سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

مصرف بی رویه فست فودها مهمترین عامل در بروز آلرژی

آلرژی های غذایی در دنیا و کشورمان رو به رشد است که مصرف بی رویه فست فودها، مواد غذایی مملو از سس و مواد نگهدارنده، سیر صعودی حساسیت های غذایی را افزایش داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،دکتر فرحزاد جباری آزاد دانشیار گروه آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع حساسیت های غذایی در کودکان بیشتر مشاهده می شود و بین چهار تا شش درصد گزارش شده است که این  رقم در بزرگسالان بین یک تا چهار درصد است.
وی افزود: بهترین توصیه برای درمان تمام حساسیت ها شامل تنفسی، گوارشی، دارویی و غذایی اجتناب از عامل ایجاد آن است و وقتی فرد بداند که نسبت به چه ماده غذایی حساسیت دارد، باید از مصرف آن خودداری کند.
وی استفاده از داروها برای کنترل علائم و در نهایت استفاده از واکسن مربوطه را از دیگر مراحل درمان و کنترل حساسیت های غذایی عنوان کرد.
دکتر فرحزاد با بیان اینکه ۸۵ درصد حساسیت های غذایی در افراد به مصرف چند گروه مواد خوراکی و غذایی محدود می شود، گفت:  شیر و گوشت گاو، تخم مرغ، گندم و جو، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو، برخی از مغزها چون بادام زمینی و گردو بخش عمده حساسیتهای غذایی را موجب می شوند.
رییس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هر ماده غذایی می تواند برای فردی که زمینه ژنتیکی داشته، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود و برخی افراد نیز به میوه ها و مواد خوراکی مانند خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل آلرژی دارند.
وی با بیان اینکه آلرژی ها در تمام جوامع دنیا در حال افزایش است، گفت: بیماریهای آلرژی به اشکال مختلفی خود را نشان می دهد که آسم و آلرژی های بینی یکی از این اشکال است.
دکتر جباری میانگین شیوع آسم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در جامعه ایرانی برآورد می شود و میانگین جهانی آسم حدود ۲۰ درصد است.
وی با بیان اینکه شیوع آلرژی های بینی از آسم نیز بیشتر است، افزود: شیوع آلرژی های بینی در جامعه ایران حدود ۲۵ درصد است.
دکتر جباری  افزود: زمینه های ژنتیکی و ارثی، عوامل محرک مانند آلاینده های محیطی، گل و گیاه، حیوانات خانگی، مواد غذایی آلرژی زا، ارتقای بهداشت و تضعیف سیستم ایمنی از مهم ترین عوامل ایجاد آلرژی ها هستند.
انتهای پیام// م.م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.