سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

تولید سالانه 289 هزار مترمربع فرش دستباف در آذربایجان غربی

سالانه 289 هزار انواع فرشهای دستباف در آذربایجان غربی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به عملکرد سال 95 این معاونت در حوزه فرش اظهار داشت: هم‌اینک در آذربایجان غربی برابر آمار موجود و بررسی های انجام یافته، سالانه 289 هزار متر مربع انواع فرش‌های دستباف در سبکهای قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط 72 هزار بافنده در ابعاد، نقوش و رنگ آمیزیهای متنوع تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین براساس آمار و اطلاعات موجود در سطح استان هم‌اکنون تعداد 72 هزار و 321 نفر بافنده دائمی در سطح آذربایجان‌غربی به بافت فرش اشتغال داشته است که مجموع تولید سالیانه آنها حدود 289 هزار مترمربع برآورد شده و بنابراین با احتساب قیمت متوسط هر فرش 20 میلیون ریال، ارزش تولیدات این حوزه در سال 94 به پنج هزار و 800 میلیارد ریال بالغ می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در استان 200 کارگاه متمرکز و غیر متمرکز قالیبافی فعالیت دارد تصریح کرد: این کارگاه‌ها شامل پنج کارگاه متمرکز، 47 تعاونی تولیدی، 15 اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستباف هستند.

وی با اشاره به تسهیلات بانکی اعطائی به قالیبافان افزود: در سال 94 تعداد هفت کارگاه قالیبافی به مبلغ هشت هزار و 400 میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که از این تعداد دو کارگاه به مبلغ 3500 میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شده‌اند.

دهقان بیان کرد: در سال گذشته نیز تعداد پنج کارگاه قالیبافی به مبلغ دو هزار و 500 میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که در حال کارسازی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سال 95 تعداد 36 نفر قالیباف خانگی به بانک به مبلغ یک هزار و 750 میلیون ریال برای بهره‌مندی از تسهیلات مشاغل خانگی معرفی شدند که از این تعداد 22 نفر به مبلغ یک هزار و 50 میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شدند.

وی با بیان اینکه به منظور ارتقاء منزلت و پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان فرش و در اجرای قانون جدید بیمه قالیبافی تا کنون تعداد 26 هزار و 895 نفر بافنده فرش دستباف به شعبات اداره کل تأمین اجتماعی استان به منظور بهره مندی از بیمه قالیبافی معرفی شدند اظهار داشت: از این تعداد 25 هزار و 172 نفر موفق به عقد قرارداد شده بودند.

دهقان تصریح کرد: در این رابطه با توجه به اجرای طرح کاهش تعداد قالیبافان از نیمه دوم سال 93، تعداد قالیبافان بهره‌مند از بیمه در پایان سال 93 به تعداد 21 هزار و 334 نفر رسید.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.