سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی برای انتخابات مجاز نیست/هفتاد نفر از محکومین دادگاه های عمومی و انقلاب در انتخابات شوراها تایید صلاحیت شده اند

سخنگوی وزارت کشور گفت: راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مجاز نیست

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  آغاز تبلیغات شوراهای شهر و روستا 20 اردیبهشت ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور و فرهاد تجری سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون انتخابات شورای شهر و روستا گفت:   انتخابات پنجمین دوره اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در اقصی نقاط کشور برگزار خواهد شد، تدابیری از سوی وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برای برگزاری هر چه باشکوه تر این انتخابات در نظر گرفته شده است لذا پیش بینی ها  از مرداد ماه  سال گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه تدابیر پشتیبانی، حقوقی، امنیتی در نظر گرفته شده است عنوان کرد:
بعد از ثبت نام و احراز صلاحیت هیأت های نظارت منصوب مجلس شورای اسلامی در سطح شهرستان ها، استان ها و نهایتا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بررسی و رسیدگی های خود را در رابطه با صلاحیت نامزدها انجام دادند.

سامانی با بیان اینکه از 12 شب امشب ما وارد مرحله جدیدی از برگزاری انتخابات خواهیم شد اظهار داشت: مرحله ای که تمام بررسی ها، رسیدگی ها و پیش بینی هایی که در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام شده بود  وارد فاز اجرایی و تعامل مستقیم با مردم می شود.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: نامزدها از 12 شب امشب براساس چارچوب ها و ضوابطی که قانون و آیین نامه اجرایی انتخابات شوراها مشخص کرده فعالیت قانونی خودشان را برای ارائه برنامه ها، ویژگی ها و توانمندی ها شروع خواهند کرد و تا8 صبح 28 اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی افزود:  در سطح شوراهای شهر  48 هزار و354 نفر و در روستا 222 هزار و 940 نفر از شهروندان تأیید صلاحیت شدند، افراد تأیید صلاحیت شده در سطح شهرها42 هزار و 271 نفر از آقایان و 6 هزار و83 نفر از خانم ها هستند و در سطح روستا ها 212 هزار و 370 نفر از آقایان و 10 هزار و626 نفر نیز از خانم ها هستند.
 
سامانی با بیان اینکه  مطابق قانون24 ساعت فعالیت تبلیغاتی منع شده است عنوان کرد: در جمعه29 اردیبهشت شاهد حماسه ارزشمند سیاسی اجتماعی در کشور خواهیم بود.


فرهاد تجری سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ثبت نام انتخابات در هیات های  اجرایی در ابتدای سال شروع شد و در حوزه روستایی زیر نظر هیأت های نظارت بخش و در حوزه شهری زیر نظر  هیات های نظارت شهر رسیدگی شروع شد گفت: بعد از اظهار نظر هیأت های اجرایی هر کدام از حوزه ها  یک هفته فرصت داشتند تا نسبت به اعتراض کاندیداها اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه چنانچه افراد اعتراض داشتند به  مرحله بالاتر منعکس می شود افزود: هیأت نظارت بر انتخابات تفویض اختیار به حوزه های استاني کردند تا به اعتراضات حوزه روستایی به حوزه استاني تفویض شود تا با این امر تمرکز زدایی شود و افراد در رسیدگی به اعتراضشان دچار نگرانی نشوند.

تجری با اشاره به اینکه طبق جدول زمان بندی دیشب آخرین فرصت هیات های نظارت مرکزی انتخابات بود افزود: یکی از مشکلات نداشتن سیستم ثابت و دائمی  و دبیرخانه ثابت است تا به طور مداوم برنامه ریزی و رصد صورت گیرد ،  به صورت مقطعی هر چند سال یک بار  در عرصه انتخابات شوراها تشکیل می شود و این ساختار بعد از انتخاب اعضا از هم پاشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، مجلس نظارت بر شوراها را به موجب قانون نمی تواند داشته باشد ادامه داد: با این حال به صورت سازمان یافته تلاش کردیم که پاسخگو باشیم و حق الناس را از بعد شخصی و عمومی رعایت کنیم.

 سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به اینکه امروز ظهر لیست نهایی افراد تأیید صلاحیت شده در انتخابات شوراها تقدیم وزارت کشور شد گفت: قانون انتخابات شوراها قانون جامع و مانع نیست در خیلی جاها تفسیر بردار است، رسیدگی به صلاحیت ها دیشب تمام شد.

وی با بیان اینکه در قانون انتخابات شوراها ضعف و خلأ داریم اظهار داشت: دیروز بعد از ظهر تعدادی مراجعه کننده داشتیم که اعلام کردیم رد صلاحیت شده اند.

تجری با اشاره به اینکه امیدوارم در آینده قانون تجدید نظر شود و قانون بهتری داشته باشیم افزود: در این برهه تجربه اجرایی انتخابات تا حدودی ضعف ها را بیشتر نمایان کرد لذا باید بعد از اجرای انتخابات در این رابطه تدبیری اندیشيده  و مشکلات برطرف شود.


سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: گاهی اوقات به دلیل قرار گرفتن در آستانه انتخابات به تناسب نیازها تغییر در قوانین انتخابات مطرح می شود زیرا تحت فشار فضای احساسی هستیم و قانون پخته ای از آب بر نمی آید.

سامانی با تاکید بر رعایت مر قانون در انتخابات گفت: قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از وضعیت مطلوب تری نسبت به قانون شوراها برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه از دو سال قبل در وزارت کشور بحث بازنگری  در قانون انتخابات مطرح شد ادامه داد: مقرر شد قوانین انتخابات در لایحه نظام جامع انتخاباتی تجمیع شود لذا این لایحه در وزارت کشور تدوین شد.

سامانی با اشاره به سیاست های کلی انتخابات گفت: لایحه جامع را بازنگری کردیم و الان در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مراحل خود را طی کرده است لذا با تصویب این لایحه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
 
سامانی با بیان اینکه در این دوره شاهد افزایش مشارکت به عنوان یکی از راهبردهای اساسی انتخابات هستیم گفت: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شاهد رشد خوبی در تعداد نامزدها هستیم، به طوریکه در انتخابات شورای شهر در دوره گذشته برای هر کرسی پنج نفر رقابت می کردند که در این دوره این عدد به هشت نفر ارتقاء پیدا کرده و در انتخابات شوراهای روستایی نیز ۱/۷ نفر به صورت میانگین برای هر کرسی رقابت می کردند که این رقم نیز در این دوره به ۱/۸ افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان ساخت: امیدواریم این مشارکت باعث شود هم شایسته گزینی بهتری داشته باشیم و هم افرادی که انتخاب می شوند بتوانند وظایفی که براساس قانون بر عهده شوراها گذاشته را به نحو احسن انجام دهد.

تجری نیز در پاسخ به این سوال که آیا در جهت تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا فشاری بر هیات مرکزی نظارت صورت گرفته ، گفت: هیچ فشاری بر هیات های نظارت اعم از بخش ، شهرستان ، استان و مرکزی وجود نداشته است و این موضوع را  قاطعانه تکذیب می کنم.

وی افزود: در جهت تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ما وظیفه استعلام از مراجع امنیتی ، انتظامی و قضایی را داریم و با بهره گیری مشورتی از این مراجع اتخاذ تصمیم خواهیم کرد اما هیچ جای قانون هیات اجرایی و نظارت را ملزم نکرده که بخواهند از نظر سیستم و یا دستگاهی تمکین کنند. 
 
سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها یادآور شد: روز گذشته جلسه ای را در دادستانی کل کشور و با حضور دادستان کل کشور و معاون قوه در امر پیشگیری از جرم تحت عنوان پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی برگزار کردیم که در پایان این جلسه معاون سیاسی و امنیتی دادستان ، لیستی نزدیک به هفتاد نفر از محکومین دادگاه های عمومی و انقلاب که دارای سابقه کیفری بوده اند را به بنده دادند که نامزد انتخابات شده بودند.

وی با تاکید بر اینکه قاعدتا این افراد واجد شرایط حضور در عرصه انتخابات نبودند گفت: از تیم هفتاد نفر، سی نفر به عنوان داوطلب ثبت نام کردند که سابقه کیفری موثر دارند و نمی توانند کاندیدا شوند.

تجری تاکید کرد: هیچ فشاری جزء اجرای مر قانون بر ما وجود ندارد و هیچ ملاحظه ای پیش روی خود نمی بینیم.

سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص کارناوال های تبلیغاتی گفت: پیش شرط رعایت قانون ، اشراف مجریان ، ناظران ، نامزدها، طرفداران آن ها و رای دهندگان به قوانین انتخاباتی است.

وی یادآور شد: از مرداد ماه سال گذشته که بحث انتخابات به عنوان مهمترین کار ویژه وزارت کشور مطرح شد، دوره های آموزشی بسیار کاربردی برای تمام فرمانداری ها و بخش داری هایمان برگزار کردیم که طی آن ۱۷۰۰ نفر از از فرمانداران و بخشداران ما در نه دوره آموزشی به لحاظ موازین حقوقی برگزاری انتخابات آموزش دیده اند.

سامانی افزود:  این دوره آموزشی نهایتا از این افراد آزمون گرفته شد و یقین حاصل کردیم که فرمانداران و بخشداران ما اشراف کامل به موازین قانونی دارند.
 
سخنگوی وزارت کشور افزود: هم اکنون ۸۰ درصد فرمانداران ما پرسنل وزارت کشور هستند و افرادی هستند که سال ها انتخابات برگزار کردند و به قوانین انتخاباتی اشراف خوبی دارند.

وی با اعلام اینکه برای تمام نامزدهای انتخابات شوراها سه دستورالعمل را تهیه کرده ایم  که بهتر است نامزدها این دستورالعمل را مطالعه کنند، گفت: یک دستورالعمل مربوط به حقوق و تکالیف نامزدها است ، دومین دستورالعمل مربوط به تبلیغات انتخاباتی است که یکی از مواردی که در این دستورالعمل نامزدها از اجرای آن ممنوعیت دارند بحث راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی است.

سخنگوی وزارت کشور افزود: با توجه اهمیت فضای مجازی نیز دستورالعمل دیگری به استناد مصوبه شورای عالی فضای مجازی تهیه کرده ایم که توسط وزیر کشور ابلاغ شده است که براساس این دستورالعمل تمام نامزدهای انتخابات باید سایت ها ، وبلاگ ها ، کانال های تلگرامی و تمام ابزارهایی که در فضای مجازی از آن بهره خواهند برد را در سامانه بی تاک ثبت کنند.

در ادامه این بحث تجری سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها نیز در خصوص خرید و فروش رای و این که چه ساز و کارهای برای این مساله اندیشیده شده گفت: خرید و فروش رای جرم تلقی می شود.

وی افزود: کار خاصی که در این دوره با تعامل وزارت کشور شکل گرفت بحث الکترونیکی شدن انتخابات است که تا حدود زیادی می تواند مانع از انجام این عمل مجرمانه شود.

تجری افزود: یکی از دستاوردهای این دوره انتخابات شوراها با الکترونیکی شدن انتخابات این است که یقینا با اجرای آن ضمن تسهیل در فرآیند انتخابات از خرید و فروش آرا نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تجری افزود: همچنین در این دوره انتخابات در کنار اجرای الکترونیک انتخابات، همزمان آرا به صورت دستی هم پایش می شود تا خللی ایجاد نشود.

سامانی سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص تبلیغات انتخاباتی نامزدها علیه یکدیگر عنوان کرد: مطابق با آیین نامه اجرایی قانون شوراها، چاپ آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی ممنوع تلقی شده و اگر فردی مرتکب این کار شود مجازات خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی حق ندارند علیه نامزدها مطالبی را چاپ کنند.

سامانی باتاکید بر اینکه هرگونه تخلف در فضای انتخابات رصد می شود گفت: فضای امنیت ملی کشور مهمترین سرمایه کشور است، انتخابات نشان دهنده اقتدار ملی است و بر همین اساس نیز در وزارت کشور ، شورای عالی امنیت ملی و ستاد امنیت انتخابات پیش بینی های لازم برای تمام مواردی که وی تواند مخل انتخابات باشد انجام شده و امیدواریم هیچ مشکلی نداشته باشیم ضمن  اینکه دستورالعمل هایی که در ستاد انتخابات کشور تهیه شده در اختیار تمام نامزدها قرار گرفته که باید به صورت جدی این دستورالعمل ها را رعایت کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
پس چطور طرفداران روحانی در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان راه می افتند و با روزنامه و عکس و مچبندبنفش و حتی بحث های خیابانی برای روحانی تبلیغ می کنند؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
یعنی چی که تایید صلاحیت شده اند؟؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
فقط قالیباف