سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای ششمین سال؛

کسب رتبه نخست کشوری خرید گندم توسط خوزستان

استان خوزستان با خرید 1 میلیون و 340 هزار تن گندم از کشاورزان این استان از آغاز فصل برداشت تاکنون، رتبه نخست خرید گندم کشور را برای ششمین سال از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام این خبر اظهار داشت: گندم یکی از محصولات فوق استراتژیک کشور و خوزستان است و 80 هزار نفر بهره بردار گندم در استان وجود دارد که با احتساب خانوارهای زیرپوشش 400 هزار نفر به طور مستقیم و همین تعداد به طور غیرمستقیم از محل تولید گندم ارتزاق می کنند که معادل 17 درصد جمعیت استان است.

وی بیان کرد: تولید گندم 2 هزار و 900 میلیارد تومان گردش مالی در اقتصاد خوزستان و کشور ایجاد می کند.

چنگلوایی با بیان اینکه 42 درصد الگوی کشت خوزستان مربوط به گندم است افزود: خرید تضمینی گندم در خوزستان بیش از 12 درصد خرید گندم در کشور را تشکیل می دهد این در حالیست که سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در استان در حدود 7 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان چنگلوایی اذعان داشت: خوزستان در حالی رتبه نخست تولید گندم در کشور را امسال از آن خود کرده که سال زراعی 96-95 با شدیدترین خشکسالی در 50 سال گذشته روبرو بود و میزان بارندگی در این استان کم ترین در کشور بوده؛ از سوی دیگر سرمازدگی در بخش هایی از استان، دمای بالا و گرد و غبار در بخش های دیگر نیز خسارت هایی به کشاورزی وارد کرد.

وی همچنین به 4 برابر شدن سطح زیر کشت چغندرقند در خوزستان در 5 سال گذشته اشاره و اظهار کرد: خوزستان ظرفیت بالایی در تولید این محصول دارد اما مشکل اصلی تعطیلی 2 کارخانه قند در این استان است.

کیخسرو چنگلوایی در ادامه با اشاره به تاکید دولت بر توسعه آبیاری تحت فشار در خوزستان گفت: در مرحله نخست 400 میلیارد ریال تسهیلات بدون عوض برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شد که اکنون 100 میلیارد ریال افزوده شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از این طرح شده و در 2 ماه اخیر 7 هزار و 600 هکتار زیرپوشش آبیاری تحت فشار رفته این در حالیست که در 20 سال گذشته تنها 1 هزار و 350 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده بود.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.