سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی آمار بالای بیکاران استان کاهش می دهد

رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی می‌توان آمار بالای بیکاران استان را کاهش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ شهاب قاضی در مراسم افتتاح سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح 140 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه که امروز(25 اردیبهشت) با حضور رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه در زمینه‌های مختلف کشاورزی ظرفیت‌‌های بالایی دارد، اظهار کرد: این استان در طرح آمایش کشور به عنوان قطب کشاورزی معرفی شده و در صورت بهره گیری از ظرفیت‌های این بخش می توان آمار بالای بیکاران استان را کاهش داد.

قاضی با اشاره به کشاورزی بودن استان کرمانشاه تصریح کرد: اهمیت بخش کشاورزی تا جایی است که می توان از آن به عنوان اولویت اول استان یاد کرد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مناسب این استان و وجود اقلیم‌های مختلف از نیمه سرد گرفته تا گرمسیری، افزود: وجود منابع آبی خوب در کنار اراضی مستعد می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی استان باشد که به دنبال آن اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر برای مردم استان به همراه خواهد آمد.

وی یادآور شد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با دارا بودن 100 عضو هیئت علمی فعال می‌تواند به بخش کشاورزی استان مشورت دهی داشته و به رفع مشکلات این بخش و شکوفایی بیشتر آن کمک کند و در صورت همراهی مسئولین می تواند نقش موثری در بهبود راندمان بخش کشاورزی در استان داشته باشد.

قاضی در ادامه با بیان اینکه استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند نقش مهمی در بهینه سازی مصرف آب با توجه به آمار بالای مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشد، افزایش تولید محصول، کنترل بهتر علفهای هرز مزرعه، سهولت کار کشاورزی و... را از مزایای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی عنوان کرد.

حمیدرضا چقازردی مدیر مزرعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار کرد: خشکسالی‌های حادث شده در سال‌های اخیر ضرورت توجه به تجهیز اراضی بخش کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری را در راستای بهینه سازی مصرف منابع آبی بیشتر کرده است.

چقازردی با اشاره به وجود منابع آبی خوب در استان کرمانشاه افزود: بر اساس آمارها استان کرمانشاه دو برابر میانگین کشوری بارندگی سالیانه دارد و لذا توسعه آبیاری نوین در این استان با توجه به آمار بالای بارندگیهای آن ضرورت دارد.

چقازردی ادامه داد: تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری با هدف صرفه جویی در مصرف آب و بالا بردن راندمان آبیاری اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود یازده حلقه چاه آبیاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه و اخذ مجوز ایجاد یک حلقه چاه جدید که به زودی عملیات حفر آن آغاز خواهد شد، افزود: این چاه‌ها مجوز بهره برداری حدود 202 لیتر در ثانیه را دارند.

به گفته چقازردی با احتساب این 140 هکتار، بیش از 280 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه مجهز به سیستمهای نوین آبیاری شده‌اند.

وی افزود: اعتبار اولیه تجهیز این 140 هکتار از اراضی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه 250 میلیون تومان بوده است.

 
انتهای پیام/پ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.