سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

تحول در مسوولیت پذیری حرفه ای مهندسان ساختمان

مدیر کل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی از تهیه پیش نویس آیین نامه کنترل ساختمان برای تقویت مسوولیت پذیری حرفه ای مهندسان خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ منوچهر شیبانی اصل در نشست مشترک مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان منطقه یک کشور در قزوین ، گفت :  این پیش نویس ،  مبنای سهمیه و امضا را از مهندسی ساختمان به مبنای مسوولیت حرفه ای تبدیل کرده است و با تصویب این پیش نویس در هیات دولت یک تحول عمیق در نحوه ی ارایه خدمات مهندسی ایجاد می شود .
 
 
 
وی افزود : در حال حاضر اساس ارائه خدمات مهندسی در چهار چوب ظرفیت اشتغال است که متاسفانه ان هم به اشتباه سهمیه نامیده می شود .

شیبانی اضافه کرد : فردی که نقشه ای را امضا می کند تعهد نظارتی را امضا می کند و یا ظرفیت اشتغال را پر می کند و این موارد در ذات خود به مسوولیت حرفه ای منجر نمی شود .

وی گفت : نظام نامه ی رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان هم پارسال تدوین و تصویب شده است وبه موجب آن مهندسان باید اخلاق حرفه ای را ملاک عمل قرار دهند .

 مدیر کل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در مورد افزایش عمر مفید ساختمانها گفت : دانش و امکانات فنی کشور در زمینه ی ساخت و ساز مناسب است وباید در بخش اجرا و عمل نظارت کرد  .

منوچهر شیبانی اضافه کرد : سودا گری در ساخت و ساز باعث شده که ساختمانهایی که می توان با اعمال تغییرات جزئی و یا مقاوم سازی از آنها استفاده کرد به دلیل سود مالی که در تخریب و بازسازی ساختمان با تعداد طبقات و تراکم بیشتر وجود دارد  ، تخریب شود .

شیبانی ،  دخالت افراد فاقد صلاحیت  در ساخت و ساز ساختمان را یکی دیگر از عوامل کوتاه شدن عمر ساختمان دانست .

وی از شهرداریها و مراکز صدور پروانه خواست :  برای اینکه ساختمانها کیفیت فنی لازم  و طول عمر بیشتری  داشته باشد ،   پیمانکاران  ، مهندسان و انبوه سازانِ دارای صلاحیت ساخت و ساز را انجام دهند .

شیبانی ،  شیوه ی ارائه  خدمات مهندسی ، طراحی صحیح ، اجرای درست ،  استفاده ی مناسب  از مصالح  و نگهداری خوب از ساختمان   را  از نکات  مهم برای افزایش عمر مفید ساختمانها  نام برد .

به گفته ی مدیر کل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی ، مطالعه مستندی در مورد عمر مفید ساختمانها در دست نیست و بر اساس برداشتهای تجربی در حال حاضر عمر مفید ساختمانها حداکثر تا چهل سال است که می توان به زمان بیشتری شاید بیش از صد سال رساند  .

مانی فر ،  مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم گفت : مطابق با ارزیابیهایی که در سالهای گذشته در مورد نحوه ی ساخت و ساز در استان قزوین انجام شده است ، این استان بعنوان یکی از استانهای برتر کشور انتخاب و معرفی شد .

مانی فر اضافه کرد : باید برای حفظ حقوق شهروندی  مقررات ملی ، ضوابط و مقررات شهرسازی رعایت شود .

وی افزود :  از تخلفات برخی از مالکین و سازندگان هم که با ساخت و سازهای نامناسب شرایط زندگی را برای مردم  در شهرها و محلات دشوار می کنند ، جلوگیری می شود.

مانی فر گفت : با همکاری همه ی نهاد های ذی ربط و مشارکت و  نظارت مستمر شهروندان می توان از ساخت و سازهای غیر مجاز و صدور مجوزهای غیر قانونی جلوگیری کرد .

مانی فر اضافه کرد : مدیران شهری موظفند که ضوابط و مقررات ساخت و ساز را شفاف سازی کنند و اخبار و اطلاعات مربوط به مقررات و  تصمیمهای حوزه ی شهری را در دسترس مردم قرار دهند .

مدیر کل مقررات ملی و کنترل ساختمان ،  تمرکز زدایی و اعطای اختیارات بیشتر به استانها برای اتخاذ تصمیهای مهم و کلیدی ، تشکیل کارگروههای ایمنی در ادارات کل راه و شهرسازی و اعطای دبیر خانه ی  تشکیل  کارگاههای ساختمانی برای بررسی و ایجاد ایمنی کارکنان پروژه و توجه به محیط کار و محیط زیست  ،  با هدف پایش مستمر  ایمنی ، ارتقای دانش مهندسی و ارتقای کیفیت اموزشی مهندسان را از جمله رویکردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مقررات ملی ساختمان در زمینه ارتقای کیفیت ساختمان ها و افزایش ایمنی در آن بیان کرد .

مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان استانهای تهران ، مازندران ، گیلان ، قم ، قزوین ، و البرز در این نشست  شرکت کردند .


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.