سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طنین صدای پای کوچ عشایر لرستان به مناطق ییلاقی

کوچ 14 هزار خانوار عشایری لرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛مدیرکل امور عشایر لرستان گفت  : در استان لرستان جمعیت عشایری در حدود ۱۴ هزار خانوار با ۸۴ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار آن کوچ‌رو بوده که  در ۶ ماهه دوم سال به جنوب استان شامل شهرستان پلدختر، شرق ایلام و شمال خوزستان کوچ می‌کنند .
 
 بیر انوند عنوان کرد: لرستان دارای ۱۴ ایل‌راه و ۱۵ طایفه بوده و خوشبختانه عشایر لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در تولید انواع محصولات دارند.

بیرانوند افزود: بازگشت عشایر به لرستان تا 15 روز آینده ادامه دارد و شاهد شرایط مناسب لرستان برای میزبانی از جامعه عشایری هستیم.  

مدیرکل امور عشایر لرستان اظهار کرد: سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و 21 هزار تن شیر، 17 تن عسل و 18 تن روغن حیوانی توسط عشایر لرستان تولید می‌شود.

بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه ۵ درصد از صنایع‌دستی لرستان توسط جامعه عشایری تولید می‌شود، افزود: خوشبختانه عشایر ظرفیت بسیار مناسبی در تولید انواع محصولات صنایع‌دستی داشته و بر اساس آمارها ۵ درصد صنایع‌دستی تولید شده توسط هنرمندان لرستانی توسط عشایر تولید و روانه بازار می‌شوند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر عشایر لرستان دارای یک و نیم میلیون واحد دامی هستند که این آمار به خوبی نشان‌دهنده نقش ویژه این قشر در تولید انواع محصولات مرتبط با حوزه دام است.

این مسئول اظهار کرد: اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد عشایر لرستان با استفاده از خودرو کوچه می‌کنند و کوچ عشایر استان از ۲۰ روز پیش آغاز و تقریباً تا ۱۰ تا ۱۵ روزه آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرکل امور عشایر لرستان کرد: عشایر زیادی از سایر استان‌ها سالانه به استان لرستان کوچ کرده که به عنوان نمونه حدودا ۱۵۰۰ تا ۲ هزار خانوار استان همدان به این دیار کوچ می‌کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب به استان برای میزبانی از عشایر، افزود: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های مناسب اکنون وضعیت چراگاه‌ها و همچنین استان در شرایط مناسبی قرار داشته و لرستان آماده میزبانی از جامعه عشایری است.


انتهای پیام/پ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.