سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با خواننده «روح الله»؛

درد دل‌ خواننده جوان انقلابی/ 80 درصد آثارم را با هزینه شخصی تولید کردم/ به خاطر دغدغه‌هایمان وارد میدان شدیم

محسن توسلی خواننده ارزشی آهنگ «روح الله» از دغدغه‌مندی و علاقه خود به انقلاب اسلامی و امام راحل می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسیقی ایران سوای از غنی بودن آثار فولکلور و‌ قومیتی پس از انقلاب اسلامی در کنار دیگر سبک‌های موسیقیایی، رنگ و بوی حماسی و ارزشی به خود گرفته است.

امروز هم جنگ است، اما نه جنگ تن به تن. جنگ اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها. جنگی که جوانان ما را به مسیر ترویج فرهنگ انقلابی کشاند و محسن توسلی هم مانند حامد زمانی و دیگر خوانندگان کشور، با هنر خود  پای در عرصه نبرد حق علیه باطل گذاشت. قطعه «روح الله» بهانه‌ای شد تا در گفتگو با محسن توسلی از ساختار موسیقی ارزشی، حمایت‌ها و موانع پیش روی این آثار فاخر بگوییم. 
 
 
 

 
باشگاه خبرنگارن جوان- برای شروع، مختصری از بیوگرافی خود برای مخاطبان بفرمایید و اینکه از چه زمانی پای در عرصه موسیقی گذاشتید؟ 

محسن توسلی - متولد 20 خرداد 1360 هستم و موسیقی را از سن 9 سالگی با نوازندگی سنتور شروع کردم؛ ولی از آنجا که خانواده ما یک خانواده مذهبی بود، ادامه ندادم و در دوره های مختلف با شرکت در گروه‌های سرود کار موسیقی را دنبال می کردم. تا جایی که به طور تخصصی از سال 80 زیر نظر استاد پناهی دوره‌های مختلف صداسازی، سولفژ، آواز و بخشی از آهنگسازی را تقریبا تا سال 83 ادامه دادم. 

باشگاه خبرنگارن جوان- موسیقی‌ سبک و مسیرهای مختلفی دارد که امروزه در بین جوانان خیلی طرفدار دارد؛ چرا موسیقی ارزشی را انتخاب کردید؟  

محسن توسلی -بعد از فراگیری موسیقی، چون علاقه شخصی‌ام تولید موسیقی در ژانرهای دیگر نبود، کارم را از سال 1391 در فضای آثار ارزشی و یا انقلابی شروع کردم. آن موقع که دوره‌های مختلف آواز و آهنگسازی را می رفتم، فضای کار برای ساخت موسیقی عاشقانه و یا اجتماعی بود، ولی من آن زمان دغدغه این جنس کار را نداشتم و معتقد بودم آنچه که حرف و اعتقادم است را باید بخوانم. تا سال 91 به دلیل اینکه بستر مناسبی برای تولید این نوع کارها وجود نداشت، شروع نکردم. 
 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- مسئولان تا چه میزان از کارهای ارزشی حمایت می‌کنند؟  
 
محسن توسلی -فعالیت در فضای موسیقی ارزشی برخلاف آنچه همه فکر می کنند (خیلی خوب حمایت می شود و کار کردن راحت است)، واقعا به این صورت نیست. دوستانم که در این حرفه فعالیت می کنند،  همه دغدغه و درد و دل‌های مشترک دارند. بعضاً گاهی یکسری از همکاران یک یا دو سال شروع کردند و کنار رفتند و یا کسانی مثل ما تا به امروز با تمام مشکلات ایستاده اند. فقط از خدا می‌خواهیم که در این مسیر ما ثابت قدم بمانیم. 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- یعنی هیچ حمایتی از سوی نهادها و یا ارگان‌های ذیربط نمی شود؟ 
 
محسن توسلی -معمولا تصور می شود که در آثار موسیقی انقلابی همین که ما یک طرح بدهیم ارگان‌ها و نهادها پشت ما ایستاده‌اند و حمایت می کنند. این در حالی است که اصلا به این شکل نیست. من تا امروز 30 قطعه موسیقی کار کردم و به جرات می توانم بگویم که بیش از 80 درصد از آنها را با هزینه شخصی خودم تولید کردم. دوستانی که در فضای موسیقی کار کرده باشند، می دانند هزینه استودیو، تنظیم و یا ترانه چقدر است. واقعا تا الان به خاطر اعتقادی که دارم کار می‌کنم. دراین مدت سعی کردم به موضوعاتی مانند همسران شهدا و جانبازان بپردازم که کمتر به آنها توجه شده است. 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- چه موانع و چالش‌هایی از سوی ارگان و یا نهادها بوده است؟  

محسن توسلی -هر کاری را تا جایی که خودمان بتوانیم پیش می‌بریم؛ اما با توجه به هزینه‌های سنگینی که تنظیم، آهنگسازی و ترانه دارد، دیگر از توان ما خارج می شود و نمی‌توانیم آثار بیشتری را تولید کنیم. این در حالی است که موضوعاتی را انتخاب می‌کنیم که حق و دین بر گردن ما دارند. من که ادعا می‌کنم می‌خواهم در این مسیر انجام وظیفه کنم، الا ماشاءالله ایده و موضوع دارم؛ ولی متاسفانه وقتی به سازمان‌ها مراجعه می کنم با اقبال خوبی مواجه نمی‌شوم. در وهله اول استقبال خوبی می‌شود اما وقتی به پای کار می‌رسند یا بودجه ندارند یا اصلا بودجه‌هایشان برای این نوع آثار تعریف نشده و وظیفه آنها ساختن سرود است. 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- با این توصیف، پس نهادهای دولتی و یا غیردولتی از چه کسانی حمایت می‌کنند؟ 
 
محسن توسلی - اغلب از شخص و یا گروه‌های خاص موسیقی حمایت می‌کنند. حتی ارگان‌های انقلابی، ما نهادهایی را داریم که به خوانندگان مطرح کشور پول می دهند تا انقلابی و ارزشی بخوانند و این در صورتی است که شاید ما با آن مبلغ بتوانیم، چند تا قطعه موسیقی خوب انقلابی تولید کنیم.
 
 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- شما که برخلاف مسیر حرکت نمی‌کنید؛ دلیل این سنگ‌اندازی‌ها چیست؟ 

محسن توسلی -این حرف را باید به آنها بگوییم. نهادها به دنبال پررنگ‌تر شدن اسم مجموعه‌ها هستند. من نزدیک به 30 اثر دارم و تا به امروز در برنامه‌های تلویزیونی و مراسم‌های بسیاری حضور داشتم و دیده شدم؛ ولیکن نمی خواهند ببینند. 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- جریان شما، یک جریان انقلابی است. با وجود تمام این چالش‌ها هنوز حاضر به ادامه مسیر هستید؟ 

محسن توسلی -دلیل تمام گلایه‌هایی که کردم درد و دل دوستانی است که در شهرستان‌ها به سختی هزینه‌های تولیدشان را جور می‌کنند و دوست داشتم، حالا که چنین بستری برای من فراهم شده، حرف و دغدغه‌های آنها را منعکس کنم. این خیلی بد است که جوانان به خاطر دیده نشدن از کارهای خودشان دست بکشند. بارها مقام معظم رهبری به لزوم حمایت از جوانان و همچنین به جریان انداختن فعالیت‌های انقلابی اشاره کرده‌اند، اما متاسفانه مجموعه‌های انقلابی، حمایت نمی‌کنند. ما شاید از مجموعه‌های انقلابی توقع نداشته باشیم اما از مجموعه‌های ارزشی و انقلابی انتظارمان بیشتر است. 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- آیا حاضر هستید، اگر این سختی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، از این مسیر دست بکشید؟ 

محسن توسلی -اگر موانع همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است این اتفاق رقم بخورد. تا به امروز تعداد سه آلبوم تولید کردم و به جرات می‌توانم بگویم که به 10 مجموعه پیشنهاد انتشار آلبوم‌ها را با لوگوهای خودشان دادم؛ اما قول‌هایی که داده می شود هیچ وقت عملی نشده. خیلی در زدیم و جوابی نشنیدیم. اما در کنار همه این سختی هایی که گفتم، در همایش و یا مراسم هایی که با حضور خانواده شهدا بود، چنان قوت قلب و انرژی مثبتی می گرفتم که با انگیزه‌ای بیشتر و با هر سختی که شده به کارم ادامه بدهم. 
 
 

باشگاه خبرنگارن جوان- همانطور که گفته شد، مخاطبان شما را بیشتر خواننده ارزشی می شناسند. از چه زمانی زلف شما با انقلاب گره خورد؟ 

محسن توسلی -کلا فضایی که ما انتخاب کردیم باید آنقدر علاقه داشته باشیم تا بتوان در آن رشد کرد. من خانواده مذهبی دارم و هر دو پدربزرگ‌هایم روحانی بودند. پدرم اهل جنگ بود و مادربزرگم تک پسرش شهید شد. در مقابلش هم زندگی دوستانم را که فرزند شهید بودند، دیدم و این خیلی بی معرفتی است که این فضاها را ببینم و با تریبونی که در اختیارم است، نخواهم حرف دل آنها را بزنم. 

باشگاه خبرنگارن جوان- اگر در ژانر عاشقانه فعالیت داشتید، سرمایه بیشتری به شما بازنمی‌گشت؟!

محسن توسلی -واقعا اگر در ژانر عاشقانه شروع به کار می کردم، خیلی بهره برداری عالی داشتم؛ تعارف که نداریم. کسی که در فضای عاشقانه کار می‌کند با آن فردی که کار انقلابی تولید می کند، دو وجه متفاوت دارد. مردم آن کسی که عاشقانه و یا شاد می خواند را بیشتر دوست دارند. ما واقعا به خاطر دغدغه‌هایمان وارد میدان شدیم. من الان پشیمان نیستم و تا جایی که بتوانم ادامه می دهم.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- خرداد ماه امسال دوباره اسم محسن توسلی با پخش قطعه ای جدید از صدا و سیما شنیده شد. از شکل گیری و پرداختن به قطعه «روح الله» برای مخاطبان توضیح دهید.
 
محسن توسلی -ساختن قطعه موسیقی در خصوص بزرگان کار سختی است. من خیلی راجع به حضرت امام (ره) فکر می‌کردم و با یکی از دوستانمان آقای بروجرودی که خودشان با خانواده امام راحل مانوس هستند، در خصوص رفتار و منش حضرت امام خمینی (ره) صحبت می کردیم. به این نتیجه رسیدم که ما ابعاد مختلفی از زندگی ایشان بخصوص بعدهای سیاسی و استکبارستیزی را می‌شناسیم. تصمیم گرفتیم که آن لبخند و شیرینی رفتار امام را نشان بدهیم. امام در کنار آن استکبارستیزی غزل‌های روان و رابطه گرمی با خانواده‌شان داشتند، رابطه‌ای که امروزه همان سبک زندگی صحیح است و شاید اگر جوان‌های ما این مولفه‌ها را بشناسند، خیلی بهتر با امام خمینی (ره) ارتباط برقرار می کنند. خیلی از جوانان ما نمی‌دانند که نظر امام (ره) درباره موسیقی مثبت بوده است و ما در قطعه «روح الله» سعی کردیم کاری را تولید کنیم که در سه دقیقه همه وجوه امام را بیان کند.
 
 
 
باشگاه خبرنگارن جوان- این کار شما را می توان به عنوان هدیه‌ای برای امام (ره) دانست؟
 
محسن توسلی -ما مثل یک نوه هستیم که باید از پدربزرگمان بخوانیم، پدربزرگی که برای ما خیلی زحمت کشیده است.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- پیش‌بینی می‌کردید قطعه «روح الله» تا به این اندازه شنیده شود؟
 
محسن توسلی -قطعه «روح الله» توسط قاسم صرافان شاعر بنامی است که در فضاهای انقلابی زحمت های بسیاری کشیده است و سعی کردیم با تمام رفتارها و نمادهای امام راحل مغایرت داشته باشد و فضای کار را با استفاده از سه تار و دف ضبط کنیم. این لطف خدا و عنایت امام (ره) بود که شنیده شد و اتفاقات خوب برایش رقم خورد.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- در موسیقی ارزشی تا چه میزان کنسرت برگزار می‌شود؟

محسن توسلی -غالبا در اکثر مراسم‌ها، اجراهای مختلفی داشتم که درآمد کسب شده از آنها اصلا قابل قیاس با کنسرت دیگر خوانندگان نیست و خیلی از یادمان ها را نسبت به دینی که از شهدا به گردنمان است، عاشقانه و رایگان اجرا می کنیم.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- موسیقی ارزشی فقط موسیقی انقلابی و خواندن کارهای دفاع مقدسی است؟
 
محسن توسلی -به عقیده من موسیقی ارزشی یعنی کار کردن در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی. کار خوب در عرصه اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، پدر، مادر و همسر است که بتواند روی جامعه تاثیر بگذارد. موسیقی ارزشی، دغدغه من است اما جزو اولویت‌های دوم و سوم رقم می خورد.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- از بین خوانندگان پاپ و مطرح کشور با کدام عزیزان همکاری کردید و بیشتر گوش می‌دهید؟
 
محسن توسلی -در بین خوانندگان پاپ در کاری به نام «خاک مقدس» با علیرضا افتخاری و خشایار اعتمادی چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی را در قالب موسیقی به اجرا درآوردیم و بین خوانندگان بیشتر آهنگ های محمد علیزاده و احسان خواجه‌امیری را گوش می دهم.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- به عقیده شما، چه فرقی بین شعر هیئت و ترانه های موسیقی است؟  
 
محسن توسلی -من با تمام شاعران مانند قاسم صرافان، حسین صیامی، حامد عسکری و ... کار کردم. اکثرا جزو شاعران آیینی هستند و برای کارهای من ترانه می‌نویسند و به عقیده من شعر هیئت با ترانه مغایرتی ندارد.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- در بین خوانندگان ارزشی، حامد زمانی از جمله کسانی است که خیلی پرقدرت شروع کرد. از ورود این خواننده به عرصه موسیقی ارزشی بفرمایید.
 
محسن توسلی -یکی از خوانندگان با ورودی که به عرصه موسیقی ارزشی داشت، یک حرکت انقلابی کرد. بعد از سال‌ها که کسی جرات نمی کرد وارد این حوزه شود، به عقیده من زمانی تخریبچی بود. ما مردم انقلابی داریم و این سمت و سو موسیقی را دوست دارند.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- می‌توان گفت، کار شما جهادی در دوران جنگ نرم است؟

محسن توسلی -فکر می کنم ساده‌ترین حرف این است که مسئولان، بیانات مقام معظم رهبری را با توجه به اینکه بارها گفته اند از جوانان حمایت کنند، گوش کنند. ایشان در سخنرانی‌هایشان به نجات موسیقی اشاره کرده‌اند.
 
باشگاه خبرنگارن جوان- حرف پایانی؟
 
محسن توسلی -فارغ از همه گرایش‌های سیاسی همه یک محل وحدتی نسبت به نگرش وآرمان‌های امام داریم. همان صدایی که از امام می آمد، از مقام معظم رهبری می شنویم و از دفتر ریاست جمهوری و بقیه ارکان دولتی بیرون می آید. کسانی که واقعا انقلابی هستند همیشه منافع انقلاب را به منافع خودشان ترجیح می دهند و شاید محبوبیت آقا روح الله، مردمی بودن امام راحل بوده است.

 
 
گفتگو از محدثه نعمتی
 
 
انتهای پیام/
 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.