سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تصویب سند رویکردهای کلی حفاظت محدوده های فرهنگی تاریخی

سند رویکردهای کلی حفاظت و احیای محدوده‌های فرهنگی تاریخی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران رسید.

سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب حافظت از محدوده های تاریخی گفت:  در پی تصویب محدوده‌های تاریخی ۱۶۸ شهر ایران در شورای عالی شهرسازی و معماری در آبان ماه ۱۳۹۴، عباس آخوندی وزیرراه و شهر سازی طی نامه‌ای خطاب مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛محمد سعید ایزدی خواستار اتخاذ رویکرد ایران شهری در تبیین سیاست باز آفرینی شهری و پیشبرد عملکرد یکپارچه شهری در محدوده بافت‌های تاریخی این شهر‌ها و تدوین و ابلاغ دستورالعملی روشن برای برنامه ریزی و اقدام دراین زمینه شد.
 
وی در ادامه توضیح داد:  وجود ۱۶۸ شهر تاریخی در ایران نشان ازمیراث گران بهایی است که تمدن ایران در خود جای داده است. همچنین، نشان از زنده بودن اندیشه ایرانشهری است. هر یک از این شهر‌ها جلوه‌ای از تحقق کالبدی و فرهنگی ایران شهراست.  

 معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت:وزیر راه و شهر سازی ضمن اینکه نحوه برخورد و مواجه شدن با باز آفرینی این بافت‌ها را بزرگترین چالش می‌خواند ، رویکرد تخریب و جابجایی ساکنان این بافت‌ها دربازار مکاره مستغلات ایران کم طرفدار ندارد، طی این نامه دستور می‌دهد که امر باز آفرینی محدوده‌های بافت تاریخی با حفظ اصالت آن‌ها، پذیرفتن منبع الهام بودنشان و بهره گیری از میراث و کارکردهای فرهنگی، تجاری و مسکن آن‌ها در متن سبک زندگی امروزین باز تعریف شوند و باز آفرینی محدوده‌های بافت تاریخی در دستور کار ۱۶۸ شهر مذکور قرار گیرد.
 
براساس این گزارش نامه وزیر راه و شهر سازی به مدیر عامل شرکت عمرا ن و بهسازی شهری ایران؛ به این شرح است:
 
بر این اساس، پیرو مصوبه مورخ ۲۷ / ۷ / ۹۴ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع ابلاغ محدوده بافت تاریخی ۱۶۸ شهر کشور و همچنین نامه ابلاغی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به شماره ۰۲ / ۱۰۰ / ۴۲۴۹۱ مورخ ۴ / ۰۸ / ۱۳۹۴ موضوع ابلاغ رویکرد ایران شهری در بازخوانی و بازآفرینی این عرصه‌های ارزشمند و ضرورت تهیه دستورالعملی برای تحقق این هدف، شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۱۱ / ۰۲ / ۹۶ مصوبه زیر را در سیزده بند به عنوان رویکرد اصلی تهیه سند واحد حفاظت از بافت‌های تاریخی-فرهنگی، به تصویب رساند.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.