سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تأکید روسیه و چین بر حل مسالمت‌آمیز تنش در شبه‌جزیره کره

وزیران امور خارجه روسیه و چین تأکید کردند باید با کره شمالی از طریق گفتگوها تعامل شود، زیرا هیچ راه حل نظامی برای مشکلات شبه جزیره کره وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، مجری این شبکه گفت: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، و سرگئی لاوروف، همتای روس وی، که روز گذشته (جمعه) در مسکو با یکدیگر دیدار و گفتگو داشتند، تأکید کردند تنش‌ها در رابطه با شبه جزیره کره باید فروکش کند. هر دو طرف هشدار دادند که سامانه ضد موشکی «تادِ» آمریکا که در کره جنوبی مستقر شده است، اوضاع را بدتر خواهد کرد و باید با کره شمالی تنها از طریق گفتگوها تعامل شود. 

جلویا لیوبوا، خبرنگار اعزامی این شبکه به روسیه، طی گزارشی از مسکو درباره دیدار وزیران خارجه چین و روسیه و گفتگوهایشان درباره مشکلات شبه جزیره کره و سایر مسائل مهم منطقه‌ای گفت: چین و روسیه خواستار خلع‌ سلاح هسته‌ای فوری شبه جزیره کره هستند. وزیر امور خارجه چین در خلال سفرش به مسکو گفت استفاده از نیروی قهریه (نظامی) تنها باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. 

وانگ یی تأکید کرد: استفاده از نیروی نظامی در این شرایط اصلاً مناسب نیست و صرفاً منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد و پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. این (استفاده از نیروی نظامی) نباید گزینه‌ی هیچ کشوری در گذشته، حال و آینده باشد. چین و روسیه بر سرِ این موضوع به اجماع رسیده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز تأیید کرد که هیچ راه حل نظامی برای شرایط موجود در شبه جزیره کره وجود ندارد و همه باید از قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین شورای امنیت پیروی کنند. سرگئی لاوروف اضافه کرد که مسکو و پکن رویکردی مشترک در خصوص سوریه دارند. 

خبرنگار افزود: هر دو طرف، خواستار ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه هستند. 

لاوروف در این خصوص گفت: ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه ابزاری مهم در راستای دستیابی به آتش‌بس و همچنین رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم خواهد بود. این (تشکیل مناطق عاری از تنش) همچنین شالوده‌ای بهتر برای گفتگوهای فراگیرِ سوری-سوری فراهم خواهد ساخت. 

جلویا لیوبوا افزود: دیدار وانگ یی از روسیه، (سفری مقدماتی) پیشاپیشِ سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به روسیه تلقی می‌شود که قرار است در ماه ژوئیه صورت بگیرد. دو وزیر خارجه در مسکو اسنادِ مقدماتی متعددی را در رابطه با گفتگوهای آتی در سطح بلندپایه میان دو رئیس جمهور چین و روسیه امضا کردند. هر دو وزیر خارجه تأکید کردند آماده‌ی پیشبرد بیش از پیشِ همکاری‌های راهبردی میان این دو کشور هستند. 

خبرنگار این شبکه در خاتمه افزود: وزیر امور خارجه روسیه گفت مناسبات میان مسکو و پکن بسیار شکوفا است و به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است و ما هرگز شاهد چنین سطح بالایی از روابط میان روسیه و هیچ کشورِ دیگری نبوده‌ایم. لاوروف افزود روسیه و چین ساز و کاری منحصر به فرد برای همکاری‌های دوجانبه بنیاد نهاده‌اند و اکنون نیز آماده‌اند آن را حتی بیشتر از گذشته، توسعه دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.