سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار رهبران افغانستان و پاکستان در قزاقستان مطرح شد

توافق کابل و اسلام آباد روی از سرگیری نشست‌های چهارجانبه

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و نوازشریف صدراعظم پاکستان، روی از سرگیری نشست‌های چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا توافق کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رهبران افغانستان و پاکستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگ‌های در آستانه پایتخت قزاقستان دیدار کردند.
 
آقای مرتضوی بیان داشته که صدراعظم پاکستان از تشدید تلاش‌های آن کشور، جهت مبارزه با تررویزم، اطمینان داد و سران دو کشور روی برگزاری نشست‌های چهارجانبه توافق کردند.
 
وی افزوده:" قرار شد که افغانستان و پاکستان بخاطر مبارزه با تروریزم و همچنان هماهنگی بیشتر، نشست‌های چهارجانبه را که در آن چین و امریکا نیز حضور داشته باشند، این نشست‌ها را برگزار کنند".
 
پیش از این نیز نشست‌های چهارجانبه صلح میان افغانستان، پاکستان چین و امریکا، برگزار شده بود.
 
پنجمین دور و آخرین دور این نشست‌ها در پایان ماه ثور سال ۱۳۹۵ خورشیدی در اسلام آباد برگزار شده بود.
 
اما مقام های افغانستان گفتند که پاکستان تمایلی به سرکوب گروه های تروریستی در خاکش ندارد و سیاست دوگانه در قبال صلح افغانستان بازی می کند و از این رو این نشست ها را تحریم کرد.
 
گفتنی است که رهبران افغانستان و پاکستان در حالی در قزاقستان با یکدیگر دیدار می کنند که روابط بین کابل و اسلام آباد به شدت به تیرگی گراییده است.
 
طی چند ماه گذشته، پاکستان بارها مرز خود با افغانستان را به روی بازرگانان افغان بسته است، نیروهای مرزی دو کشور نیز حداقل دو بار با یکدیگر درگیر شده اند.
 
در همین پس از حمله خونین و تروریستی روز چهارشنبه گذشته در شهر کابل که دستکم ۱۵۰ کشته و ۴۵۰ زخمی برجای گذاشت، نهادهای امنیتی افغانستان تاکید کردند که این حمله در پاکستان طرح ریزی شده بود.
 
اما مقام های پاکستان این ادعای نهادهای امنیتی افغانستان را به شدت رد کردند و گفتند که حکومت افغانستان مسوولیت ناکامی‎های خود را بر عهده پاکستان می‎گذارد.
 
در آخرین مورد رییس جمهور غنی در اولین نشست پروسه کابل که روز سه شنبه (۱۶ جوزا) در کابل و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان های بین المللی برگزار شده بود بار دیگر از سیاست های پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرد و گفت که افغانستان نمی داند که پاکستان از این کشور چه می خواهد؟
 
 
انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.