سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

کمک مردم و خیران به میراث فرهنگی

مردم و خیران سیرجان بیش از 3 میلیارد ریال برای میراث فرهنگی هزینه کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیرجان گفت: ازپار سال تاکنون سه میلیارد و 500 میلیون ریال را خیران و مردم برای احیا و بازسازی یخدان ها و برج محمودآباد سادات و قلعه درویش زیدآباد در این شهرستان هزینه کردند.

نبی الله جعفری افزود: 10 میلیارد ریال  را دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برای بازسازی اثر باستانی خانه شوک سعیدی در سیرجان هزینه  کرده و این اثر تاریخی هم اکنون دانشکده معماری است.

وی گفت: اعتبارات دولتی پاسخگوی مرمت و نگهداری آثار تاریخی و ملی نیست و 113 اثر تاریخی و باستانی در شهرستان سیرجان شناسایی شده که 31 اثر ثبت ملی شده و نگهداری و مرمت آنها نیازمند کمک مردم و خیران  است.

وی از تشکیل گروه دوستداران میراث فرهنگی در شهرستان سیرجان خبر داد و افزود: 25 نفر با عنوان معین به صورت داوطلب مشخص شدند و هر معین نظارت و پیگیری یک یا چند اثر باستانی را بر عهده دارد که این مشارکت موجب حضور مردم در صحنه برای حفاظت از آثار به ثبت رسیده شده است.

جعفری به بخش صنایع دستی سیرجان از جمله پته دوزی، سفال، قلم زنی، منبت کاری، کار روی شیشه و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: 30 رشته صنایع دستی در این شهرستان اشتغال چهار هزار نفری را در پی داشته و در حال حاضر 12 هزار کارت شناسایی برای تولید انفرادی گلیم و قالی را صادر کرده ایم.

وی افزود: برای ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان روستای دارستان در بخش گلستان به عنوان روستای جهانی گلیم معرفی و المانهای گلیم، کارگاه های متمرکز و نیمه متمرکز، کارگاه های انفرادی، موزه گلیم، دانشکده و کتاب گلیم، سایت گلیم و هنرستان گلیم و زمینه های ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ به نام سیرجان ایجاد شده است .

شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان دارای آثار تاریخی فراوان از جمله بادگیرهای چپقی، قلعه سنگ، بازارهای دوقلو، کاروانسرا، یخدان های دوقلو، خانه حاج رشید، خانه دکتر صادقی، سرو یکهزار ساله امامزاده احمد، شاه فیروز، میرزبیر، باغ سنگی، کاروانسراهای پاریز و هماشهر، خانه حاج درویش، خانه صدرزاده و امامزاده علی و امامزاده احمد با قدمت های یک تا 10 قرن است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.