سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشنال اینترست: اگر ترامپ می‌خواهد برنده باشد، باید برای یمن فکر چاره‌ای کند

نشنال اینترست نوشت وجهه و اعتبار بین‌المللی آمریکا و عربستان سعودی از بابت فجایع یمن دچار لطمه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم کارولین کوئین تحت عنوان «اگر ترامپ می خواهد برنده باشد، باید برای یمن فکر چاره ای کند»‌ نوشت: وجهه و اعتبار بین المللی آمریکا و عربستان سعودی از بابت فجایع یمن دچار لطمه شده است.  روز چهارشنبه مرکز تحقیقاتی و افکار سنجی جوانان عرب که بزرگترین مرکز نظرسنجی در خاورمیانه به شمار می رود، گزارشی را منتشر کرد که بسیاری از تحلیلگران در واشنگتن از بابت آن بیم داشند: کاهش قدرت نفوذ آمریکا در منطقه و در عین حال سنگین تر شدن سایه نفوذ روسیه بر خاورمیانه.  

هم اکنون از دیدگاه جوانان عرب، روسیه جای آمریکا را به عنوان ارزشمندترین متحد بین المللی کشورهای عرب گرفته است. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که بیست و یک درصد از پرسش شوندگان بیش از هر کشور دیگری به روسیه اعتماد دارند. این رقم در نظرسنجی سال 2016 تنها 9 درصد بود. در مقابل میزان اعتماد جوانان عرب به آمریکا از 25 درصد در نظرسنجی سال قبل،  به 17 درصد در نظرسنجی تازه کاهش پیدا کرده است. 

در این میان عربستان سعودی نیز به علت دخالت در جنگ خونین و پرهزینه و فاجعه بار در یمن، به شدت محبوبیت خود را از دست داده است. در تازه ترین تحقیقات افکارسنجی سالانه در میان کشورهای عرب که توسط موسسه جیمز زاگبی منتشر شده،  مردم کشورهای ترکیه، عراق، اردن، مصر و البته بدون هیچ جای تعجبی مردم ایران، از عربستان سعودی به عنوان منبع اصلی جنگ و مناقشات در یمن نام برده اند. البته این نکته جای توجه دارد که در میان کشورهایی که این پرسش شوندگان از آنها به عنوان دولتهای مداخله گر منشا بی ثباتی در یمن نام برده اند،  آمریکا اصلی ترین کشوری است که اغلب بدان استناد شده است.

البته نقش آمریکا در جنگ یمن با توجه به افول نقش کلی آمریکا در منطقه خاورمیانه نسبی است و احتمالا علت اصلی این وضعیت به نحوه عملکرد آمریکا در مناقشه سوریه باز می گردد. ولی با این همه آنگونه که شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز تاکید کرده اند آمریکا به علت حمایت از ائتلاف تحت امر سعودی در جنگ یمن، در فجایع این کشور بی تقصیر نیست. بنابراین آمریکا برای بهبود جایگاه و اعتبار خود در منطقه،  باید در خط مقدم تلاشها به منظور حل وفصل سیاسی رنج و آلام ملت یمن قرار گیرد. پایان سریع و انسان دوستانه جنگ در یمن تنها به نفع آمریکا تمام نخواهد شد. 

عربستان سعودی نیز باید هر چه سریعتر در جهت خاموش کردن شعله های این جنگ گام بردارد. آمریکا و عربستان سعودی ورای مشارکتشان در فاجعه گسترده بشری در یمن، در میدان نبرد افکار عمومی نیز بازنده شده اند. هر روز که از جنگ یمن می گذرد،  نوک پیکان انتقادات و تقصیرها بیشتر و بیشتر به سمت عربستان و کشوری که به ریاض تسلیحات مرگبار می فروشد نشانه می رود.

بنابراین در شرایط کنونی دو گزینه پیش روی آمریکا قرار دارد:  یا اینکه به عربستان به عنوان متحد سنتی خود در خلیج (فارس)‌کمک کند که از مخمصه یمن رهایی یابد یا به توانمند سازی سعودی ها هر چند در سطح پایین در مداخله در این جنگ ادامه دهد. ولی باید توجه داشته باشد که عوارض و پیامدهای سیاست دوم برای همه طرفهای درگیر بسیار گران تمام خواهد شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.