سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دامغان؛

جشنواره گل غلتان در دامغان برگزار می شود

قریب به 60 نوزاد از استان‌های دیگر برای شرکت در جشنواره گل غلتان ثبت‌نام کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان؛
جشنواره گل غلتان در این شهرستان یک از سنت‌های دیرینه ملی در استان سمنان است که بر اساس این سنت نوزادان بدو تولد در نخستین بهار زندگی خود، بین گل‌های محمدی غلتانده می‌شود.

بزرگان و کهن‌سالان بر این باورند اجرای این مراسم برای نوزادان سبب شادابی، طراوت و سلامت آنان می‌شود.

این مراسم هم‌زمان با اجرای موسیقی محلی برگزار می‌شود و این سنت از یک‌صد سال پیش در این شهرستان اجرا می‌شد.
60 نوزاد از استان‌های دیگر برای شرکت در جشنواره گل غلتان ثبت‌نام کردند

محمد عوض آبادیان شهردار شهر امیریه اظهار داشت: از چهار استان دیگر برای شرکت در جشنواره گل غلتان ثبت‌نام کردند و تاکنون 60 نوزاد ثبت‌نام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه سنت گل غلتان در بسیاری از شهرهای ایران برگزار می‌شود افزود: برگزاری این جشنواره در شهرستان دامغان از 100 سال گذشته تاکنون برگزاری شده است و یکی از جشنواره‌های ملی در این شهرستان به شمار می‌آید.

عوض آبادیان از حضور بیش از 100 نوزاد از استان‌های دیگر در جشنواره سال گذشته خبر داد و گفت: در چهار هکتار از اراضی شهرستان دامغان گل محمدی کاشته می‌شود.
وی بحران کم‌آبی را یکی از عوامل عدم توسعه کشت گل محمدی در دامغان دانست و گفت: جشنواره گل غلتان در سال 89 به‌عنوان یکی از جشنواره‌های معنوی استان سمنان ثبت‌شده است و رتبه دوم کشوری را پس از آئین عید نوروز به خود اختصاص داده است.

دهمین جشنواره گل غلتان بیست و یکم اردیبهشت‌ماه در دامغان برگزار می‌شود
معصومه داوودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: دهمین دوره جشنواره سنتی گل غلتان هم‌زمان با شب ولادت امام زمان (عج) در بیست و یکم اردیبهشت‌ماه امسال در شهر امیریه دامغان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این مراسم غرفه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان نیز بپا می‌شود افزود: برگزاری بازی‌های بومی و محلی، گلیم‌بافی، گل چینان، روایی خانی و گل‌باران مزار شهدا از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

داودیان با تأکید بر اینکه گل‌های مصرف‌شده در این جشنواره دور ریخته نمی‌شود خاطرنشان کرد: این گل‌ها برای مصارف دیگری ازجمله طب سنتی، عطرسازی، تزئینات و غیره استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.