وی گفت: روند کار و برنامه شورا و وزارت علوم حذف گرایشها در مقطع کارشناسی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعد از تصویب برنامه درسی رشته روانشناسی توسط شورای تحول و حذف گرایشها، این موضوع مورد اعتراض اساتید گرایش مشاوره قرار گرفت و تا کنون نیز این موضوع و اعتراض ادامه دارد.
وی با اشاره به اعمال نظر اساتید مشاوره توسط معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: این راهحل موقت نیز نتوانست مشکل را حل کند و با توجه به ادامه اعتراضها در جلسه امروز نسبت به این موضوع با حضور طرفین، اتخاذ تصمیم خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در یک فضای منطقی و با رویکرد علمی قصد داریم تا این مشکل حل شود و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، هیچ گرایش و تمایلی به طرفین ندارد.
سپس سید حمید طالبزاده بیان کرد: بعد از بروز اختلاف میان اساتید روانشناسی و مشاوره طی جلسهای با اساتید رشته مشاوره مقرر شد تا ضمن بررسی نحوه ارائه این دو رشته در دانشگاههای معتبر جهان، موضوع بررسی شود.
وی افزود: مقرر شد تا کارگروه روانشناسی سهم بیشتری برای گرایش مشاوره در نظر بگیرد، اما این موضوع باز هم حل نشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با تداوم اختلافات، مهرماه ۱۳۹۵ با تصمیم وزارت علوم گرایشهای رشته روانشناسی معلق شد و در دیماه سال گذشته برنامه درسی رشته مشاوره که توسط کمیته زیرمجموعه کمیسیون توسط وزارت علوم منتشر شد.
طالبزاده اظهار داشت: در این جلسه که به توصیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده قصد داریم به یاری خداوند این مشکل را برطرف کنیم.
پس از سخنان رئیس و دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، یکی از اساتید رشته مشاوره به بیان نظرات خود درباره دلایل عدم لزوم ادغام رشته مشاوره و رشته روانشناسی پرداخت.
وی با اشاره به برخی اسناد بالادستی که مبین لزوم وجود رشته مشاوره در نظام آموزشی کشور است، برخی دیگر از دلایل وجود این رشته را ذیل عناوینی مانند نیازهای سازمانها به وجود کارشناس مشاوره، تفاوت میان سرفصلهای رشته روانشناسی و مشاوره و... تشریح کرد.
در بخش دیگری از گزارش اساتید مشاوره ضمن اشاره به ماهیت میانرشتهای این رشته، مواردی مانند کاربردی بودن، یاریگر محور بودن و مستقل بودن آن از روانشناسی مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی نیز به تشریح و تبیین دلایل لزوم ادغام رشته مشاوره در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پرداخت.
وی در این بخش با اشاره به نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون لزوم ادغام این دو رشته، مواردی مانند قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی، گزینش بیضابطه دانشجو و شباهتهای سرفصلهای درسی دو رشته را از اهم دلایل لزوم این ادغام دانست.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران افزود: البته باید اعضای کارگروه روانشناسی به نفع اساتید مشاوره ترمیم شود.
پس از سخنان فتحی آشتیانی، حداد عادل نیز طی سخنانی با اشاره به مباحث مطرحشده گفت: همه تلاش داریم تا مشکل ایجاد شده را برطرف کنیم.
وی افزود: البته باید مسئله اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد.
پس از سخنان حداد عادل اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به نیازهای کشور در حوزه روانشناسی و مشاوره، تفکیک بین الزامات اجرایی و مباحث علمی، رفع نیاز آموزشوپرورش با مقطع کارشناسی رشته مشاوره، توجه به اهمیت موضوع از منظر برنامهریزی آموزشی و مغایرت برخی مباحث مطرحشده در رشته مشاوره با مبانی اسلامی.
حداد عادل گفت: همه بر این موضوع اتفاقنظر دارند که مجوز تأسیس مرکز مشاوره باید به کارشناس ارشد مشاوره داده شود نه کارشناس این رشته.
وی افزود: حتماً باید ظرافتهای این رشته در نحوه آموزش آن لحاظ شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در حوزه مشاوره تحصیلی باید استثنائاتی قائل شویم.
انتهای پیام/