سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

در معرض تهدید بودن گونه سمندر کوهستانی لرستان

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست از پایش و آماربرداری از سه گونه سمندر در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مسعود ابراهیم تهرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر آماربرداری از سمندرها بر سه گونه سمندر کوهستانی لرستان سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) متمرکز است گفت: چند سالی است که برنامه متمرکز حفاظت و مدیریت سمندرها را در دست داریم و از امسال پایش زیستگاه سمندرها در استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه و کردستان را دنبال می‌کنیم و بعد از جمع‌آوری آمار آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حفاظت از این سمندرها انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به وجود هفت گونه سمندر در ایران افزود: این سمندرها شامل سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان، سمندر کوهستانی آذربایجان، سمندر جویباری، سمندر جویباری غارزی گرگان، سمندر تاجدار جنوبی و سمندر آتشین (شکم خالدار) می‌شود.

تهرانی گفت: از این تعداد، سه گونه سمندر کوهستانی لرستان، سمندر کوهستانی کردستان و سمندر آتشین (شکم خالدار) در معرض تهدید هستند. از سمندر آتشین نیز اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است.

زیستگاه اصلی آن در استان‌های کرمانشاه و کردستان است البته امیدواریم بتوانیم اطلاعات مربوط به تعداد و محل‌های پراکندگی‌ این گونه سمندر را جمع‌آوری کنیم.

مسئول بخش خزندگان و دوزیستان دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: سال گذشته برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت در دفتر حیات‌وحش سازمان محیط زیست برای مدیریت شش گونه سمندر تدوین شد که سمندر لرستانی جزو این برنامه‌ بود. زیستگاه این گونه سمندر در لرستان و خوزستان است.

تهرانی گفت: متأسفانه عمده‌ترین تهدید، معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه‌ها و برکه‌هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می‌گیرد البته ناآگاهی جوامع بومی از وضعیت سمندرهای ایران یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است بنابراین آموزش و اطلاع‌رسانی در زیستگاه‌های سمندرهای ایران در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.