سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا اینستاگرام به اندازه فیسبوک رشد می‌کند؟

با توجه به رشد بی‌همتای فیسبوک در بین شبکه‌های اجتماعی، آیا اینستاگرم می‌تواند به اندازه‌ی فیسبوک رشد کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کوین سیسترام، مدیرعامل و بنیانگذار اینستاگرام در جلسه اخیر، نمودار مورد علاقه‌اش که تعداد روزهای رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون کاربر را تشریح می‌کند، نشان داد. 

وی در این خصوص گفت: این تنها نموداری است که در زمان کاهش آن، خوشحال می‌شویم. زمانی نه چندان دور، رشد کاربران اینستاگرام سرعت ثابتی داشت، به‌طوری‌که این سرویس هر ۹ ماه، ۱۰۰ میلیون کاربر جدید پیدا می‌کرد. اما سال گذشته کاربران بیشتری به سمت این شبکه‌ی اجتماعی روی آوردند. تعداد کاربران آن در طول ۶ ماه از ۵۰۰ به ۶۰۰ میلیون نفر رسید. روز چهارشنبه، سه می، تنها چهار ماه پس از رسیدن به مرز ۶۰۰ میلیون کاربر، تعداد کاربران این شبکه به ۷۰۰ میلیون نفر رسید. از این تعداد، ۴۰۰ میلیون نفر هر روز به اینستاگرام سر می‌زنند.

 هر چه بیشتر ایسنتاگرم را چک کنید، بیشتر به یک نکته در مورد این اپلیکیشن اشتراک عکس پی می‌برید؛ این اپلیکیشن به فیسبوک دوم تبدیل می‌شود.

بخشی از علاقه به اینستاگرام ناشی از جنگ بین فیسبوک و اسنپ‌چت است. اسنپ‌چت اپلیکیشن پیام‌ٰرسان-اشتراک عکس است که قابلیت‌های جدید برای ارتباط کاربران معرفی کرد. برخی از ویژگی‌های اسنپ‌چت توسط فیسبوک و اینستاگرام کپی شده است. بارزترین ویژگی کپی‌شده از اسنپ‌چت، قابلیت استوریز (Stories) است.

اما زمانی که زیاد از اینستاگرم استفاده کنید، یک نکته جالب کشف می‌کنید؛ اینستاگرم ویژگی‌هایی را که از اسنپ‌چت کپی کرده،‌ بهتر به اجرا درآورده است. اینستاگرم سال گذشته ویژگی‌های متعدد دیگری نیز اضافه کرده است. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از فید مبتنی بر الگوریتم‌های شخصی‌سازی شده، پخش زنده، قابلیت انتشار گالری‌های عکس و بازطراحی اپلیکیشن و لوگو.

اینستاگرام با چنان سرعت زیادی تجربه‌ی روزانه کاربران را تغییر می‌دهد که به‌نظر می‌رسد این کار برای شبکه‌ای به بزرگی اینستاگرام، غیر محتاطانه باشد. اما کارهای این شرکت کاربران را آزرده نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد که نتیجه نیز می‌دهند.

تایید این گفته با آمار و ارقام کمی دشوار است. تجربه شخصی هر کس با دیگران متفاوت است. به عنوان مثال، بسیاری از کاربران فید شخصی‌شده را دوست ندارند. اما برای برخی کاربران، تغییرات ایجاد شده در اینستاگرم باعث شده است که این اپلیکیشن اشتراک عکس، مفیدتر، جالب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد. بخشی از این علاقه ممکن است ناشی از قابلیت‌های جدید باشد و بخشی دیگر نیز ناشی از استفاده بیشتر به دلیل قابلیت‌های بیشتر. شبکه‌ها زمانی بهتر می‌شوند که افراد زمان بیشتری را در آنها سپری کنند.

بدین ترتیب، اینستاگرام تقریبا یک پژواک راه انداخته و بیشتر شبیه فیسبوک چند سال قبل است. به طور دقیق‌تر، اینستاگرام اکنون شبیه فیسبوک بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ است که فیسبوک از یک شبکه که افراد علاقه‌مند و گیک به آن سر می‌زدند به شبکه‌ای تبدیل شد که تقریبا تمام کاربران از آن استفاده می‌کردند.

از برخی جهات این چندان تعجب‌برانگیز نیست. اینستاگرام از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۰ تاکنون رشد زیادی داشته و از زمانی که فیسبوک آن را خرید، منابع مالی و انسانی لازم را برای رشد داشته است.

شبکه‌های بزرگتری نیز وجود دارند؛ فیسبوک تقریبا دو میلیارد کاربر دارد و دو پیام‌رسان واتس‌اپ و فیسبوک مسنجر هر کدام بیش از یک میلیارد کاربر دارند. در چین، تعداد کاربران وی‌چت از کل کاربران اینستاگرام بیشتر هستند.
 
 

اما تا سال گذشته، سوال این بود که آیا یک اپلیکیشن اشتراک عکس می‌تواند به تعداد کاربرانی در مقیاس فیسبوک برسد یا نه؟ آیا به اندازه کافی جهانی است؟ آیا به تعداد کافی کاربر وجود دارد که گوشی‌هایشان قابلیت اجرای اینستاگرام را داشته باشد؟ آیا اینستاگرام می‌تواند در برابر رقابت اپلیکیشن‌های جدید‌تر مانند اسنپ‌چت مقاومت کند؟ اینها سوالاتی بود که پرسیده می‌شد. ممکن است این مشکلات در آینده پدیدار شده و باعث شوند که رشد اینستاگرم متوقف شود. اما در حال حاضر،‌ اینستاگرم از این موانع عبور کرده است.

کوین سیسترام، مدیرعامل و بنیانگذار اینستاگرام معتقد است افزایش سرعت تغییرات به منظور جذب کاربران، عمدی بوده است. او می‌گوید:

مهمترین دلیلی که توانستیم ۱۰۰ میلیون کاربر جدید را سریع‌تر جذب کنیم، این بود که دریافتیم باید با بزرگتر‌ شدن، خودمان را سریع تغییر دهیم.
معنای حرف او این است که اینستاگرام تمام مشکلات سرویس‌اش را آنالیز کرده و سعی داشت که آنها را حذف کند. سپس به فرصت‌های احتمالی نگاهی انداخته و آنها را در اختیار کاربران گذاشته است.

شاید این گفته کلیشه به‌نظر برسد، چون تقریبا تمام شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. اما شبکه‌های اجتماعی معمولا توسط کاربران قدیمی که از تغییر متنفرند، گروگان گرفته می‌شوند. فیسبوک از این قاعده تبعیت نکرد و توانست با افزودن ویژگی‌های جدید، کاربران بیشتری را جذب کند. سیسترام نیز از روش فیسبوک استفاده می‌کند. او می‌گوید:

سوال مورد علاقه من از تیم این است: فکر می‌کنید که اینستاگرام تا چه اندازه بزرگ می‌شود؟ پاسخی که اغلب می‌شنوم دو برابر کاربرانی است که در حال حاضر داریم. من با اطمینان می‌توان بگویم که بیشتر کسانیکه در آینده از اینستاگرم استفاده می‌کنند، در حال حاضر عضو آن نیستند.
سیسترام به تئوری‌های تجاری آکادمیک علاقه زیادی دارد. او بخصوص به کلی کریستینسن، استاد مدرسه تجارت هاروارد و نویسنده کتاب «معضل نوآوران» علاقه زیادی دارد. سیسترام می‌گوید که این تصور که اینستاگرام می‌تواند بزرگ شود، به کمپانی اعتماد بنفس می‌دهد تا به تغییر ادامه دهد.

برخی از مشکلاتی که اینستاگرام در طول سال گذشته پاسخ داده است، داخلی بوده‌اند. به عنوان مثال، سیسترام و مایک کریگر، یکی از بنیان‌گذاران، دریافتند که فرایند تصمیم‌گیری آنها مشکل دارد. آنها سپس فرایند تصمیم‌گیری خود را تغییر دادند.

مشکلات دیگر فنی بودند. بیش از ۸۰ درصد کاربران اینستاگرام در خارج از ایالات متحده هستند و تعداد کاربران این شبکه در برخی نقاط آسیا و آمریکای جنوبی به‌شدت رو به افزایش است. مشکل اینستاگرام این است که کاربران این مناطق از گوشی‌های اندروید رده‌پایین استفاده می‌کنند و همچنین ارتباطات اینترنتی موبایلی بسیار کندتر از ایالات متحده است. بیشتر تلاش‌های مهندسی اینستاگرام بر بهبود اپلیکیشن اندروید اینستاگرام متمرکز است تا بتواند در خارج از ایالات متحده نیز خوب کار کند. به عنوان مثال، پس از آنکه اینستاگرام قابلیت استوریز را افزود، تا حدود یک ماه پس از معرفی، روی بهبود آن برای بازارهای بین‌المللی کار می‌کرد. کریگر می‌گوید:

ما دریافتیم که بهبود عملکرد باعث می‌شود که کاربران بیشتری از یک قابلیت استفاده کنند.

سیسترام در مورد استفاده از ویژگی‌هایی که اسنپ‌چت برای اولین بار معرفی کرد، پشیمان نیست. او اسنپ‌چت را به دلیل ابداع قابلیت استوریز تحسین می‌کند، اما معتقد است که استوریز دیگر یک ويژگی نیست، بلکه یک فرمت جدید دیجیتالی است که می‌تواند در دیگر پلتفرم‌ها نیز استفاده شود. او می‌گوید:

من چیز زیادی در مورد تاریخ خودرو نمی‌دانم، اما فرض کنید که مدل تی فورد اولین ماشین تاریخ باشد. حال فکر می‌کنید که اولین کمپانی خودرو سازی بجز فورد چه فکری در سر داشت؟ آیا ما در حال کپی ‌کردن از فورد هستیم یا حوزه جدیدی از حمل و نقل ابداع شده که هر کس می‌تواند از آن استفاده کند.

این صحبت‌ها کمی دفاعی به‌نظر می‌رسد، اما اشتباه نیست. اگر شما روش کار استوریز را در اینستاگرم و اسنپ‌چت مقایسه کنید، می‌بینید که شبیه یکدیگر هستند. اما شرایط دو اپلیکیشن باعث می‌شود که ماهیت تغییر کند (اینستاگرام به دنبال آن است که افراد، شبکه‌های بزرگتر و عمومی‌تر تشکیل دهند و اسنپ‌چت به دنبال آن است که افراد شبکه‌های کوچکتر، ولی صمیمی‌تر تشکیل دهند). استوریز در اینستاگرام با استوریز در اسنپ‌چت متفاوت است، چون افراد مختلف با اهداف مختلفی از آن استفاده می‌کنند.

منبع: زومیت

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.