سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور مطرح شد؛

در فعالیت‌های قرآنی نیازمند حرکت جهادی هستیم

امروزه ما در فعالیت‌های قرآنی نیازمند حرکتی جهادی هستیم که باید از همین مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز حجت‌السلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی سی‌وچهارمین دوره از مسابقات قرآنی و یدالله مشهور معاونت موسسه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به نقد و بررسی این دوره از مسابقات قرآنی کشور و دلایل عدم حضور مؤسسات پرداختند.

مشهور در ابتدای مراسم ضمن بیان عدم حضور حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه​ تشکل‌های قرآن و عترت در این نشست در خصوص ٱفت کیفیت برگزاری مسابقات قرآنی در کشور گفت: ما باید در خانواده‌ها شور و شوقی ایجاد کنیم تا بلافاصله برگزاری مسابقات، عامل تحرک ترویج قرآن در خانواده‌ها شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، نهادینه کردن قرآن در خانواده‌ها است که امر برگزاری مسابقات قرآنی می‌تواند بهانه‌ای برای فرهنگ‌سازی این امر باشد.

مشهور با بیان اینکه بسیاری از مؤسسات به دلیل نداشتن هزینه‌ به مسابقات قرآنی نرسیدند، با مقایسه برپایی مسابقات فرهنگی هنری با قرآنی اظهار داشت: ما از برگزاری مسابقات قرآنی خرسندیم که برگزار می‌شود، ولیکن کیفیت حضور افراد نسبت به هزینه‌هایی که صرف می‌شود باید بیشتر باشد. قصد نقد به دیگر جشنواره‌ها ندارم، اما در واقع همان طور که هر روزه شاهد رشد فستیوال‌های فیلم در کشور هستیم باید امر مسابقات قرآنی را هم در نظر بگیریم و انتظار می‌رود که سرمایه بیشتری را متولیان قرآنی برای این عرصه در نظر بگیرند. امروزه ما در فعالیت‌های قرآنی نیازمند حرکتی جهادی هستیم که باید از همین مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شروع کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام حسینی در پاسخ به نقطه نظرات معاونت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ابراز داشت: مسابقه یک رویداد ترویجی است که ما در کنار برگزاری مسابقات قرآنی فعالیت‌های آموزش، پژوهشی و برگزاری نمایشگاه‌های مربوطه را داشتیم و با همت نهاد‌های مختلف آموزش و پرورش و بهزیستی که با ما همکاری داشتند، توانستیم رویداد بزرگ را به عنوان یک بسته قرآنی موثر و پیوسته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما فعالیت‌های خود را از دهه 60 با حضور 11 کشور در حسینیه ارشاد شروع کرده ایم، در خصوص روند گسترش مسابقات قرآنی در سال‌های اخیر گفت: ما کار خود را از دهه 60 با شرکت 11 کشور در مسابقات شروع کردیم و در آن سال‌ها گاهی اصلا شرکت‌کننده ایرانی در رشته قرائت و حفظ نداشتیم. ولی امسال توانستیم با حضور 83 کشور در 5 رشته حفظ و قرائت آقایان، روشندلان، بانوان، طلاب و دانش‌آموزان سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کسی که رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را کسب می‌کرد، شاید در خود تهران نیز کسی او را نمی‌شناخت، بیان کرد: امسال نفرات اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم چند ساعت پس از معرفی خبر 21 رسانه‌ ملی حضور یافتند.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص تغییر نیازهای جامعه افزود: آیا جلساتی که در گذشته برگزار می‌شد در سال‌های اخیر نیز با همان شور و نشاط برگزار می‌شود؟ در دهه 60 اعضای جلسه چندین ماه در صف تلاوت می‌ماندند اما وضعیت جلسات هفتگی قرآن در این دوره به چه شکل است؟ در گذشته وقتی قاری یا حافظ برتر حضور می‌یافت شور خاصی در آن محفل رخ می‌داد اما اکنون چنین شوری را شاهد نیستیم.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه در هیچ سالی همچون امسال شاهد حضور مسئولان، علما و شخصیت‌های فرهنگی و قرآنی در سالن مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نبوده‌ایم، گفت: امسال حداقل 5 وزیر به سالن مسابقات آمدند. چندین نماینده، فرمانده و شخصیت‌های لشکری و کشوری حضور داشتند. البته درست است رئیس‌جمهور بنا به دلایلی به سالن نیامد و وزیر ارشاد پیام وی را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها در حوزه عقیدتی و معارفی توسط دشمنان اسلام درصدد جذب جوانان ما به فرهنگ غرب هستند، تاکید کرد: ما در حوزه قرآن کمتر فعالیت می‌کنیم البته تجربیات خوبی کسب شده که باید با برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به خوبی از آن به منظور توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن نمی‌تواند تمام عقب‌ماندگی درباره اقبال مردم به قرآن را رفع کند، ادامه داد: ما هنوز به افقی که پیش‌بینی شده نرسیده‌ایم. زمانی موفق خواهیم شد که افرادی با دنبال کردن مسابقات در زندگی خود قرآن را به خوبی درک کرده و به آن عمل کنند.

حجت‌الاسلام حسینی در خصوص اجرای موسیقی و فعالیت‌های هنری در کنار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار داشت: متأسفانه هنوز مسابقات به یک اقدام جدی تبدیل نشده است چرا که ما با برخی موضوعات قرآنی تعارف داریم. اما امیدواریم در جلسات بعدی و گزارشی از دستاوردها بتوانیم سال آینده این رقابت‌ها را پرشورتر برگزار کنیم.

وی افزود: حامد زمانی خواننده جوان،‌ انقلابی و ارزشی کشورمان است و با توجه به اهمیت جذب عموم مردم کاری هم راستا با شعار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تولید و در سالن توسط این خواننده انقلابی اجرا شد که به نظر ما این امر هیچگونه تضعیفی برای کار گروه‌های تواشیح نبوده است.

رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی از  جامعه قرآنی فکر می‌کنند با همه هزینه‌ها ما پیشرفتی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نداشتیم، گفت: این نوع تفکر به خاطر درجا زدن در حوزه فعالیت‌های قرآنی است. ما باید متناسب با نیاز جامعه و پیشرفت حوزه‌های مختلف در امور قرآنی اقدام به برنامه‌ریزی کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی در پایان خاطرنشان کرد: من از همان روزهای اول در برگزاری مسابقات قرآن کریم اشراف کامل دارم و اگر کسی باشد معایب را پیدا کند من از همه بهتر به معایب برگزاری مسابقات اشراف دارم و نقاط قوت و ضعف را می‌شناسم. امسال یکی از اتفاقاتی که به روی آن ادعا دارم برگزاری بخش‌های مختلف دانش‌آموزی، طلاب، بانوان و روشندلان است که همه را در یک رویداد قرآنی جمع کردیم، اگر تمام این رشته‌ها جدا بود، رسانه‌ها انعکاس کمتری را می‌توانستند بدهند. ما در این مسابقات تنها یک هزینه برای دکور، دعوت مهمانان و هزینه‌های محیطی صرف کرده‌ایم و از کارهای تکراری جلوگیری شده است.



انتهای پیام/






تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.