سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

امداد و نجات؛ شریان حیاتی جمعیت هلال احمر/هفت گانه های هلال احمر

امداد و نجات به عنوان نهادی در راستای کمک رسانی به حادثه دیدگان، نقش مهمی را در فعالیت بشر دوستانه جمعیت هلال احمر ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هلال احمر نام یک انجمن و سازمان غیردولتی انسان‌دوستانه است. در سال ۱۸۷۶، دولت عثمانی، به جای نشان صلیب سرخ، از پرچم خود و علامت هلال استفاده کرد. بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی، هلال را به عنوان نشان جمعیت ملی امداد و نجات خود به کار بردند و دولت ایران هم در سال ۱۹۸۰ میلادی این نشان را به جای نشان شیر و خورشید سرخ پذیرفت.
 
*هفت اصل مهم هلال احمر
 
 اصول و ارزش‌های سازمان جمعیت هلال‌احمر جمهوری‌اسلامی‌ایران  با رویکرد خود‌شناسی و خدامحوری عبارتند از:
 
* انسانیت و بشردوستی Humanity
 
 نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، امروزه می‌کوشد در ظرفیت ملی و بین‌المللی خود از آلام انسان‌ها در هر جا پیشگیری کرده و یا از آن بکاهد و هدف آن محافظت از جان و سلامتی بشر و تضمین کرامت انسان است، تا نهضت درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج بدهد.
 
* بی‌غرضی Impartiality
 
نهضت، هیچگونه جهت‌گیری نسبت به ملیت،‌ نژاد و عقیده مذهبی یا سیاسی ندارد و تلاش می‌ کند تا با توجه به نیاز افراد، رنج آن‌ها را التیام بخشد و در انجام این کار موارد حیاتی‌ را در اولویت قرار دهد.
 
* بی‌طرفی Neutrality
 نهضت در درگیری‌ها، کشمکش‌های جنگی و سیاسی از هیچ طرف خصومت جانبداری نمی‌کند و برای حفظ اعتماد عمومی هیچ گاه در تضادهای سیاسی، نژادی، مذهبی یا ایدئولوژیکی وارد نمی‌شود.
 
*عدم وابستگی و استقلال Independence

هر جمعیت ملی ضمن آنکه معین دولت در فعالیت‌های بشردوستانه در چارچوب قوانین کشور خود است،باید همواره استقلال خود را حفظ و طبق اصول نهضت عمل کند.
 
*خدمات داوطلبانه Voluntary service 

خدمت در نهضت داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود. رضایت خداوند و خشنودی مردم تنها پاداش و سود این خدمت است.

* وحدت و یگانگی Unity: در هر کشور تنها یک جمعیت صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر می‌تواند وجود داشته باشد که این جمعیت و سازمان‌های آن برای استفاده عموم مردم است و باید فعالیت‌های بشردوستانه خود را در سراسر سرزمین خود انجام دهد.
 
*جهان شمولی Universality
 
همه جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نهضت بین‌المللی از جایگاهی برابر برخوردارند و مسئولیت‌ها و وظایف مشترکی در کمک به یکدیگر دارند و اهداف و فعالیت‌های آن‌ها در سراسر دنیا قابل گسترش است.
 
*امداد و نجات رکن اصلی جمعیت هلال احمر
 
سازمان امداد و نجات به عنوان شریان حیاتی جمعیت هلال احمر محسوب می شود بطوریکه در رخداد حوادث و اتفاقات تنها نهادی که در امر خدمت رسانی به حادثه دیدگان پیشگام بوده،همین نهاد است که به یاری آسیب دیدگان می رود.

 عملیات جستجو و نجات به مجموعه اقدامات و فعالیت ها در حین حادثه با هدف امدادرسانی، رهاسازی و نجات مجروحان و مصدومان گرفتار در صحنه آسیب گفته می شود.

 عملیات امداد و نجات واژه ای است که بسیاری از متخصصان با کاربرد آن مخالف هستند چرا که در بسیاری از متون لغت تخصصی، به جای کلمه"امداد "؛ عملیات جستجو و نجات استفاده شده است. عملیات امداد خود به تنهایی شامل مجموعه اقداماتی است که دامنه فعالیت آن از قبل و حین و پس از سوانح ممکن است تا مدت زیادی ادامه داشته باشد، اما عملیات جستجو و نجات محدوده زمانی مشخصی دارد.
 
*انواع عملیات امداد و نجات در جمعیت هلال احمر
 
سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر مفتخر است به عنوان نهادی پیشرو سعی در کمک به حادثه دیدگان از حوادث و بلایای طبیعی را دارد.سرخ پوشان جمعیت هلال احمر به یاری مصدومان احتمالی از هوا و دریا و زمین و هرجا که انسانی در حادثه ای گرفتار است ،شتافته و وی را یاری می دهند.

 امداد و نجات اشکال گوناگونی دارد که می توان گفت نیروهای  این سازمان با آمادگی کامل به یاری آسیب دیدگان می شتابند. عملیات امداد و نجات جاده ای، کوهستان، شهری ، هوایی ، فضای بسته ، میادین شهری، برف ویخ ، بین الملل، میادین جنگی ، محیط های آبی، عمق و فضاهای بسته ، آوار و ساختمان های فرو ریخته  از جمله تقسیم بندی های امداد و نجات محسوب می شوند.

 *اهمیت امداد و نجات به عنوان رکنی اساسی در تحقق اهداف هلال احمر
 
جامعه ترکیبی از افراد انسانی است که برای رفع نیازهای یکدیگر در مجموعه‌های  ملی ( نژادی ) دور هم گرد آمده‌اند تا ضمن یاری به یکدیگر در راستای دست یابی به کمال و نیز آرامش و آسایش ، مشکلات و چالش‌های پیش روی فرد و جامعه را بر داشته و به یک دیگر مدد برسانند. انسان هر روزه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شود که نمی تواند به تنهایی آن را از پیش رو بردارد و نیازمند مدد دیگری است از این رو امداد رسانی به عنوان هنجار و ارزشی انسانی خودنمایی می‌کند و خود را به عنوان ارزش فراگیر و جامع بر مردم و ملت و امت نشان می دهد. قرآن هم به مساله امداد به عنوان امری ارزشی توصیه می کند و مومنان را به عنوان امت واحد به سوی یاری رسانی دیگران سوق می‌دهد. تاکید بیش از‌اندازه بر تعاون و یاری و پشتیبانی از یکدیگر در آیات قرآن به معنای بها دادن و ارزش گذاری بر این مساله اجتماعی است.
 
*امداد نمونه تحقق شعار صلح و دوستی است 

مرتضی سلیمی در گفتگو با خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت امداد در جامعه اظهار داشت:شعار هفته هلال احمر مبتنی بر چند اصل مهم توانبخشی، حلقه مکمل زنجیره سلامت، تولید، اشتغال، بالندگی و استقلال، جوانان و جویندگان صلح، داوطلبان خادمان مهرورزی و سفیران صلح و امدادگران فرشتگان صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: امداد و نجات به عنوان نهادی پیشرو مفتخر است که در تمامی حوادث و بلایای طبیعی یاور آسیب دیدگان باشد.

سلیمی با بیان اینکه هلال احمر با نیروهای آموزش دیده سعی در تحقق شعار و اهداف جمعیت دارد تاکید کرد: سازمان امداد و نجات وظیفه خود می داند در راستای تحقق شعار صلح ودوستی، وظایف خود را در جهت کمک به آسیب دیدگان محقق کند.
 
گزارش : سید مهران حسینی
 
انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
مهرنوش
۲۰:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید
مرسی از اینکه گزارش های مناسبتی را هم در کنار گزارش های خوبتان میگنجانید و در مورد قلم نگارنده این گزارشها همین قدر که نگارنده با نگاه و دید دیگری موضوعات را به نگارش در آورد.
متشکرم
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.