سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

برگزاری نشست علمی سواد رسانه ای، فضای مجازی و نسل جوان در مشهد

ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه مستلزم آگاهی بخشی به جوانان ونوجوانان در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، احمد عارفخانی، کارشناس و مدرس رسانه در نشست علمی سواد رسانه ای، فضای مجازی و نسل جوان که در دبیرستان شاهدشهید چمران در مشهد برگزار شد، با اشاره به نظرت صریح رهبری درباره فضای مجازی افزود:به فرمود: ه مقام معظم رهبری (ره) فضای مجازی قتلگاه نوجوانان و جوانان شده است و منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است و آن‌ها هم دارند به ما ضربه می‌زنند.

وی با طرح چند سوال که فضای سایبر یا مجازی واقعا مجازی چیست؟ چند میلیون ایرانی تلفن همراه دارند وچند میلیارد تلفن همراه در جهان فعال است و آیا هر شبکه ماهواره‌ای دینی و شیعی را باید دید؟ به شبکه اجتماعی تلگرام در بین مردم اشاره کرد و گفت: تلگرام در بین مردم یکی از محبوبترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آید.

سرپرست معاونت صدای خراسان شمالی گفت: سرعت تغییرات، تمرکز روی قابلیت‌های فکری، رشد غیرقابل پیش بینی اطلاعات و فناوری‌های مربوط به حوزه ذخیره، سازمان دهی و دسترسی به اطلاعات، ظهور بزرگراه‌های اطلاعاتی و حقایق مجازی را از ویژگی‌های عصر اطلاعات است و رمز بقای هر دانشی مستلزم سواد و دانش خاص آن شرایط است.

عارفخوانی با بیان اینکه شبکه اجتماعی تلگرام با رد و بدل کردن روزانه ۱۵ میلیارد پیام، پرطرف دارترین شبکه اجتماعی در ایران است، افزود: مردم کشورمان در محیط تلگرام بیش از ۱۷۰ هزار شبکه تلگرامی به راه انداخته اند که در این میان ۱۱ هزار کانال بیش از ۵۰۰۰ نفر عضو دارد و هر کاربر ایرانی به طور میانگین در ۱۰ کانال عضویت دارد و روزانه بیش از ۱۰۰ مطلب را از تلگرام مطالعه می‌کنند.

وی با اشاره به تغییر تکنولوژی تلفن همراه و ورود تلفن‌های همراه هوشمند در عرصه ارتباطات گفت: ایجاد وابستگی‌های جدید، کم‌حوصلگی، بی‌تابی، به دنبال شارژ بودن، شب‌ها به همراه گوشی خوابیدن، بیدارشدن‌های متعدد در شب و مراجعه به گوشی در ابتدای صبح از نتایج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند است.

سرپرست معاونت صدای خراسان شمالی مرحله پس از ایجاد وابستگی را نیازسنجی دانست و افزود: مرحله پس از ایجاد وابستگی، نیازسنجی مردان، زنان، وخردسالان به طور مثال در جامعه ایران است و برهمین اساس گوگل ۳۵ هزار کارمند دارد و تن‌ها سه هزار نفر در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ۳۲ هزار نفر در بخش نیازسنجی کار می‌کنند.

عارفخوانی با بیان اینکه مرحله پس از نیازسنجی، مدیریت انسان، تسخیر افکار، عقاید و باورهای او است، گفت: امروزه بسیاری از جوانان در تسیخیر فضای مجازی هستند واگر دراین باره تدبیرنشود آینده خوبی در انتظار جوانان نخواهد بود.

وی افزود: زنان، مردان، دختران و پسران و جوانان ونوجوانان در فضاهای مجازی می‌فهمند که راه را اشتباه رفتند، ولی در این مرحله دیگه چاره‌ای ندارند و این واقعیت انسان در فضای مجازی است.

سرپرست معاونت صدای خراسان شمالی در ادامه این نشست با توجه به جوان بودن مخاطبان این نشست به آسیبهای جسمی، روحی وروانی استفاده بیش از حد ونادرست جوانان از این فضا اشاره کرد وافزود:بی حوصلگی، بدخوابی، عدم تمرکز، بلوغ زود رس، واسترس از جمله آسیب‌های روحی وروانی استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.

عارفخوانی اظهار کرد:بنا به گفته متخصان وپزشکان درد مفاصل، آسیب به ستون فقرات و کاهش بینایی از جمله مواردآسیب‌های جسمی استفاده بیش از حد کاربران فضای مجازی در جوانان ونوجوانان است.

وی با بیان اینکه حفظ هویت و فرهنگ کشور در شرایط کنونی، مستلزم ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه است، بر لزوم آگاهی بخشی به جوانان ونوجوانان در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.

پرسش وپاسخ در زمینه فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی بخش پایانی نشست علمی سواد رسانه ای، فضای مجازی و نسل جوان در مشهدبود.

انتهای پیام//ف. غ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.