سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حاضریم واگن دست دوم خارجی ها را بخریم، اما برای توسعه صنعت کشور سرمایه گذاری نکنیم؟!

یکی از موضوعات که بار‌ها در ادوار مختلف مطرح بوده واردات واگن است که با توجه به توانایی تولیدکنندگان داخلی به نظر می‌رسد واردات در این بخش بیش از پیش کمر صنعت ریلی داخل را خم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  دو سال پیش روس‌ها مدعی شدند که ۵ هزار واگن باری را به ایران تحویل خواهند داد که این خبر بازتاب گسترده‌ای در میان صنعت حمل و نقل ریلی کشور داشت و موجب نگرانی شرکت‌های واگن سازی داخلی شد.

این خبر بار‌ها تائید و تکذیب شد و در این بین وزارت صنعت نیز ازثبت سفارش واگن خودداری می‌کرد و نعمت زاده در اظهار نظری گفت: خرید واگن از روسیه کج سلیقگی بوده و روی ریل می‌ایستم و اجازه ورود این واگن‌ها را به کشور نمی‌دهم اما این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته مدیر عامل شرکت رجا از ورود واگن های ساخت شرکت زیمنس آلمان در خرداد 96 خبر داد. 

به اعتقاد فعالان بخش حمل ونقل ریلی، ایران دارای ظرفیت‌های مناسبی برای تامین نیاز داخلی است و بسیاری از شرکت‌های واگن سازی داخلی خیلی کمتر از ظرفیت، تولید انجام می‌دهند که با توجه بیشتر به این بخش و تامین منابع مالی مورد نیاز اشتغال و افزایش تولید دوراز دسترس نیست و اگر هزینه‌های واردات واگن به بخش خصوصی بمنظور حمایت منتقل شود تولیدات داخلی با کیفیت بالا و بیشتر خواهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که، چون قیمت واگن‌های جدید و مدرن خارجی مقرون به صرفه نیست دولتی‌ها اقدام به خرید واگن‌های دست دوم می‌کنند که این امر نیز منطقی به نظر نمی‌رسد.

اما امسال با توجه تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص این نکته که واردات کالایی که در داخل تولید می‌شود قابل توجیه نیست وممنوع است باید دید واردات واگن چه سرانجامی خواهد داشت.

*واردات واگن به هیچ وجه قابل توجیه نیست

حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی،در خصوص واردات ریل و واگن قطار گفت: بحث واردات در حوزه‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد. چندی پیش نیز در خصوص کشتی سازی موضوع واردات مطرح شد که توصیه و تاکید ما به مسئولان ذیربط اولیت دادن به تولیدات داخلی بود.
 
وی با اشاره به اینکه واردات در دراز مدت موجب تضعیف اقتصاد داخل می‌شود، اظهار داشت: واردات موجب تقویت خارجی‌ها می‌شود و فقط با رویکرد انتقال دانش و فناوری و آن هم در حجم محدود قابل توجیه است، در غیر اینصورت تولید کنندگان متضرر خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بیش از پیش به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی توجه شود و هرگونه واردات واگن و ریل قطار را تنها برای جبران کسری تولیدات داخلی و در صورت ضرورت قابل توجیه دانست. 
 
هاشمی تختی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا برخی بر واردات تاکید دارند،گفت: اساسا موافقان واردات کیفیت تولید داخلی را مورد نقد قرار می‌دهند، ولی بجای واردات باید بکوشیم تا با حمایت از تولیدکنندگان کیفیت کالاهای داخلی را افزایش دهیم.

*توانمندسازی داخل اولویت حمل و نقل ریلی 

مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی،در خصوص تذکر برخی نمایندگان مجلس در مورد واردات ریل و واگن از روسیه و چین اظهار داشت: با توجه به اصل حمایت از تولیدات داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی و پتانسیل و ظرفیت داخلی و وجود شرکت‌های واگن سازی و تولید ریل در اصفهان و اراک و سایر شهر‌ها بهتر آن است که واردات در این زمینه صورت نپذیرد.
 
 وی در ادامه افزود: واردات منجر به خارج شدن میزان قابل توجهی ارز از کشور شده که همین مقدار باید در واردسازی تکنولوژی و حمایت ازتولیدات ایرانی هزینه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به لزوم توجه به کمیت و کیفیت توامان اظهار داشت: تنها توجیه موافقان واردات پائین بودن کیفیت تولیدات داخلی است، اما در مورد واگن‌ها با توجه به توانمندی تولیدکنندگان داخلی این امر قابل قبول نیست.

وی در پایان اضافه کرد: امکانات، دانش تخصص و توان مناسبی در زمینه واگن و ریل سازی وجود دارد و در این شرایط واردات بی معناست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرگ بر ضد ایران
مسعود
۱۶:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهت اطلاع آقای روحانی و جهانگیری
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
قابل توجه وزارت صنعت .