سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد،افسرده یا سرزنده ؟ یاداشتی از احمد پهلوانیان مدیرکل صداوسیمای یزد

به هیچ عنوان نمی توانم این مطلب را که مردم یزد افسرده ترین مردم کشور هستند را بپذیرم

انسانی که در همه ابعاد زندگی خود رشد کرده و صاحب کمال و رشد شایسته شده است مورد نظر اسلام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ به عنوان یک یزدی که بیش از دو دهه در یزد نبوده و در استان‌ها و شهرهای مختلف زندگی کرده ام به هیچ عنوان نمی توانم این مطلب را که مردم یزد افسرده ترین مردم کشور هستند بپذیرم و آن را در نسبت مستقیم با برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام بدانم .

 انسان مورد نظر اسلام انسانی‌ است که در همه ابعاد وجودی خود دارای تعالی و بالندگی  باشد و کمال و سعادت مورد نظر اسلام،کمالی همه جانبه در تمام ابعاد زندگی بشر است ؛رشد تک‌بعدی ، یکجانبه و کاریکاتوری هیچ‌گاه مورد تایید اندیشه‌ی دینی اسلام نیست.

انسان با سواد اما بد اخلاق، مورد تایید نیست ؛ همان گونه که انسانی که متخلق است اما کج فهم یا کم فهم است ، آدمی که ثروتمند است اما از معنویت و اخلاق دور است، همه این انسان ها مورد تایید نیستند ،انسانی که در همه ابعاد زندگی خود رشد کرده و صاحب کمال و رشد شایسته  شده است مورد نظر اسلام است؛

گو اینکه نگاه به دنیا با فراموش کردن آخرت و یا تمرکز بر آخرت با از یاد بردن دنیا نیز مورد تایید اسلام نیست ؛آن گونه که در کتاب شریف کیمیای سعادت آمده است که همه ویژگی ها و غرایز انسان یک حالت افراط و زیاده روی و یک حالت تفریط و کوتاهی دارد؛ اما آنچه که در این میان کمال است ،تعادل بین همه ویژگی ها و پرداختن به همه غرایز  در جهت کمال و رشد انسان است.

دوم :آموزه های دین عزیز اسلام بر شادی و نشاط تاکید بسیار دارد، چه اینکه  نشاط عامل رشد و حرکت و بستری برای پیشرفت و تعالی خواهد بود، چه برای یک فرد و چه در بعد  اجتماعی ،برای یک جامعه. شاد بودن، شاد زیستن و نشان دادن شادی و نشاط خود در جامعه به عنوان یک نشانه در رفتار مومنانه انسان مورد نظر و مورد تایید دین ذکر شده است.

پیامبر اسلام و خاندان پاک مطهرش که درود و سلام خدا بر ایشان باد همواره با رویی خوش و سینه ای گشاده و تبسمی بر لب در میان مردم بودند،نه ترشرو و تنگ آغوش و اخمو .حضرت علی علیه السلام در روایتی می‌فرمایند مومن کسی است که شادی اش در چهره اش نمایان و آشکار است و اندوه اش ،در قلبش پنهان از دیگران  ، آنگونه که حافظ می فرماید
با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام و ابن سینا در نمط نهم کتاب شریف اشارات می‌فرماید العارف هش  بش  بسام ، انسان سالک الی الله و انسان مومن در مسیر رسیدن به  خدا، خوشرو و خوش گو و متبسم است.

سوم :نشاط و شادی مراتبی دارد و هر مرتبه دارای اسباب و علل خاصی است مرتبه احساسی و حسی ، مرتبه روانی و خیالی و مرتبه روحانی و عقلی ؛که اسباب شادی و نشاط در هر مرتبه با نشاط و شادی در آن مرتبه نسبت دارد، و هرچه از مرتبه حس فراتر رفته به مرتبه ی روان و روح  نزدیک شویم شادی و نشاط ، عمیق‌تر، جدی‌تر ،تاثیر گذار تر و ماندگارتر در روح و روان انسان است.

علت شادی و نشاط حسی مشخص است تصویری ،کلامی یا صدایی که موجب انبساط خاطر می شود ؛اما در مورد نشاط و شادی معنوی و روانی و عقلانی هر آنچه که برای عبادت باشد و جزئی از مناسک دینی باشد می‌تواند عاملی برای شادی و نشاط باشد.

چه اینکه آن عامل، حرکتی بدنی و جوارحی باشد یا تغیری باطنی و جوانحی؛آنگاه که این حرکت یا تغیر در جهت دستور خداوند و برای نزدیکی  به خداوند باشد و به بیان دیگر عبادت باشد عاملی خواهد بود برای انبساط خاطر و نشاط متعالی و معنوی انسان ،چه سطح ظاهری و قشری  آن هم سرور باشد یا غیر آن ، تفاوتی نمی‌کند.

حتی عزاداری اگر با اندیشه  عبادت و برای تقرب به خداوند و کمال و تعالی روح انسانی باشد نه تنها انسان را دچار  گرفتگی خلق و قبض در خاطر نمی کند بلکه  عاملی خواهد بود برای نشاط معنوی و بسط خاطر انسان در بعد روحانی و معنوی  و این همان حزن سبز خواهد بود ،حزنی که به ظاهر اندوه است اما انسان را به حرکت در می آورد، رشد می بخشد و تعالی می دهد، در هر لحظه و هر آن ،شاد و دست افشان و به گفته جناب مولانا روز به روز نو می شود دنیا و ما .و این سطح از نشاط و انبساط اگرچه در تظاهر و نمایش بانشاط حسی و احساسی تفاوت بسیار دارد اما بسیار مانا ، تاثیرگذار، کمال بخش و حرکت آفرین در جهت رشد و تعالی و بالندگی انسان خواهد بود.

چهارم:آنگونه که از جناب آقای دکتر منتظری ریاست جهاد دانشگاهی کشور نقل شده است آن نظرسنجی که در مورد شادی و نشاط در کشور انجام شده و یزد را به عنوان افسرده ترین شهر کشور معرفی کرده مبنایی دیگر  و ساز و کاری دگر و نتیجه ای غیر از آن چیزی دارد که طرح شده و مورد بحث قرار میگیرد. من به این بحث کاری  ندارم ،به مواضع مخالف و موافق هم کاری ندارم.

آن  یک پژوهشی است که  با ساز و کار خودش باید سنجیده شده و درستی ، پایایی ،مانایی  و روایی آن با اصول علمی محک بخورد؛ اما من به عنوان یک یزدی که  بیش از دو دهه در یزد نبوده و  در استان‌ها و شهرهای مختلف زندگی کرده ام اکثر نقاط ایران را و مردمان شریفش را تجربه کرده ام به هیچ عنوان نمی توانم این مطلب را که مردم یزد افسرده ترین مردم کشور هستند بپذیرم  و آن را در نسبت مستقیم با برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام بدانم.

طنازی در بیان، شوخ طبعی همیشگی و سرزندگی جزء ویژگی های  مردم یزد بوده و هست
و البته  این طنز و شوخی و سرزندگی لازمه کار و تلاش و کوشش می باشد.

مردم یزد مردم قنات و  قنوت و قناعت، مردم کار و کاریزند ؛قنات یعنی کار و تلاش و کوشش و جدیت برای پیشرفت و آبادانی و زندگی و سرزندگی و آیا می‌توانند مردمی به چنین عنوان و نمادی شهره شده باشند و خود افسرده باشند ؟خشت خشت این شهر عزیز به دست مردمانی نهاده شده که درسینه شور زندگی و در نگاه عشق بندگی داشتند.

گذشته ، امروز و فردای مردمان اندیشمند و نجیب ، پرکار و سربه زیر ، شریف و سرافراز یزد را که هرجا باشند و  در هر نقطه ای از این دنیا ،مبدا کار و تلاش و منشا زندگی و آبادانی خواهند بود امانتی‌ در دست همه ما است که امروز هستیم و میتوانیم ، آن  را قربانی چالش ها و خواست های زندگی روزمره نکنیم.

انتهای پیام/ ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.