سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

مرکز مطالعات کوهورت روانسر برترین مرکز مطالعات آینده نگر(کوهورت) کشور

مرکز مطالعات کوهورت روانسر در چند سال اخیر، به عنوان برترین مرکز مطالعات آینده نگر(کوهورت) کشور شناخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛رئیس مرکز مطالعات کوهورت، ضمن اشاره به حائز اهمیت بودن مطالعات کوهورت در عرصه سلامت کشور گفت: مرکز مطالعات کوهورت روانسر در چند سال اخیر، به عنوان برترین مرکز مطالعات آینده نگر(کوهورت) کشور شناخته شد.

 دکتر ترابی رئیس مرکز مطالعات کوهورت، در جمع گروهی از دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه مطالعات هم‌گروهی کوهورت امری دشوار بوده و نیازمند همکاری مردم است گفت: تاکنون جمعیتی به بزرگی ۱۰۰۰۰ نفر از مردم روانسر در این مرکز مورد بررسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مطالعات کوهورت نقش بسیار مهمی را در حوزه سلامت ایفا کرده و می‌تواند در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها کمک کننده باشد اظهار کرد: تاکنون حدود ۲ هزار بیمار مبتلا به کبد چرب و نزدیک به چهار هزار بیمار دیابتی در جمعیت روانسر شناسایی شده‌ که از بیماری خود ناآگاه بودند.

ترابی با اشاره به این که این مطالعات دارای ۲ فاز است تصریح کرد: در فاز اول به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های لاعلاج و در راستای کاهش آسیب وارده به فرد، خانواده و در نهایت جامعه، پس از تشخیص عارضه های بیماران، آنها به پزشک متخصص مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات کوهورت افزود: در فاز دوم این مطالعات نیز با توجه به موجود بودن نمونه های خونی افراد مورد مطالعه در بیوبانک، امکان بررسی وضعیت عمومی افراد در بازه های زمانی مختلف وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر دلایل انتخاب جمعیت روانسر در این مطالعات اظهار کرد: شاخصه‌های مهم این مطالعات را هم قومیتی، مهاجرت پذیری پایین، دسترسی راحت به مردم و همچنین همکاری بیشتر آنها شامل میشود که تمامی این موارد در جمعیت روانسر مشاهده شده است.

رئیس مرکز مطالعات آینده نگر روانسر با اشاره به این نکته که مشاوران این مرکز تاکنون نقش بسیار مهمی را در کاهش آمار خودکشی، اعتیاد و.... ایفا کرده اند اظهار امیدواری کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از این پس می‌تواند با اتکا به داده های موجود در این مرکز که حاصل تلاش چندین ساله عوامل این مرکز است، پژوهش های بسیاری را در زمینه سلامت جامعه به عمل آورده که در آینده مثمر ثمر واقع شود.

 
انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.