سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی:

راه اندازی پایگاه علمی اقیانوس شناسی در قطب جنوب

وحید چگینی گفت:با راه اندازی پایگاه علمی اقیانوس شناسی در قطب جنوب و منطقه جنوبگان بسیاری از تحقیقات اقیانوس شناسی صورت می گیرد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: راه اندازی پایگاه علمی اقیانوس شناسی در قطب جنوب یکی از اهدافی است که در حال پیگیری آن هستیم.
چگینی ادامه داد: با تصویب وزارت علوم تحقیقات و فناوری 2 مرکز ملی از جمله مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی ومرکز ملی داده های اقیانوس شناسی دریایی از سال 91 فعالیت خود را آغاز می کنند که البته مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی نیز باید بعد از تایید وزارت علوم با تایید یونسکو فعالیت خود را آغاز کنند.
رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی تصریح کرد: بر اساس معاهده جنوبگان مصوب 1959 میلادی جنوبگان به مناطق زیر 60 درجه جنوبی اتلاق می شود و از نظر ژنوفیزیکی این منطقه در یک مدارکمربند باریک است که داراي  آب های شور و سرد است و اقیانوس منجمد جنوبی به مناطق دارای آب های کمتر  و کمتر سرد گفته می شود.

* ایجاد حسن اعتماد به نفس با راه اندازی پایگاه علمی اقیانوس شناسی در قطب جنوب

چگینی گفت:از نظر وسعت جنوبگان با 14 میلیون متر مربع، با ثبت و قرار گرفتن در89 سانتیگراد زیر صفر، با ارتفاع 180 متر و اطلاق خشک ترین منطقه با 50 میلیمتر بارندگی در سال به جنوبگان اطلاق می شود.
وی افزود: البته باید این را بیان داشت که راه اندازی پایگاه علمی اقیانوس شناسی در کنار تمامی فواید آن حس اعتماد به نفس و عزم ملي دانشمندان ایرانی را بالا می برد چرا که این پایگاه در مناطقی واقع شده که تحقیقات ضد ماهواره ای ،هوا فضا، ساخت فناوری کشتی سازی، فناوری حمل ونقل، حفاری در يخ، آزمایش فضایی را برای محققان ایرانی فراهم می آورد.
رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی خاطرنشان كرد: روسیه، اکراین، فرانسه، آلمان، استرالیا، پاکستان، برزیل، آرژانتین، هندوستان و نیوزلند، به تحقیقات خود درجنوبگان  با توجه به دارا بودن پایگاه  ادامه می دهند./ص
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.