سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزیره: پایه‌های شورای همکاری خلیج فارس به لرزه درآمده است

شبکه قطری الجزیره در گزارشی اقدامات اخیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین ضد قطر را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، خبرنگار این شبکه درباره اقدام عربستان، امارات و بحرین در قطع روابط دیپلماتیک با قطر گفت: پایتخت های منطقه ای و بین المللی به اتهامات خطرناکی که اعضای شورای همکاری برای قطع روابط با قطر بیان کردند، توجهی نمی کنند. 

واکنش های بین المللی به دعوت به گفتگو برای خارج کردن شورای همکاری از بحرانی که پایه های آن را به لرزه درآورده است، خلاصه می شود. واشنگتن، مسکو، پکن، آنکارا و تهران موضع گیری های مشابهی در این باره داشتند. همه این کشورها می گویند باید به منطق، دعوت به آرامش و منافع مشترک در برابر ادبیات قطع روابط و تصمیمات تنش زا اولویت داد. بسیاری از ناظران معتقدند این تصمیمات فقط به دوحه آسیب نمی رساند، بلکه به شورای همکاری ضربه می زند. این در حالی است که این شورا در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری به حفظ وحدت داخلی و کنار گذاشتن اختلافات نیاز دارد. به ویژه که اگر این اختلافات در اصل ساختگی باشد. 

در ادامه گزارش الجزیره آمده است: آیا هیچ فرد عاقلی وجود ندارد که انحطاط شورای همکاری را مهار کند؟ بحران در روابط قطر با بعضی اعضای شورای همکاری پیچیده تر از بحران های قبلی به نظر می رسد که میانجی گری ها مانع گسترش آنها شد. با این وجود، امید همچنان وجود دارد. شاید همین مسئله تفسیر آن است که قطر واکنش تنش زایی از خود نشان نمی دهد. موضع گیری های عربی و بین المللی پیروی کورکورانه از اتهامات جعلی که تصمیم قطع روابط بر اساس آنها اتخاذ شد، وجود ندارد. شورای همکاری در خطرناکترین مراحل خود قرار دارد که آن را با خطر فروپاشی روبرو کرده است. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها تاکید می کنند خواهان همکاری با اتحادی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) هستند یعنی می خواهند این کشورها جبهه متحد باقی بمانند. از نظر واشنگتن همه شرکای آن در منطقه بسیار مهم هستند. به همین علت امیدوار است این طرف ها، اختلافات خود را حل و فصل کنند. آیا موضع گیری های ترکیه می تواند زمینه ساز میانجی گری این کشور در این ماجرا باشد؟ نشانه ای در این باره وجود ندارد. اما بعضی دیگر طرف ها مانند کویت و عمان ممکن است چنین نقشی را برای دستیابی به راه حل ایفا کنند.

انتهای پیام/


بیشتر بخوانید:





تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.