سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

مرمت مقبره خواجه کمال جاجرمی در جاجرم

هم اکنون عملیات مرمت مقبره خواجه کمال جاجرمی(سردابه) در شهر جاجرم با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت : این بنای تاریخی از اسفند ماه 95 با اعتباری افزون بر 500 میلیون ریال آغاز و در حال مرمت است .

وی افزود : به دلیل ارزشهای معماری و تاریخی و داشتن ویژگی های منحصر به فرد در تاریخ 28/12/85 واجد ارزش تاریخی شناخته شده و با شماره 18742 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

وحدتی اظهار کرد : مقبره خواجه کمال که در منطقه با نام «سردابه» شناخته می شود بنایی سنگی با پلان چهارتاقی است که گنبد خانه آن (مدفن) در مرکز بنا قرار دارد و دالان گردشی در اطراف آن ایجاد شد است.

وی تصریح کرد : سردابه که محل خاکسپاری و دفن است به صورت زیر زمین ستون دار احداث شده و بر روی آن بنای چهارتاقی با لاشه سنگ ساخته شده است.

وی گفت : بنای تاریخی مقبره خواجه کمال بنایی آرامگاهی- یادمانی مربوط به دوره ایلخانی است و بر مزار یکی از مشاهیر جاجرم به نام خواجه کمال ساخته شده است.

گفتنی است : این مقبره در جنوب شرق شهر جاجرم و در مجاورت بقعه علی بن مهزیار قرار دارد و یکی از فاخرترین بناهای تاریخی استان است که مرمت و احیای آن به عنوان نمونه بناهای آرامگاهی تاریخی استان اهمیت ویژه ای دارد.

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.