سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یو اس ای تودی: اقدامات نسنجیده ترامپ ممکن است به استعفایش بینجامد

یک روزنامه آمریکایی نوشت اقدامات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بسیار نسنجیده و بی‌ملاحظه بوده و ممکن است منجر به استیضاح وی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در مقاله‌ای به قلم جیل لارنس، نوشت:‌ اقدامات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، آنقدر نسجیده بوده است که گویی وی دیگر از شغل ریاست جمهوری خوشش نمی‌آید و تلاش دارد با این نوع اقدامات بی‌ملاحظه، کنگره آمریکا را وادارد که وی را استیضاح کند. گویی ترامپ با صدای بلند خطاب به مردم آمریکا فریاد می‌زند: مرا از این جا خارج کنید! 

لارنس افزود: از اینرو،‌ ما باید که به ترامپ کمک کنیم از این مقام برکنار شود و به زندگی راحت و آسوده‌ی خود که در گذشته همواره از آن لذت می‌برده است، بازگردد. 

استیضاح، یا همان مؤاخذه و اخراج رئیس جمهور آمریکا از مقامش، یکی از اختیارات قوه مقننه آمریکا است، که در فهرست حقوق و اختیارات این قوه، در بخش چهارم از بند دوم قانون اساسی آمریکا، آورده شده است. 

در روند استیضاح، مجلس نمایندگان، به‌مثابه‌ی دادستان علیه شخص مورد استیضاح عمل می‌کند و اگر اکثریت مطلق نمایندگان این مجلس، به استیضاح رئیس جمهور یا هر مقام عالیتربه‌ی دیگرِ آمریکایی رأی مثبت دهند، آنگاه تعدادی از نمایندگان این مجلس باید در نقش دادستان، در سنای آمریکا ظاهر شوند. سنای آمریکا نقش قاضی را ایفا خواهد کرد و آن مقام دولتی که قرار است استیضاح شود، اعم از رئیس جمهور، معاون وی یا سایر مقامات ارشد دولتی، به عنوان متهم، به صحن سنا فراخوانده می‌شوند. شخص مورد استیضاح مجاز خواهد بود برای خود وکیل بگیرد و آنگاه هر دو طرف، مجاز خواهند بود شاهدانی را در برابر سنای آمریکا احضار و از ادعای خود دفاع کنند. 

در نهایت، سنای آمریکا استیضاح رئیس جمهور را به رأی می‌گذارد، ولی برای اخراج رئیس جمهور، به دو سوم آراء سنا نیاز خواهد بود. 

شایان ذکر است رئیس جمهور آمریکا که در شرایط عادی مجاز است مجرمان را مورد «عفو» قرار دهد، مجاز نیست از این حق برای عفو هیچ‌یک از مقامات استیضاح شده، از جمله خودش، استفاده کند.

 اگر دستور استیضاح از هر دو مجلسِ کنگره بگذرد و به تصویب هر دو برسد، اخراج شخص استیضاح شده از مقامش، چه رئیس جمهور باشد، چه سایر مقامات مادون وی، به صورت خودکار انجام خواهد شد و رئیس جمهور هیچ نوع حق مداخله‌ای در آن ندارد. 

نکته‌‌ی شایان توجه این است که تاکنون در تاریخ آمریکا، هیچ رئیس جمهوری از طریق استیضاح، از کار برکنار نشده است. حتی ریچارد نیکسون نیز رسماً از این طریق اخراج نشده است؛ زیرا وی پیش از آغاز روند رأی‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص، خودش از مقام ریاست جمهوری آمریکا استعفا کرد.

اندرو جکسون و بیل کلینتون، تنها رؤسای جمهور آمریکا بوده‌اند که به طور موفقیت‌آمیز در مجلس نمایندگان آمریکا، استیضاح شدند؛ اما متعاقباً هر دو رئیس جمهورِ نامبرده، در سنای آمریکا تبرئه گردیدند و لذا از مقام خود اخراج نشدند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
به نظرم کسی که این مقاله را برای این روزنامه نوشته عقل راست درستی نداشته.موقعی که کنگره و سنا دست جمهوری خواهان هست چجوری میشه ترامپ استیضاع کرد