سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

کتب تاریخ چراغ راهنمای جامعه در دوره‌های مختلف

اسناد اثرگذار بر پایه‌های فكری جامعه و نشانگر رویش تفکر در دوران مختلف هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سید محمد میرمحمدی استاندار یزد با اشاره به دو نوع میراث ملموس و ناملموس، كتب و اسناد را در دسته میراث ناملموس دانست و گفت: اسناد و كتب بر پایه‌های فکری یک جامعه اثرگذار هستند و رویش تفکر در دوران مختلف را نشان می‌دهند.

میرمحمدی در اين نشست ضمن تشكر از فعالیت‌های انجام‌شده در مركز اسناد و كتابخانه ملی استان يزد گفت: آمارهايی كه ارائه شد نشان از تلاش و علاقه‌مندی و وقت گذاري در اين مديريت است و از يك ارتباط صميمانه بين مديريت و كاركنان خبر می‌دهد.

وی با اشاره به دو نوع ميراث ملموس و ناملموس گفت: کتب و اسناد در دسته میراث ناملموس قرار می‌گیرد و بر پایه‌های فکری یک جامعه اثرگذار است و رویش تفکر در دوران مختلف را نشان می‌دهد و برای تولید علم و هنر از این اسناد استفاده می‌شود بنابراین همه دنیا در جمع‌آوری و حفظ اسناد تلاش می‌کنند.

ميرمحمدی افزود: امروز برخی کتب ارزشمند تاریخی در موزه‌ها نگهداری می‌شوند که می‌تواند وضع زندگی گذشتگان را نشان دهد و مسیر تحول تاریخ در دوران مختلف قابل‌مقایسه كند.

استاندار يزد، بابیان اینکه کتب تاریخی چراغ راهنمای جامعه در دوره‌های مختلف است گفت: نگهداری اسناد اداری در مرکز اسناد می‌تواند از جهت نشان دادن راه‌های صرف جویی هزینه در سازمان، مدیریت صحیح مدیران، رشد کارکنان و انگیزه کارکنان، مفید و مؤثر برای آیندگان باشد.

وی افزود: اسناد اهدایی هم بسیار ارزشمند است ولی از آن‌ها استفاده صحیح نمی‌شود درصورتی‌که برای پیشرفت باید از آن‌ها استفاده شود.

استاندار گفت: با توجه به اینکه اسناد به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌روند و کارها دارند به این سمت پیش می‌روند که زیرساخت‌های لازم برای دیجیتال شدن اسناد در حال انجام است تا شرایط خوبی برای نگهداری اسناد دیجیتال فراهم شود هرچند این‌گونه اسناد نيز دغدغه‌ها و آسیب‌پذیری‌های خاص خود رادارند.

وی گفت: امروز مخازنی در مرکز اسناد وجود دارد که اطلاعات و اسناد به‌صورت بین‌المللی در آن استفاده می‌شود و تنها محدود به استان و کشور نیست و این فرصت خوبی برای معرفی ایران است این در حالی است که وقتی در کشورهای خارج می‌بینیم کتب اساتید ایرانی تدریس می‌شود قابل افتخار است و علاقه‌مندی مردم جهان به ایران افزایش می‌یابد.

میرمحمدی در خصوص کمبود فضای مرکز اسناد استان یزد گفت: در تلاش هستیم به‌طور موقت اسناد را به مکانی مطمئن منتقل کنیم تا ساختمانی شایسته برای اسناد و کارکنان آن تهیه شود.

 در برخی از شاخص‌ها تا 25 برابر رشد داشته‌ایم

در ابتدای این جلسه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد بابیان مختصری از شرح وظايف مركز به ارائه آمار و ارقام فعالیت‌های سال 95 پرداخت و گفت: در تمامی شاخص‌ها نسبت به سال 94 رشد داشته‌ایم و در برخی از شاخص‌ها ازجمله انتقال اسناد به مركز، رشدی بالغ‌بر 25 برابر داشته‌ایم به‌گونه‌ای كه آمار پرونده‌های اسناد انتقالی از تعداد 258 پرونده در سال 94 به شش هزار و 588 پرونده در سال 95 رسيده است.

داود پاک‌طینت تأکید كرد علی‌رغم آیین‌نامه‌هایی كه برای نظارت بر بایگانی‌ها داريم اما تلاش كرديم تا هیچ‌گاه در تقابل با ادارات قرار نگيريم و برای شناساندن فعالیت‌های مرکز اسناد مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌های زیادی انجام داده و آیین‌نامه‌های مرتبط با استانداردهای بایگانی‌ها را برای افزايش آگاهی مديران به ادارات ارسال کرده‌ایم.

وی در پايان با اشاره به کمبود فضاي فيزيكی و فرسودگی ساختمان مركز يزد از عنايات و توجه استاندار محترم در خصوص دستورات مساعد و مؤکد برای تأمین مكان مناسب مركز اسناد و كتابخانه ملی استان تشكر كرد.

 نشست استاندار یزد با مدیر و کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، به مناسبت هفته اسناد ملی و ميراث مكتوب در محل استانداری برگزار شد.
انتهای پیام/ ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.