سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف 100 هکتار محوطه باستانی دوره ساسانی در اراک

از یک محوطه باستانی ۱۰۰ هکتاری در دشت اراک ۵۰۰ مورد اشیاء تاریخی به دست آمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: گروه باستان‌شناس یک محوطه باستانی ۱۰۰ هکتاری متعلق به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی در دشت اراک  را کشف کردند، در این محوطه، محوطه‌های چند ده‌ هکتاری از دوران اشکانی کشف شد که دارای  چندین محوطه شاخص از دوران پیش‌از تاریخ و قبرستان‌هایی با قدمت بیش از دو هزار تا پنج هزار سال است.

حسینی با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰مورد اشیای تاریخی در این محوطه  شناسایی و ثبت شد که برخی از آن‌ها جزو شاخص‌ترین آثار استان و فلات مرکزی محسوب می‌شود و در بررسی‌های پیشین کسی آن‌ها را شناسایی و مطالعه نکرده بود افزود: محوطه‌های شناسایی‌شده در این بررسی بازه زمانی هفت هزارساله، از دوران مس‌سنگی تا دوره قاجار را در بر می‌گیرند که البته احتمال شناسایی دوره‌های کهن‌تر (مربوط به نوسنگی) با حفاری در برخی از محوطه‌های بزرگ پیش‌از تاریخی این منطقه بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: گروه باستان‌شناس در این بررسی که شامل شهرستان اراک و بخش‌هایی از شهرستان آشتیان در استان مرکزی بود، با تنوع بالای آثار شناسایی‌شده شامل تپه‌ها، محوطه‌های گسترده، سنگ‌نگاره‌های فراوان و متنوع و کتیبه‌های متعدد اسلامی، آتشکده، چهارطاقی، میل‌ها، بازار، کاروانسرا، قلعه، تپه قلعه، مساجد، تکایا، آب‌انبار، حمام، قنات‌های چندصدساله، چاه‌ها و کانال‌های آب چندصدساله، زاغه‌ها و دست‌کندها، منازل تاریخی، غار مسکونی، برج‌های آتش، معادن تاریخی، مقابر، امامزادگان، قبرستان‌های تاریخی‌واسلامی، و... مواجه بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: در این بررسی، چندین قطعه از لوحه‌های سفالی تدفینی با نقوش گوزن، بُز و درخت در محوطه‌های گورستانی دوران اشکانی به‌دست آمده که از منحصر به‌ فردترین آثار یافت‌شده منطقه محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد : دشت اراک و حوضه آبریز دریاچه میقان در واقع بخشی از دشت پهناور و تاریخی فراهان است که بخش شمالی آن را در سال ۱۳۹۱ همین تیم مورد بررسی جامع قرار داد و با پایان این دوره از بررسی‌ها، درمجموع، بیش از ۷۵۰ اثر تاریخی قابل‌ ثبت و مطالعه‌ شناسایی شد.
حسینی گفت: با توجه به برخی گزارش‌ها و همچنین شواهد اندک برجای‌مانده، بیش از ۲۰۰ مکان دیگر نیز که براساس شواهدی تاریخی، تخریب شده بودند مطالعه شدند تا از اطلاعات مربوط به آن‌ها در پژوهش‌های بررسی الگوهای استقراری منطقه در ادوار مختلف و همچنین آسیب‌شناسی و بررسی روند و عوامل تخریب آثار این دشت استفاده شود.

انتهای پیام / ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.