سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان؛

23 بنگاه تولیدی در حوزه خوشه فرش سیستان فعال شده است

23 بنگاه تولیدی در حوزه خوشه فرش سیستان فعال شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 23 بنگاه تولیدی از سال گذشته تا کنون در حوزه خوشه فرش سیستان در شمال استان فعال شده است.
 
ماندانا زنگنه افزود: با فعال شدن 23 بنگاه تولیدی خوشه فرش سیستان در این مدت زمینه اشتغال 2 هزار و 600 نفر در شمال سیستان و بلوچستان فراهم شده است.
 
وی میزان تولیدات خوشه فرش سیستان را پارسال چهار هزار و 500 متر مربع ذکر کرد.
 
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل اهمیت صنعت فرش سیستان، خوشه فرش این منطقه از ابتدای سال 95 با مدیریت شرکت شهرکهای صنعتی استان فعال و اقدامات قابل توجهی برای ساماندهی، حمایت و آموزش های مورد نیاز در این حوزه انجام شده است.
 
طرح ها و نقشه های متداول در قالی کهن و بومی سیستان بسیار متنوع بوده و اغلب برپایه اشکال هندسی و انتزاعی نقش شده که برگرفته از عقاید، فرهنگ بومی و طبیعت اطراف بافندگان بوده است.
 
بسیاری از این نقش نگاره ها در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده و آنچه امروز از طرح ها و نقشه ها در دسترس است طرح فتح الهی، مددخانی، هراتی، گلدانی، گنبدی، قندانی، اساطیری، درختی قابی، گل پنجه ای، جانمازی، ترنجی، چپات اشتر و غیره است.
 
منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
 
انتهای پیام/گ
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.