سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کتاب بیشتر بخوانیم؛

فضایی متفاوت از کارنامه نشر در نمایشگاه کتاب

سالن کارنامه نشر با فضایی منحصر به فرد در ترغیب مخاطبان و مسئولان فرهنگی به مقوله کتابخوانی گام مهمی برداشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارنامه نشر؛ یکی از سالن‌های نمایشگاه کتاب امسال است که فضایی کاملا نمایشگاهی دارد. این سالن که در محدوده روبرویی غرفه‌های عمومی قرار گرفته است، فارغ از فضای فروشگاهی با چیدمان و رویکردهای در خور توجه می‌تواند در جهت ترغیب به کتابخوانی و آگاه ساختن مخاطب، اصحاب نشر و مسئولان فرهنگی نقش تاثیرگذاری در این حوزه داشته باشد. سالن از غرفه‌ها و فضاهای مختلف و متنوعی تشکیل شده است. 




فضای کتابخانه‌ای سالن با طراحی زیبا و صمیمی دارای میزهای مطالعه تک نفره است. مخاطبان پس از انتخاب کتاب‌ها و مطالعه اجمالی آنها، در صورتی که کتاب مورد نظر توجه‌شان را جلب کند، به سمت غرفه انتشارات کتاب برای خرید راهنمایی می‌شوند.






غرفه دیگر این سالن که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و از رویکردهای جدید کارنامه نشر است، نمایش کتاب‌هایی با نسخه‌های خطی است. انتشارات آستان قدس کتاب‌هایی با قدمت 700 سال را در این غرفه عرضه کرده است. این نسخه‌ها نمونه‌های کاملا شبیه به نسخه‌های اصلی و در حوزه‌های مختلف مذهبی، تاریخی، پزشکی  و غیره هستند.




در بخشی دیگر، آموزش و پرورش، کتاب‌های درسی تک نسخه سال 1345 و بعد از آن را به نمایش گذاشته است. بازدید از این قسمت با فضای نوستالژي آن و مقایسه کتاب‌های درسی امروز و دیروز خالی از لطف نیست.




نهاد کتابخانه‌ها کاریکاتورهای برجسته حوزه کتاب و کتابخوانی را انتخاب و تعدادی از آن‌ها را در گوشه‌ای از سالن کارنامه نشر به نمایش گذاشته است.




پوسترهای آماری نیز در بخش دیگری از این سالن قابل توجه است. پژوهش‌های آماری در زمینه آمار نشر، کتاب و کتابخوانی به شکل نمودارها در دسترس عموم قرار گرفته است. پژوهشگران و صاحبان اندیشه و مسئولان فرهنگی می‌توانند با مراجعه به این آمارها برای بهبود هر چه بیشتر حوزه نشر برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را مبذول نمایند.

البته استقبال از نمایشگاه در صورتی است که این سالن در کنار سالن‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی دیده شود.
 
علی‌اکبر کلباسی مسئول سالن کارنامه نشر می‌گوید: کلیت کار خوب است، اما نواقصی نیز وجود دارد. توقع ما اختصاص فضای بیشتر بود. چرا که، می‌توان با استفاده از این فضا زمینه توسعه کتابخوانی را فراهم کرد. اطلاع‌رسانی یکی دیگر از نواقص است. بهتر است در فضای نمایشگاه از طریق رادیو و بنرهاي اطلاع‌رسانی مخاطبان را به سمت سالن کارنامه نشر راهنمایی کنند.   


گزارش از فریده قهرمانی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.