سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

همدان در عصر صفویه

کتاب «همدان در عصر صفویه» تالیف مجید فروتن با نگاهی به اوضاع سیاسی و اجتماعی همدان در این عصر، به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ فروتن با بیان اینکه عصر صفویه دوران خیزش و دوران ترقی و توسعه ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌شود؛ در این باره گفت: ذکر نام امکان موجود با عناوین شاهان صفوی در همدان و وضعیت این بودباش قدیمی ایران در این دوره، در این کتاب بررسی و روایت شده است.

وی افزود: این که در دوره خیزش اجتماعی و اعتقادی، همدان چقدر از شرایط جدید استفاده کرده و آیا در مسیر حرکت توسعه، این منطقه نیز همراه بوده و یک همخوانی مناسبی شکل گرفته است، سوالاتی است که سعی شده با توجه به اطلاعات موجود در منابع و مآخذ در این نوشتار پاسخ داده شود.

این مؤلف خاطرنشان کرد: در این کتاب فرضیه ای را مورد بررسی قرار گرفته که شرایط مکانی و جغرافیایی همدان ارتباط معناداری در همراهی با توسعه و یا عدم توسعه این منطقه داشته است و همدان به سبب حضور دائم قوای عثمانی و شرایط موقعیتی از این همراهی توسعه و ترقی کنار مانده است.

فروتن تصریح کرد: در بخش اول کتاب منابع و مآخذ بررسی شده و شرایط اجتماعی و سیاسی همدان قبل از دوران صفویه بخصوص دوران سلسله های قره قوینلوها و آق قوینلوها بررسی شده، گفتاری در باب قلمرو علیشکر و خاندان علیشکر بارانی آمده و سیمای شهر همدان از منظر سیاحان ترسیم گردیده است. معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: در بخش دوم همدان در دوران صفویه اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی همدان در سایه اقدامات شاهان صفوی و حاکمان همدان بررسی شده و اقدامات آن ذکر شده است.

وی با تأکید بر اینکه بخش دیگر کتاب، اوضاع همدان در سه دوره استقرا و تثبیت صفویان و در دوره اوج و شکوفایی سلسله صفویان و دوران فروپاشی این خاندان بررسی و حوادث اتفاق افتاده بر آن و منطقه بررسی شده است؛ خاطرنشان کرد: در گفتار آخر آثار و نتایج فرهنگی این دوره همدان در قالب معرفی شاعران و بزرگان همدانی این عصر و آثار تاریخی احداث شده و یا مرمت گردیده مورد بحث قرار گرفته است. برخلاف نظرات موجود که شعر و فعالیت ادبی در این عصر به اضمحلال رفت برای شعر و شاعری همدان دو قلمرو جغرافیایی شکل گرفت؛ قلمرویی خارج از مرزهای ایران و بیشتر در هند و دیگر قلمرو ایران که شاعران بزرگ و زیادی این دو قلمرو را در همدان نمایندگی می کردند.

انتهای پیام/ ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.