سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

شبی در کنار کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع)

برای افطاری جمعی از دوستان فرهنگی و خبرنگار دعوت شده اند، مکان هم جایی که د‌ل‌های زیادی برای عشق بازی با نام او صف کشیده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در یکی از خیابان های شهرکرمان، سفره افطاری ساده اما پر از مهر ومهربانی به همراه قرائت زیارت عاشورای حسین برپاست.

زیارتی از جنس طلبیدن و درخواست و اجابت. همه دلها پرکشیده اند به سوی گنبد و بارگاهی که اکنون زیارتگاه فرشتگان در کرب و بلا است.

بعد از مراسم زیارت عاشورا توسط میزبان فرهنگی مان که از باسابقه های عرصه خبر و خادم اهل بیت (ع) است به سالنی برای آشنایی با نحوه کار درکارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین بن علی (ع)هدایت می شویم.


معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان میزبان ماست وی در خصوص ساخت وترفیع گنبد و نحوه خشت چینی روی گنبد ونیز کمک های مردمی که تاکنون توسط کرمانی ها برای این امر اختصاص یافته می گوید.

محمدبیدشکی ضمن نمایش کلیپ هایی از روند ساخت بخش های مختلف تشکیل دهنده گنبد می گوید: کارگاه گنبد امام حسین در کرمان از مدتها قبل ساخت گنبد وجانمایی خشت های طلا را با روشی کاملا جدید ومنطبق با جدیدترین تکنولوژی های سازه ای دنیا مستقر شده است.

خادمان امام غریب از مدتها قبل در کارگاه های جوش وساخت اسکلت اصلی گنبد و اینک در بخش نمره گذاری خشت های طلا که قرار است به روشی کاملا جدید وروی گنبد مطهر پیچ مهره شوند ،مشغول کارهستند.

در کنار آن با کمک دو برادر شیرازی تحصیل کرده معماری نیز کار لاغر سازی ستون های اطراف ضریح امام حسین(ع) نیز توسط ستاد عتبات عالیات کرمان در حال انجام است.

به گفته بیدشکی، با لاغر سازی هر یک از ستون ها بیش از دو متر به فضای اطراف ضریح افزوده شده وشرایط را برای حضور بیشتر زوار قبر حسین (ع) تسهیل می کند.

دراین لاغر سازی که بسیار زمان بر وکاری سخت و ظریف است هرماهه تعداد زیادی از کارکنان بخش های مختلف فنی وساختمانی وکارگران ساده از کرمان در کربلا مشغول کار هستند و با این روش لاغر سازی ضمن افزایش فضای موجود ستونها مقاوم نیز می شوند.

کارگران در فیلم نمایش داده شده هیچ کدام در حین کار در زیر بنای حرم وسایر کارگاههای کار کفش به پا ندارند وبه راحتی در میان مصالح وسایرچیزهایی که روی زمین ممکن است پای انسان را آزار بدهد رفت وآمد می کنند.

معاون فرهنگی ستادعتبات عالیات استان، از جمع شدن کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) وآماده شدن آن برای بارگیری به سمت کربلا تا یک سال آینده خبرمی دهد.


قرار است همچنین گنبد جدید حرم سیدالشهدا (ع) ترفیع شود و بلند تر از گنبد سابق قرار بگیرد تا ازفضای دورتر ونزدیک تر دیده شود.

وی همچنین به دیگر پروژه های این ستاد در عتبات عالیات اشاره می کند که شامل حضور در کاظمین ونیز تعمیر مجدد بخش هایی از حرمین عسکریین است.

خشت های طلایی هرکدام با کد مخصوص مشخص شده وبعد از بارگیری به کربلا به راحتی در جای خود روی گنبد با یک صفحه بتونی نصب وپیچ ومهره می شوند، گنبد ساخته شده در مقابل توپ و انواع گلوله محکم بوده ومقاومتی بسیار بالا دارد.

تصاویری از کمک های جمع آوری شده توسط مردم که اغلب طلاهای زنانه وسکه وپول نقد است نشان از ارادت این مردم به سید وسالار شهیدان دارد و جالب اینکه هیچ تبلیغی در سطح شهر برای جمع آوری کمک برای ساخت گنبد نمی شود وخیرین مختلف از کرمان وسایر نقاط کشور به شکل نقل شفاهی از وجود این کارگاه متبرک ومعنوی باخبر شده وبه ساخت آن کمک می کنند.

هرخشت طلا برای گنبد حرم امام حسین 2میلیون و150هزارتومان قیمت دارد و تاکنون مردم زیادی با هزینه مالی به نام خود وخانواده هایشان خشت طلا خریده اند تا روی گنبد زیبای حسین(ع) متبرک شود.

خادمان حسینی درتدارک روزهای انتهای پروژه ساخت گنبد در کرمان هستند ودر تمام مراسم های مذهبی نیز محل کارگاه میعادگاه عاشقان حسینی است.

شب است و کارگاه ساخت گنبد تعطیل است خبرنگاران و دوستان فرهنگی از نزدیک به مکان کارگاه با حسرت به گنبد نیمه کاره نگاه می کنند که تا چندی دیگر به کربلا وزیارتگاه عاشقان حسین می رود تا فوج فوج فرشتگان رحمت الهی را هر شب در گردش طواف گونه به گرد نور حسین نظاره گر باشد.

از کارگاه محل ساخت گنبد امام غریب که بیرون می آییم شهر با تمام درخشندگی دنیایی اش پیش چشمان مان تاریک جلوه می کند پیش خود فکر می کنم هیچ نوری روشن تر  ودرخشان تر از نور اهل بیت نیست وچه زیباست خدمت به درخشش بیشتر نوربلند آوازه این خاندان.


مرضیه السادات حسینی راد


انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.