سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تدابیر شدید امنیتی نشست "پروسه کابل"؛

جت‌های جنگی بر فراز کابل به پرواز درآمدند

حکومت وحدت ملی برای تامین امنیت نشست پروسه کابل، تدابیر ویژه امنیتی را روی دست گرفته، مسدود کردن جاده‌ها با کانتینر، پرواز جت‌های جنگی در فضای پایتخت، چهره‌ای نظامی را در کابل به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست پروسه کابل صبح امروز (سه شنبه ۱۶ جوزا) با سخنرانی افتتاحیه محمد اشرف غنی رییس جمهور در ارگ ریاست جمهوری آغاز شد.
 
هدف از برگزاری نشست "پروسه کابل" دسترسی افغانستان به صلح و ثبات دایمی از طریق ایجاد یک اجماع بزرگ منطقوی و فرامنطقوی گفته شده است.
 
نشست پروسه کابل با هدف دسترسی به صلح و ثبات دایمی و مبارزه با تروریزم درحالی در کابل برگزار می‌شود که کابل شاهد بدترین وضعیت امنیتی در چند روز اخیر بوده است.
 
از انفجار موتر مملو از بمب در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری گرفته تا شلیک گلوله بر معترضان و سه حمله پی هم انتحاری در مراسم خاکسپاری، نمونه‌های از وضعیت بد امنیتی این شهر شلوغ است.
 

برخی از این کاربران نوشته اند که پرواز جت‌های جنگی امریکا بر فراز کابل، نه برای تأمین امنیت نشست پروسه کابل، بلکه نوعی هشدار به معترضان، آقای اشرف غنی است که دست از پا خطا نکنند، زیرا با جت‌های جنگی آنهم در سیاهی شب، انتحاری‌ها قابل ردیابی نیستند.
 
از مقامات حکومتی، رهبران جهادی و شهروندان عمده ترین دلایل افزایش ناامنی های اخیر در پایتخت را بی کفایتی مسوولان امنیتی دانسته و از حکومت خواهان برکناری آنان شدند.
 
اکنون اما کابل که برای نخستین بار شاهد برگزاری نشست "پروسه کابل" است، دیگر زمزمه‌ای از وضعیت بد امنیتی نیست ، زیرا از نخستین ساعات شب گذشته فضای افغانستان با جت‌های جنگی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای امنیتی امریکایی است کنترول می‌شود.
 
با آن که جاده‌های عمومی که از چند روز به این سو بخاطر جلوگیری از پیشروی دادخواهان قربانیان چهارشنبه خونین کابل مسدود شده بود، امروز نیروهای بیشتر امنیتی با تجهیزات نظامی به این جاده‌ها آمده اند و حتی جاده‌های منتهی به ارگ با کانتینرها مسدود شده اند.
 
این تدابیر شدید امنیتی اما با انتقاد شماری زیادی از شهروندان روبر شده است و حتی برخی از مقام های حکومتی نیز از این تدابیر به مثابه فاصله میان دولت و ملت یاد کرده اند.
 
عنایت الله بابر فرهمند رییس دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ظاهراً از این تدابیر شدید ارگ خوشحال نیست.
 
آقای فرهمند از تدابیر شدید امنیتی و مسدود بودن جاده‌ها در صفحه فیسبوکش اینگونه اظهار ناخشنودی کرده است:" شبانه جت‌های جنگی و روزانه کانتینرهای هر رنگی فاصله میان دولت و ملت را منظم حفظ بکند، خداوند خیر هردو را پیش کند. این عمل اوج اعتماد متقابل را به نمایش می‌گذارد.
 
سرک شصت متره، نرسیده به چهارراهی میدان هوایی با کانتینرهای دو منزله مسدود
رییس دفتر ژنرال دوستم گفته:"شبانه جت‌های جنگی و روزانه کانتینرهای هر رنگی فاصله میان دولت و ملت را منظم حفظ بکند، خداوند خیر هردو را پیش کند. این عمل اوج اعتماد متقابل را به نمایش می‌گذارد".

شماری زیادی از کابران صفحات اجتماعی نیز از این تدابیر حکومت به شدت انتقاد کرده اند.
 
برخی از این کاربران نوشته اند که پرواز جت‌های جنگی امریکا بر فراز کابل، نه برای تأمین امنیت نشست پروسه کابل، بلکه نوعی هشدار به معترضان، آقای اشرف غنی است که دست از پا خطا نکنند، زیرا با جت‌های جنگی آنهم در سیاهی شب، انتحاری‌ها قابل ردیابی نیستند.
 
این کاربران نوشته اند که در زمان جنجال‌های انتخاباتی ریاست جمهوری گذشته نیز که استاد عطا محمد نور و داکتر عبدالله عبدالله، اندکی از موضع قدرت سخن گفتند، امریکا با حمله بر انبار اسلحه جمعیت اسلامی در پروان به آنها هشدار داد که متوجه حرکات شان باشند.
 
ظاهراً جاده‌های منتهی به میدان هوایی کابل پس از آن با کانتینرها مسدود می‌شود که شماری از معترضان با پرپایی خیمه در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی خواهان استعفای رهبران حکومت وحدت ملی و به محاکمه کشاندن عاملان رویدادهای خونین اخیر کابل اند. مظاهره کنندگانی که هر آن گفته می‌شود دوباره دست به تظاهرات بزنند.
 
در همین حال ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای از همه‌ شهروندان افغانستان خواسته تا از پروسه نشست کابل حمایت کنند.
 
ریاست جمهوری تاکید کرده که هرنوع ایجاد کردن مشکل در روند برگزاری نشست مهم پروسه کابل که برنامه ملی می‌باشد خلاف منافع ملی محسوب می شود.
 
 
انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.