سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

ثبت ۲۱ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار یونسکو

مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ازثبت ۲۱ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار یونسکو خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز در مراسم افتتاح هفتمین پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی خراسان‌رضوی در سبزوار گفت: در حال ۷۰ پایگاه پژوهشی در سطح ملی با صورت موضوعی در حال فعالیت هستند که به عنوان نامزد ثبت در فهرست جهانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: ایجاد این پایگاه زمینه برای شناسایی، ثبت، حفاظت و پژوهش بر روی آثار تاریخی را فراهم می‌کند که پس از آن زمینه برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی و جهانی فراهم می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ اثر تاریخی کشور در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است، گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات لازم برای توسعه فعالیت پایگاه‌های پژوهشی به بیش از یک هزار درصد افزایش یافته که زمینه برای شناسایی و ثبت آثار بیشتری در فهرست آثار ملی و جهانی را فراهم می‌کند.

عزیزی خاطرنشان کرد: سبزوار از جمله شهرهای تاریخی است که آثار تاریخی موجود در آن ظرفیت لازم برای ثبت در آثار ملی و جهانی را دارد که همین موضوع سبب شد تا با ایجاد این پایگاه پژوهشی در این شهرستان موافقت شود.

وی با بیان اینکه ساختار این پایگاه‌های علمی است، گفت: توسعه فعالیت‌های پژوهشی در این پایگاه‌ها نیازمند به مشارکت سایر ادارات و بخش خصوصی است. تاکنون پایگاه‌های موضوعی مختلفی در استان خراسان رضوی از جمله شادیاخ در شهر نیشابور، قنات قصبه گناباد، طوس در شهر تاریخی طوس، رباط شرف به بهره برداری رسیده است.

محسن دلبری مدیرکل امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در سه سال گذشته بیش از ۵۲۰ اقامتگاه بوم گردی در سطح کشور راه اندازی شده است.

وی افزود: در طول سه سال گذشته ۲ هزار و ۲۱۶ اثر تاریخی در سطح کشور مرمت و بهسازی شده است.

مدیرکل امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه از این تعداد ۷۴۸ اثر به صورت مشارکتی با کمک بخش خصوصی مرمت و بهسازی شده است گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۲ تعداد بناهای مرمت شده در کشور حدود ۳۱۲ اثر تاریخی بود. با برنامه ریزی‌های انجام شده و با رونق گیری بخش گردشگری، میزان جذب گردشگران به کشور بیش از ۱۲ درصد رشد یافته است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از ۵۲۰ اقامتگاه بوم گردی در سطح کشور راه اندازی شده گفت: با تلاش‌های انجام شده در طول این مدت ۶۵ هتل در سطح کشور راه اندازی شد که تا پایان فعالیت دولت یازدهم به همین تعداد هتل به بهره برداری می‌رسد.

دلبری افزود: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار اثر تاریخی در کشور ما شناسایی شده که از این تعداد ۳۰ هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده است. همچنین در ۳ سال گذشته برای نخستین بار هفت اثر تاریخی کشور در فهرست آثار یونسکو و جهانی به ثبت رسید که گامی مهم در این عرصه محسوب می‌شود.

حسین زارع صفت مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده، اقامتگاه‌های بوم گردی در ۸۰ بخش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۶ پایگاه پژوهشی در سطح این استان در حال فعالیت است که پایگاه پژوهشی شهر تاریخی سبزوار به عنوان هفتمین پایگاه در سطح استان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه این شهرستان دارای آثار تاریخی ارزشمندی در حوزه‌های مختلف است گفت: پژوهش و مستندسازی این آثار تاریخی زمینه برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی و جهانی را به خوبی فراهم می‌کند. ایجاد این پایگاه‌های پژوهشی از ۲ بعد مهم معرفی آثار به گردشگران خارجی و توسعه گردشگری دارای اهمیت است.

زارع صفت با اشاره به فعالیت ۱۸ اقامتگاه بوم گردی در سطح استان خراسان رضوی گفت: پرونده ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در حال تکمیل قرار دارد که پس از بررسی مجوزهای لازم برای آن‌ها صادر می‌شود. برنامه ریزی شد تا در ۸۰ بخش در سطح استان خراسان رضوی اقامتگاه‌های بوم گردی در جهت استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی ایجاد شود.

وی گفت: براساس آمار‌ها حدود ۴۵ روستای هدف گردشگری و ۴۰ روستای هدف صنایع دستی در سطح این استان شناسایی شده که زمینه برای معرفی این مناطق و رونق صنعت گردشگری را فراهم می‌کند.

انتهای پیام //ف. ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.