سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

ثبت ۳۹ اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 39 اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست ملی در طول سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ حسین زارع صفت با بیان اینکه در یک سال گذشته ۳۹ اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اظهار داشت: ۱۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده است.

او افزود: مهارت ساخت علم نیشابوری، فرهنگ عشایر در ابعاد مختلف، مهارت پخت شیشلیک شاندیز، مراسم چادرپوشان حسینه قنادیهای سبزوار، مراسم آیینی چشمارو و تنگلو سوری سبزوار و نیشابور، مراسم حیدری در خلیل آباد، دسته عزاداری بنی اسد خلیل آباد، مراسم کف زنی بایگ تربت حیدریه و شبیه خوانی شهر کندر خلیل آباد از مهمترین این آثار ثبت شده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ۲۱ اثر غیرمنقول استان ظرف یک سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شد که شامل بنا و محوطه تاریخی است.

زارع صفت با اشاره به ثبت ایستگاه راه آهن مشهد و بخشی از مسیر این راه آهن قدیمی در خراسان رضوی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ثبت آثار تاریخی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ظرف یک سال اخیر رشد ۷۰ درصدی داشته است.

تاکنون هزار و ۵۴۱ اثر تاریخی شامل بنا، محوطه، آثار منقول و میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام//ف. ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.