به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،مدیرکل دفتر
گسترش آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به رشد دو برابری تعداد مراکز آموزش عالی
کشور د ر سالهای 1384 تا 1392 گفت: با توجه به گسترش مراکز آموزش عالی و نیز افزایش رشتهها
تعداد دانشجویان کشور در سال 1384 به 2.5 میلیون نفر و در سال 1392 به چهار میلیون
و 800 هزار نفر رسید و در حال حاضر با سیر کاهشی تعداد دانشجویان در سالهای اخیر
این تعداد به چهار میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.
مولایی تصریح کرد: این افزایش 20 تا 30 برابری تعداد دانشجویان در
دوران پس از انقلاب در حالیست که جمعیت کشور طی این مدت دو برابر شده است و این از
برکات انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه افزایش دانشجویان و فارغ التحصیلان آموزش عالی در
ارتقاء سطح فرهنگ و دانش جامعه موثر است، گفت: آنچه که در کنار آموزش باید به آن
توجه داشت، اشتغالزایی برای این فارغ التحصیلان است.
این مسئول با بیان اینکه وزارت علوم به تنهایی متولی بحث اشتغال نیست،
گفت: این وزارت تنها در بحث توسعه هدفمند آموزش عالی و تدوین رشتهها و آموزش با
توجه به نیاز بازار میتواند سهمی در ایجاد اشتغال داشته باشد.
وی افزود: در همین راستا اجرای طرح آمایش آموزش عالی که مصوب شورای
عالی انقلاب فرهنگی بوده و توسط این شورا و نیز رییس جمهور ابلاغ شده را در دستور
کار داریم.
مولایی تصریح کرد: در این طرح مناطق مختلف کشور به لحاظ وجود پتانسیلهای
منطقه بررسی میشوند تا در نهایت بتوانیم آموزشها را در منطقه به سمتی توسعه دهیم
که افراد بیشتری بتوانند جذب بازار کار آن منطقه شوند.
وی افزود: در کنار این برنامه، طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در
معاونت آموزشی وزارت علوم نیز در حال انجام است که در این طرح بحث میزان فارغ
التحصیلان رشتههای مختلف استخراج شده، ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش دانشجویان و
نیز متقاضیان سالانه بر اساس آمار سازمان سنجش بررسی میشود و در نهایت به سمت
استفاده از ظرفیتهای خالی و توسعه رشتههای میان رشتهای خواهیم رفت و رشتههایی
توسعه داده خواهند شد که ضریب اشتغال بالاتری داشته باشند.
مولایی تصریح کرد: در کنار این مسئله در برنامه ششم توسعه نیز برای
وزارت علوم تکلیفی که قرار داده شده توسعه آموزش مهارتی و بحت توسعه دانشگاههای
جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای است.