سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

خرما در پیچ و خم گرانی/دلایل افزایش فراتر از معمول این خوراک رمضانی چیست؟

بدون تردید،خرما یکی از اصلی ترین اقلام غذایی به شمار می‌رود که در ماه مبارک رمضان،مصرف آن دو چندان می شود،لذا با وجود اهمیت خاص این محصول در ماه ضیافت الهی،گرانی بی سابقه خرما در این مقطع، با انتقاد و گلایه بسیای از مصرف کنندگان همراه شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ویژگی های غذایی و غنای خرما آن‌چنان قابل توجه است که در ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از اصلی ترین خوراکی ها در سفره روزه داران به شمار می رود.

با وجود چنین اهمیتی، افزایش بی سابقه خرما در طی روزها و هفته های گذشته به میزانی تشدید شده که در بسیاری از طیف های اجتماعی از گرانی اشاره شده لب به انتقاد و گلایه گشوده اند.

نصیریان، یکی از ساکنان محدوده مارلیک در شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم دقت نظر و توجه هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای کنترل و مهار گرانی در اقلام و محصولات غذایی پر مصرف، اظهار داشت: متأسفانه در کشور ایران، گرانی بی قاعده و افسار گسیخته در محصولات و کالاهای پر مصرف بیش از دیگر اقلام، ظهور و بروز پیدا می کند.

وی افزود: از دیرباز خرما به عنوان یکی از بهترین اقلام خوراکی در ماه ضیافت الهی به شمار می رود و به تبع در جامعه ای که مردم اهمیت و جایگاه بسیاری برای این ماه عزیز، قائل هستند، نظارت مضاعف ضرورتی است که باید با اتخاذ تدابیر و پیش بینی لازم، مد نظر قرار گیرد، اما متأسفانه بالعکس، در چنین مقاطعی، وضعیت بغرنج تر از ایام عادی می شود.

دلالی و واسطه گی، اصلی ترین عامل گرانی خرما

علیرضا مهرپویان، یکی از فعالان حوزه تولید خرما در جنوب کشور (بوشهر) در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، ضمن اشاره به هزینه های سنگین و عدم تناسب دخل و خرج تولیدکنندگان خرما در استان بوشهر، عنوان کرد: کشاورزان فعال در این عرصه، برای برداشت محصول، ماه‌ها تلاش می کنند، اما دستاورد اقتصادی این تلاش بسیار اندک و محدود است.

وی افزود: فروش 15 تا 20 هزار تومانی خرما در بازار ایران ، ناشی از دلالی هایی است که در پشت پرده شبکه توزیع نقش غیر سازنده ای ایفاء می کنند.

مهرپویان عنوان کرد: به واقع از افزایش بی قاعده مذبور، هیچ سودی نصیب خرماکاران نشده و نمی‌شود و همچنان شاهد هستیم خرما از فعالان و تولیدکنندگان این حوزه، با نرخ 2 هزار تومان در هر کیلو خریداری می شود.

این فعال در عرصه تولید خرما گفت: فعالیت در حوزه تولید خرما برای بسیاری از متولیان تولید، فعالیتی است که به نوعی موروثی محسوب می شود و اغلب اوقات ، پیشه ای اجدادی به شمار می رود که یادآور خاطرات نوستالژیک برای آنها است.

وی افزود: واقعیت این است که نمی‌توان با خاطرات و احساسات گذران زندگی کرد و با استمرارا وضعیت موجود، دامنه مشکلات اقتصادی فعالان این حوزه عمیق تر از گذشته خواهد شد.

مهرپویان گفت: انصاف نیست عمده بار تلاش و کوشش برای تولید خرما بر دوش نخل کاران یا نخل داران باشد، اما سود مضاعف به جیب دلال ها و واسطه ها برود.

وی افزود: حتی در صورت متنفع شدن خرماکاران نیز افزایش قیمت این‌چنینی معقولانه نیست و امیدواریم چنان ثباتی در بازار این محصول حاکم شود که تمامی طبقات اجتماعی جامعه قادر به تهیه و خرید این محصول باشند.

بازاریابیِ ضعیف،عارضه ای جدی در حوزه فعالیتی تولید خرما

مجاهد فیروزی، یکی دیگر از کشاورزان فعال در عرصه تولید خرما، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضعف عمده کشاورزان در عرصه بازاریابی، گفت: متأسفانه ضعف و نارسایی های موجود در این بخش، باعث شده تا تولیدکنندگان خرما، نتوانند خرما را به قیمت و نرخ واقعی به دست مصرف کنندگان برسانند تا در این بستر، تولیدکننده و مصرف کننده، هر دو، توأمان با یکدیگر مُتِنَفِع شوند.

وی افزود: همین ضعف کشاورزان و  فعالان عرصه تولید خرما، باعث ایجاد زمینهِ ارزان خریِ دلال‌ها و واسطه ها شده تا جایی که برخی از آنها، پیش از به عمل آمدن محصول، به واقع بار برداشت نشده نخل ها را خریداری می کنند و به نوعی بدون اینکه میزان محصول به دست آمده مشخص باشد، با پرداخت رقم هایی ناچیز، کشاورزانِ نیازمند را به‌صورت توافقی ترغیب به چنین معامله ای می کنند.

توسعه صنایع تبدیلی،ضروری به نظر می رسد

احمد بغدادی، یکی از فعالان حوزه تولید و صنعت در جنوب کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم توسعه صنایع تبدیلی و مکمل در ابعاد و عرصه های گوناگون کشاورزی، عنوان کرد: لزوم این امر در بخشِ تولید خرما و فعالیت های ثانوی بعد از تولید نیز،ضرورتی است که باید با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: هر آنچه شاهد گسترش صنایع تبدیلی باشیم به همان میزان فرآورده های تولیدی از این محصول پایه، متنوع تر خواهد شد و به تبع، اشتغالزایی فعالیت در این حوزه از ثمرات دیگر این مؤلفه خطیر به شمار می رود.

بغدادی عنوان کرد: با گسترش صنایع تولید، شکل گیری اتحادیه ای با عضویت کشاورزان و فعالان دلسوز تولید خرما می توان، منافع و دسترنج زارعین مربوطه را به نحو شایسته‌تری تأمین نمود.

این فعال در عرصه تولید و صنعت در خاتمه یادآور شد: پیش بینی صندوقی با هدف حمایت از نخل کاران، از دیگر ضروریاتی است که در رفع موانع مالی پیش روی تولیدکنندگان خرما مطلوب اثر خواهد بود و به تبع با حمایت هر چه بیشتر دولت، نخل‌کاران یا نخل‌داران، به دلیل محدودیت های مالی، محصول و دسترنج خود را با قیمت ناچیز به دلال‌ها و واسطه ها نخواهند فروخت و  قطعاً با حذف شدن حلقه های واسطه، مصرف‌کنندگان نیز با نرخ معقولانه تری خرمای مورد نیاز خویش را تهیه خواهند نمود.


انتهای پیام/
















تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.