سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

انتخاب دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان دانشگاه برتر کشور در حوزه مامایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با همت و تلاش ماماهای دلسوز استان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به عنوان دانشگاه برتر کشور در حوزه خدمات مامایی انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، قدرت اخوان اکبری در همایشی که به مناسبت روز جهانی ماما، در سالن همایش بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل برگزار شد افزود: هدف از روز جهانی ماما را بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و توجه به اهمیت کار مامایی عنوان کرد.

وی گفت: شعار امسال روز جهانی ماما با عنوان (ماماها، مادران و خانواده، همراه هم در طول زندگی) نامگذاری شده است که این شعار نشان از نقش این عزیزان در طول زندگی از بدو تولد تا انتهای عمر است.

اخوان اکبری افزود: ماماها مراقبت های ضروری از مادران را همراه با احترام به فرهنگ و خرده فرهنگ ما انجام داده و انتظارات واقع بینانه آنها را در مورد زایمان در جامعه تقویت می کنند.

وی حیطه وظایف مامایی را بسیار وسیع و گسترده دانست و افزود: حیطه وظایف ماماها فقط زایمان و به دنیا آوردن نوزاد نیست بلکه از قبل از ازدواج برای آماده سازی برای ازدواج و آماده سازی برای باروری و خدمات طی باروری و مشاهده و شناسایی موارد پرخطر و زایمان یک نوزاد سالم و مراقبت های بعد از زایمان نیز از وظایف این قشر دلسوز جامعه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این همایش گفت: توجه ویژه ماماها، از میزان مرگ مادران و موارد پر خطر در استان کاهش یافته و از متوسط کشوری هم کمتر شده است و در این راستا تلاش های ماماها در امر مراقبت از مادران و نوزادان است.

محمدی افزود: میزان سزارین در مراکز دانشگاهی 12 درصد و در مراکز استانی خصوصی و دولتی 8/9 درصد کاهش یافته است که این آمار تا پایان سال 94 بود و این آمار رو به افزایش است که این امر نیاز به فرهنگ سازی توسط ماماها و آماده سازی زوجین قبل از بارداری برای زایمان طبیعی است.

در پایان از ماماهای نمونه و پیشکسوت استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.