سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

با رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان چهارمحال و بختیاری کنترل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی نقاط کشور گفت: این بیماری ویروسی از طریق کنه‌های آلوده به ویروس قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی، نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده و تماس با خون و مواد آلوده کننده فرد و دام مبتلا را از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد و افزود: با رعایت اصول بهداشتی در دامداری ها، شیوع این بیماری در استان کنترل و جلوگیری می‌شود.

نجاتی با بیان اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام، علایم درمانگاهی مشخص ندارد و فقط زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد، تب زودگذر و خفیفی ایجاد می‌کند افزود: این بیمای در انسان علایمی مشابه با آنفلوآنزا شامل تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد کمر، سوزش چشم و حساسیت به نور ایجاد می‌کند که بعد از ۳ تا ۵ روز به صورت خونریزی و بروز تکه‌های قرمز یا بنفش روی پوست، داخل دهان و گلو می‌باشد و به تدریج وسیع‌تر می‌شود.

وی از دامداران خواست: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها، دام‌ها و اماکن دامی را با سم ضد کنه سم پاشی نمایند و از لباس کار، دستکش و چکمه استفاده کنند.

نجاتی با تأکید بر تهیه گوشت قرمز سالم و بهداشتی از مراکز مجاز گفت: از نقل و انتقال و کشتار دام‌های مشکوک و له کردن کنه با سنگ، چوب و یا انگشت خودداری و وسایل و لوازم کار دامداران با شوینده‌ها ضدعفونی شود.

انتهای پیام/خ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.