سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

برداشت 5 هزار تن محصول گلخانه ای

امسال پنج هزار انواع محصولات سبزی و صیفی، دارویی در استان برداشت شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛علی اصغر شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سطح گلخانه های استان را بیش از 25 هکتار برشمرد و گفت : سطح گلخانه های استاندارد و فنی 17 ممیز82 هکتار است و 28 ممیز 7 هکتار دیگر شامل واحد های گلخانه ای با سازه های چوبی و موثر در تولید است .

وی به برداشت 342 هزار گیاهان گلدانی در استان اشاره کرد و افزود : شهرستان اسفراین با سطح 5.25 هکتار و میزان تولید 10 هزار و 50 تن بیشترین سطح و تولید را به خود اختصاص داده است.

شریکیان تصریح کرد : پنج واحد پرورش و تولید قارچ خوراکی با سطح دو هزار و 500 متر مربع مبلغ سه میلیارد و 910 میلیون ریال تسهیلات سرمایه ای ثابت و در گردش دریافت کردند که با بهره برداری از این واحدها 380 تن به ظرفیت تولید قارچ استان افزوده خواهد شد و 35 شغل ایجاد می شود.

وی با بیان این که بتازگی 11 واحد گلخانه نیمه راکد در این استان 11 میلیارد و 142 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کردند ، اظهار کرد : واحدهای یادشده پنج هکتار گستره دارند و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نهاده های مورد نیاز سبب حفظ تولید و تثبیت اشتغال در این بخش شده است.

وی افزایش تولید در محیط های کنترل شده به دلیل مزیت نسبی گلخانه ها در تولید، ارتقا بهره وری، عملکرد بیشتر محصول در واحد سطح، کاهش ریسک خسارات طبیعی و اقلیمی، کنترل آسان آفات و بیماری ها،درآمد زایی و ایجاد اشتغال و امکان صادرات به عنوان یکی از برنامه اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

شریکیان کفت : بررسی ها نشان می دهد میزان مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم محصول در فضای باز تقریبا 12برابر کشت های گلخانه ای بوده در حالی عملکرد سالانه کشت گلخانه ای حدود 10 برابر کشت در فضای باز است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد : در حال حاضر منابع بانکی از محل تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک 12و نیم درصد برای ساخت گلخانه تجهیز گردیده و متقاضیان با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی، پس از گرفتن مجوز های لازم و تشکیل پرونده به بانک کشاورزی معرفی می شوند.

وی افزود : از ابتدای شروع برنامه تاکنون 10 نفر متقاضی در سطح 3.6 هکتار، مبلغ 35 میلیارد و 425 میلیون ریال تسهیلات از بانک کشاورزی به منظور ساخت و توسعه گلخانه دریافت کرده اند که با بهره برداری این واحد ها 720 تن به ظرفیت تولیدات گلخانه ای افزایش خواهد یافت .

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.