سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صحبت‌های جهانگیری در سومین مناظره انتخابات 96 + فیلم

صحبت‌های جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های اسحاق جهانگیری در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصادی به شرح ذیل است:
 
در ابتدای این مناظره اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست، گفت: حتما یکی از مهمترین سیاستهایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده موضوع راه‌اندازی تولید داخلی است. معتقدم تولید داخلی  از دو سه جهت مترصد آسیب‌پذیری است که یکی از آنها قاچاق کالاست.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که سعی دارند به تولید داخل آسیب بزنند، بیان داشت: این افراد همواره از برخی رانتها استفاده می‌کنند تا اینکه اقتصاد کشور را از مسیر واقعی خود دور نگاه دارند.

قاچاق کالا در گذشته افزایش پیدا کرد

جهانگیری با اشاره به اینکه متاسفانه قاچاق کالا در گذشته افزایش پیدا کرد، اظهار داشت:  به طوری که ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا حدود 25 میلیارد دلار بود. خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در دولت انجام گرفت، قاچاق کالا در مقطع فعلی حدود 12 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که البته بخشی از آن به موضوع کول‌بران معطوف می‌شود که ما هیچ وقت نمی‌خواهیم مزاحم کار این اقشار شویم لذا آنها می‌توانند بر اساس مقررات کار خود را انجام دهند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای رفع قاچاق کالا برنامه‌هایی برای آینده داریم، تصریح کرد: در حال حاضر 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده‌ای دارند مشخص شده که انشاالله به سرعت با آنها مقابله خواهد شد. لذا مهم این است که در یک مقطعی از تاریخ مسائل کشور به سمت شعار دادن سوق پیدا کرد و در این بازه زمانی قاچاق و فساد افزایش پیدا کرد و همچنین سیاست خارجی کشور به همین دلیل به سمت تنش کشیده شد لذا باید گفت نمایندگان همان تفکر، امروز در صحنه انتخابات حضور دارند و قصد دارند با همان شعارها با مشکلات برخورد کنند.

وی  با بیان اینکه مردم باید به حرف‌های نامزدها دقت کنند، ادامه داد: مردم باید به دقت بررسی کنند که چه میزان از حرفهای نامزدها واقعی است و چه میزان شعار آمیز است.

از برخی نامزدها فقط  شعار شنیدیم

جهانگیری با بیان اینکه نامزدها باید برنامه‌های اقتصادی خود را عنوان کنند،‌ گفت: متاسفانه تا بدین لحظه برنامه ای از برخی دوستان دیده نشده است. آقای رئیسی یک بار گفتند که من تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارم و بار دیگر در مناظره قبلی یک جزوه نشان دادند و گفتند که شش ماه بر روی این برنامه کار شده است اما تاکنون ما این برنامه را جایی ندیدم که بدانیم این برنامه چیست، لذا تنها فقط یکسری شعار از برخی نامزدها شنیده شده است و بنابراین بنده خواهش می‌کنم نامزدهای محترم از سوابق خودشان نترسند و سابقه خود را شفاف برای مردم تشریح کنند یعنی بگویند ما این مسئولیت‌ها را داشتیم، در نیروی انتظامی کارهای مهمی انجام دادیم، در قوه قضاییه توانستیم با قاچاق و فساد اینگونه مبارزه کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حجت‌الاسلام رئیسی سابقه 38 سال فعالیت در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران را دارد، بیان داشت: آقای رئیسی جزء مقامات اول قوه قضاییه بوده و باید بگویم یکی از مهمترین مسئولیت‌های این قوه مبارزه با قاچاق است لذا اگر ضعفی وجود دارد ایشان باید نسبت به آن پاسخگو باشد. همچنین باید بگویم آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است لذا وی هم باید درباره عملکرد خود در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد.

اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جناب آقای رئیسی باید سابقه کار و برنامه ای که دارد را با هم تنظیم کند و به اطلاع عموم برساند. اینکه قوه قضائیه با قاچاق مبارزه کرده و روز به روز هم اضافه تر شده پس معنایش این است که قوه قضائیه حداقل در مسئولیتی که ایشان داشته خیلی ضعیف عمل کرده است.

در دولت اصلاحات، میزان قاچاق 2 – 3 میلیارد دلار بود

وی گفت: ما در زمانی که در دولت اصلاحات بودیم بحث قاچاق 2 – 3 میلیارد دلار بود، آقای میرسلیم روزی که تحویل گرفتیم 5 میلیارد دلار بود. من تعجب می کنم از کسی که یک دوره کار اجرایی انجام داده است و اینطور صحبت می کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در 3 سال موفق شدیم قاچاق کالا را به نصف کاهش دهیم این بزرگترین موفقیت دولت بوده است، تصریح کرد: دولت ایده آل شما قاچاق کالا را به 25 میلیارد دلار رساند. انسان باید شرمنده باشد وقتی این حرف ها را می شنود نه اینکه طلبکار باشد.

جهانگیری افزود: جناب آقای قالیباف شما عادت کردید مسائل خلاف را بسیار محکم مطرح کنید. ملت ایران نه چند میلیارد تومان پاداش اگر چند صد میلیون تومان ایشان مشخص کرد بنده پاداش داده ام بنده بقیه حرف های ایشان را هم قبول می کنم. ایشان به حرف خلاف گفتن عادت کرده و همه مطالبی که می گوید، تهمت می زند هیچ کجا هم مطالبش ثابت نشده است.

جهانگیری ادامه داد: آقای قالیباف شما درباره حقوق های نجومی صحبت می کنید وقتی که فضای مجازی بحث حقوق های نجومی را مطرح کرد دولت با افتخار پیگیر آن شد و گفت: دیوان محاسبات به این موضوع رسیدگی کند. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند قوانین و مقررات اصلاح شد تا احدی نتواند تخلف کند. رئیس مجلس اعلام کرد بر اساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه به خزانه بازگردانده شد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: آقای قالیباف با املاک مردم چه کردید؟ طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور 2 هزار و 200 میلیارد تومان املاک مردم را بخشیدید، تخفیفات نجومی دادید، آپارتمان 10 میلیارد تومانی را 2 میلیارد دادید. پول نگرفتید و گفتید 20 ساله آن را پرداخت کنید. هر کسی خواست ورود کند اجازه ندادید. در ستاد مبارزه با مفاسد که به ریاست خود بنده تشکیل شد مسئولین قوه قضاییه و مجلس حضور داشتند این موضوع مطرح شد. دادستان گفت ما در آنجا به 59 مورد تخلف رسیده ایم.

چرا جلوی تحقیق و تفحص از شهرداری را گرفتید؟

جهانگیری اضافه کرد: مجلس خواست تحقیق و تفحص کند شما رفتید لابی کردید و جلوی این کار را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص مجلس را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس شفاف اعلام کنند. چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید و نگذاشتید اعلام کند؟ چرا کسی که برخی موضوعات را افشا کرد متاسفانه 3 ماه در سلول انفرادی زندانی اش کردید؟ این یک شیوه برخورد با ملت ایران است و یک شیوه هم همان بود که ما برخورد کردیم.

وی عنوان کرد: آقایان با همان روحیه نظامی گری می خواهند همه مسائل کشور را پیش ببرند بعد می آیند اعلام می کنند که وزرا این کار را کرده اند. اگر وزیری تخلف کرده باشد با او برخورد می شود.

جهانگیری با بیان اینکه آقای قالیباف شما بیشترین تخلف را در بانک هایی که حول و حوشتان بوده انجام داده اید، اظهار داشت: این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. شما می دانید امروز بانک قوامین چه وضعیتی دارد؟ من فقط به خاطر رعایت مصالح ملی کشور برخی مسائل را مطرح نمی کنم البته به نیروی انتظامی و سپرده گذاران می گویم که فرمانده نیروی انتظامی با تمام قدرت تاکنون 10 جلسه داشته ایم که این مسئله را حل کنیم. شما می دانید در بانک شهر چه می گذرد؟ شما می دانید بانک سرمایه را با چه قیمتی به چه کسی واگذار کردید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به یکی از کسانی که مفسد اقتصادی بود به چه شیوه این واگذار کردند؟ شما طلبکار شدید؟

جهانگیری افزود: شما طرفدار 96 درصد شده اید و من طرفدار 4 درصد شده ام؟ آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم ها گیر کرده بودند و دنبال دارو می گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی را برای چه کسانی سرو می کردید؟ اگر هشدار مقام معظم رهبری نبود شما جلوی این کار را می گرفتید؟

 با یک بخش خصوصی هم سر و سر نداشته‌ام

وی خاطر نشان کرد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصد هستند. بنده با تمام وجود از بخش خصوصی دفاع می کنم و کارنامه ام هم این موضوع را نشان می دهد اما همه می دانند با یک بخش خصوصی در زندگی ام سر و سر نداشته ام.

جهانگیری در نقد سخنان آقای روحانی افزود: نظام بانکی نقش اصلی در نظام اقتصاد ایران را دارد و اقتصاد ایران بانک محور است. 

وی ادامه داد: یک مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و برنگرداندند که باعث شد منابع بانکی در آنجا معوق شود. بخشی از این افراد به دلیل اینکه اقتصادی بودند و در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند باید به آنها فرصت داد. بخشی از آنها سودجویانی بودند که ما یک کمیته‌ای از بانک مرکزی درست کردیم.

جهانگیری گفت: نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و در این راستا تصمیم‌گیری شده است و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده که جزء مهمترین طرحهایی است که در دست ما است و ما باید قادر باشیم طرح تحول بانکی را به یکی از مهمترین حمایت‌کننده‌های سرمایه رساندیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی،‌تولید و عمل بود ادامه داد: نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید سهم بسیار مهمی را به عهده بگیرد و ما وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دادیم و فکر می‌کردیم که نتیجه‌اش این شود که قرض الحسنه کم شود ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر 2 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی قادر خواهد بود در طرحهای آینده اقتصادی شود.

جهانگیری در نقد سخنان آقای روحانی افزود: نظام بانکی نقش اصلی در نظام اقتصاد ایران را دارد و اقتصاد ایران بانک محور است در دوره گذشته به دلیل اینکه بانکی در واقع نصف خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت در جاهای مختلف حذف شد که یکی از آنها معوقات بانکی است.

وی ادامه داد: یک مجموعه‌ای از افراد منابع بانکی را گرفتند و بر نگرداندند که باعث شد منابع بانکی در آنجا معوق شود. بخشی از این افراد به دلیل اینکه اقتصادی بودند و در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفتند باید به آنها فرصت داد. بخشی از آنها سود جویانی بودند که ما یک کمیته‌ای از بانک مرکزی درست کردیم. نظام بانکی باید سرمایه‌اش افزایش پیدا کند و در این راستا تصمیم‌گیری شده است و طرح تحول نظام بانکی تهیه شده که جز مهمترین طرحهایی است که در دست ما است و ما باید قادر باشیم که طرح تحول بانکی را به یکی از مهمترین حمایت‌کننده‌های سرمایه رساندیم.

وام ازدواج را به 10 میلیون افزایش دادیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی،‌تولید و عمل بود ادامه داد: نظام بانکی موفق شد که در راه‌اندازی تولید سهم بسیار مهمی را به عهده بگیرد و ما وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش دادیم و فکر می‌کردیم که نتیجه‌اش این شود که قرض الحسنه کم شود ولی خوشبختانه به یک میلیون نفر 2 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم نظام بانکی قادر خواهد بود در طرحهای آینده اقتصادی شود.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا اظهار داشت: مسئله تولید جهت گیری اصلی ماست و ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و منابع مورد نظر آن را تامین کنیم. برخی از دوستان ناراحت هستند که چرا ما به گذشته می پردازیم پس این ناراحتی را تحمل کنید. بنده فکر می کنم که دولت گذشته امروز در جلسه حاضر است و تمام تیم آن در ستادها وجود دارد رشد -7 درصد اقتصاد را دولت گذشته برای کشور به ارمغان آورده است.

وی افزود: بنده تعجب می کنم که شما مهندس هستید و از آمار رسمی کشور خبر ندارید و برای خودتان آمار تولید می کنید. این کشور مرکز آمار دارد و آمارهای ارائه شده برای آن رسمی است. بر اساس آمارهای رسمی کشور حرف بزنید. شما برای خودتان همین طور بگویید که 70 درصد کارخانه ها تعطیل است بر چه مبنایی این آمار را ارائه می دهید.

 ما مشکلات اقتصادی زیادی را حل کرده ایم و ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانده ایم

وی تصریح کرد: ای ملت عزیز ما مشکلات اقتصادی زیادی را حل کرده ایم و ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانده ایم. مگر یادتان نمی آید که نرخ ارز لحظه ای تغییر می کرد و در چند لحظه قیمت کالاها دچار تغییر میشد . مگر فردی می توانست برای تولید و سرمایه گذاری حتی فکر کند ما موانع سرمایه گذاری را از بین برده ایم و فضایی را به وجود آورده ایم که با بین الملل می شود کار کرد و می توان سرمایه خارجی جذب کرد در حالی که آقای رئیسی می گویند که در سال 95 چه مقدار در این زمینه موفقیت داشته ایم. ما در سال 95 ،10 میلیارد دلار در وزارت اقتصاد و دارایی ثبت شده است و 3 میلیارد دلار آن جذب شده است و منابع بانکی رشد 43 درصدی را تجربه کرده است. ماشین اقتصاد کشور را ما راه انداخته ایم درست است که سرعت آن کم است اما سرعتش را زیاد خواهیم کرد.

وی افزود: می خواهم یک جمله در اعتراض به سخنان آقای قالیباف بیان کنم. آقای قالیباف بنده با تمام مطالبی که به شما عرض کردم هرگز نگفتم که شما دروغ گفته اید بلکه گفتم شما خلاف می گویید لازم است بگویم که بنده در زندگی ام هیچ رانتی را استفاده نکرده ام و اگر روزی زمینی دریافت کرده ام و تنها دارایی ام منزلم است به قیمت رسمی روز گرفته ام.

جهانگیری نیز در نقد صحبت‌های رئیسی اظهار داشت: متأسفانه یکی از اقدامات بدی که در دولت قبل انجام شد آن بود که سفره مردم کوچک شد بدین معنی که سفره روستاییان و شهری‌ها ۳۵ و ۲۵ درصد کوچک‌تر شد و این تنها نتیجه تصمیمات نادرست بود.

وی با اشاره به استفاده ناصحیح برخی از کاندیداها از فقر مردم گفت: عزت ملت ایران را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید و با فیلم‌برداری و عکس برداری از آنها برای خود تبلیغ کنید، بنابراین اگر ۱۵۰ هزار تومان داده شود بر خلاف هدفی که ادعا می‌کنید عمل کرده‌اید چرا که در صورت پرداخت این مبلغ تنها سه راه برای وصول آن وجود دارد یک گران کردن حامل‌های انرژی مانند نفت، گاز، برق و... یا اینکه هزینه‌های دولت را در قالب کم کردن حقوق معلمان، بودجه دفاعی و...کاهش دهیم یا اینکه به صندوق بانک مرکزی دست درازی می‌کنیم و با این کار افزایش تورم را به شیوه صعودی افزایش می‌دهیم بنابراین اقتصاد کشور رو به نابودی می‌رود ما هم در این چهار سال راه‌های عاقلانه و عالمانه‌ای پیش بینی کرده‌ایم تا به نتیجه برسیم.

جهانگیری در ادامه در نقد گفته های قالیباف با اشاره به اینکه در ایران دولت برای اولین بار به رشد بالای 8 درصد رسید و این مسئله می تواند در دولت بعد ادامه یابد افزود: سیاست ها و اقداماتی برای رشد اقتصادی باید داشته باشیم که یکی سیاست خارجی است کاندیداهای فعلی آیا در مذاکره سیاست خارجی وارد هستند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار سیاست خارجی و مذاکره هستند؟ یا تنها به دنبال تنش زایی هستید؟

وی با اشاره به اینکه برای رشد هشت درصدی 770 هزار میلیارد پول نیاز است که رشد هشت درصد داشته باشیم خاطر نشان کرد: آقای قالیباف با این اطرافیانتان می توانید این کار را انجام دهید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. آقای قالیباف تمام کسانی که در راس امور هستند در شهرداری از نظامی ها هستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بعضی جاها در بخش خصوصی سازی در دولت قبل به برخی از نهادهای قدرتمند واگذار شد که ما نتوانستیم آن را پس بگیریم گفت: آقای قالیباف شما در کارهای تهران بخش خصوصی را کم وارد کار کردید و کارهایتان را برنهادهای نظامی واگذار کردید.

جهانگیری افزود: آقای میرسلیم من در شما انصاف سراغ داشتم طبق اصل 44 در این دولت شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم رفقای شما در دولت های گذشته واگذار نکردند لذا آقای میرسلیم نفرمایید اصل 44 را رعایت نکردیم.

در ادامه جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرحی برای ارتقا صنعت خودرو ملی در کلاس جهانی دارید، گفت: پیش از اینکه به درونزا بودن اقتصاد اشاره کنم به آقای قالیباف می‌گویم که گویا این دفعه آمده بودید که یکسری افراد را تخریب کنید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند و من باز هم ادب را رعایت می‌کنم و به شما نمی‌گویم که دروغ می‌گویید.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من جز خانه‌ای که در تهران در آن نشسته‌ام هیچ خانه،‌ملک و زمینی در تهران ندارم و اگر شما می‌گویید که آدرسش را دارید همین الان بروید و بگیرید و آن ملک برای شما.

وی خطاب به قالیباف بیان داشت: ادب،‌صداقت و اخلاق چیز خوبی است! آن را رعایت کنید.

 زندگی من از کاغذ هم سفیدتر است

جهانگیری با بیان اینکه تنها 8 سال از تمام پست‌ها کنار بوده است و هیچ مسئولیتی در حد اداره کل هم نداشته است، اظهار داشت: زندگی من از کاغذ هم سفیدتر است و لکه‌ای در آن نیست و در زندگی فرزندانم هم خیریه‌ای درست نکرده‌ام که به آنها اموال بدهم و اکنون نام آن را خیریه بگذارم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی بیان داشت: در این زمینه شعار ندهیم، زیرا رئیس دولت دهم 100 بار گفت که تا پایان دولت بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم.

گوش ملت از شعار پر است

وی خطاب به قالیباف بیان داشت: ملت ایران گوششان از این شعارها پر است، برنامه چیز سختی است اما شعار ساده است و شما می‌توانید به راحتی بگویید 5 میلیون شغل ایجاد می‌کنم اما ما از شما می‌خواهیم با برنامه بگویید که چکار می‌کنید.

جهانگیری با تاکید بر اینکه درونزایی یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کرد تا اقتصاد شکوفا شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صنعت خودرو یکی از صنایع پیچیده است، بیان داشت: در این حوزه باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود و باید از ظرفیت‌های قطعه‌سازی و تحقیق و توسعه استفاده کرد و ما باید با استفاده از آن در ایران تولید و به خارج صادر کنیم.

جهانگیری در جمع بندی پایانی خود تصریح کرد: ملت ایران از شما می‌خواهم که حتما در انتخابات شرکت کنید و به سوابق کاندیداها نگاه کنید. آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند برای کشور بهتر هستند؟ ملت ایران شرایط کشور دشوار است ما از تحریم‌ها عبور کردیم منطقه ایران حساس است چرا که در این مرحله باید جنگ را از منطقه دور کنیم اوضاعی که وجود دارد نگران کننده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:جنگ طلب‌ها در جای جای دنیا سر کار آمده اند. باید از ایران حراست کنیم. نباید بگذاریم سفره مردم کوچک شود.


 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.