سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غنی در اجلاس سازمان شانگهای:

شانگهای روی استراتژی مبارزه علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر کار کند

اشرف غنی در نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های تاکید کرده که کشورهای منطقه بایدبراساس یک مکانیزم مشخص، کشورهای حمامی تروریزم و تروریزم فرامنطقه ای را تعریف نمایند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز جمعه در هفدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای که در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار گردید، اشتراک و سخنرانی کرد.
 
آقای غنی، کسب عضویت دائمی هند و پاکستان را به کشورهای اشتراک کننده در آن اجلاس تبریک گفته افزود که با افزایش اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، همزمان مسوولیت ها در سطح منطقه افزایش می یابد. وی با اشاره به نقش سازمان همکاری های شانگهای در منطقه علاوه کرد که روابط و همکاری های حوزۀ آسیا- اروپا در این اواخر تقویت چشمگیر و قابل ملاحظه یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه افغانستان در خط نخست مبارزه علیه تروریزم قرار دارد افزود که هم اکنون بیست گروه تروریستی فرامنطقه‌ای علیه مردم ما می جنگند و همه روزه از ما قربانی میگیرند.
 
محمد اشرف غنی بیان داشت که هم اکنون کشور ما در ماتم به سر میبرد و این ماتم از اثر حملات خونین تروریستانی است که مردم عام ما را هدف قرار داده اند و به شمول برخی مناطق دیپلماتیک در کابل، مناطق زیادی از اثر آن آسیب پذیر شده اند.
 
آقای غنی اظهار کرد که مردم ما خواهان عدالت اند و انتظار داریم که اقدامات اساسی و مشترک که از سوی کشورهای منطقه در مبارزه علیه تروریزم شکل میگیرد، اطمینان خاطر همه را فراهم نماید.
 
وی علاوه نمود که تهدیدهای تروریزم منطقه‌ای و سازمان‌های تروریستی فرامنطقه‌ای مانع اساسی در مقابل رسیدن به آرزوهای تمامی مردمان منطقه به ویژه افغانستان محسوب میگردد.
 
رییس جمهور گفت که ما انتظار داریم تا سازمان همکاری های شانگهای روی استراتژی مبارزه علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر کار نماید و نیز گفتمان منطقه‌ای برای مهار و سرکوب گروه ها و سازمان های تروریستی فرامنطقه‌ای شکل گیرد.
 
محمداشرف غنی خطاب به سران سازمان شانگهای گفت: من اینجا آمده ام تا افزایش همکاری ها را در عرصۀ مبارزه علیه تروریزم اعلام نمایم و در مقابل تروریزمی که کشورهای منطقه را به شمول افغانستان به گونۀ جدی تهدید میکند، لازم است تا اقدامات عملی اتخاذ گردد.
 
آقای غنی همچنان پیشنهاد کرد که کشورهای منطقه براساس یک میکانیزم مشخص، کشورهای حمامی تروریزم و تروریزم فرامنطقوی را تعریف نمایند.
 
وی گفت که اکنون کشورهای منطقه از طریق پروژه های بزرگ اقتصادی و زیربنایی باهم بافت خورده اند که این نتیجۀ توافق و تعهدات لازم میان کشورهای منطقه است. وی علاوه کرد که عزم و ارادۀ کشورهای منطقه برای اجرایی شدن پلان ها و برنامه های زیربنایی به سطح ملی و منطقوی، رویا ها را به حقیقت مبدل کرده است.
 
محمداشرف غنی علاوه کرد که ایجاد و تقویت روابط میان کشورهای آسیای جنوبی و اعضای شانگهای، قدم بزرگ جهت بهبود و گسترش مناسبات منطقوی می باشد. وی به موقعیت ستراتیژیک افغانستان اشاره کرده گفت که منحیث چهارراه آسیا حلقۀ مرکزی روابط میان کشورهای منطقه تلقی میشود.
 
آقای غنی خاطرنشان کرد که امنیت، ثبات و رفاه، خواست و نیاز اساسی مردمان منطقه به شمار میرود و ضرورت است تا برای تأمین این خواست ها، همکاری های منطقوی تقویت مزید یابد و ما نیز تمرکز جدی روی تداوم و تحکیم روابط منطقوی داریم.
 
وی اضافه کرد که افغانستان روابط خوب اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی با ترکمنستان و این همکاری ها با کشورهای ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان، قرغزستان و آذربایجان درحال توسعه می باشد.
 
رییس جمهور بیان داشت که همکاری های ما در عرصه های سرمایه گذاری، ترانزیتی و اقتصادی نیز با هند و ایران در مرحلۀ انکشاف است که بندر چابهار یکی از ابتکارات ترانزیتی و تجارتی میان سه کشور محسوب می شود.
 
وی اظهار کرد که هدف عمدۀ ما این است تا آسایی مرکزی به آسیای جنوبی وصل گردد و پاکستان نیز نقش خویش را در این زمینه می تواند ایفا و بهبود ببخشد.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.