سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

غول مرحله آخر؛ آیا LRT مشکل ترافیک تهران را حل می‌کند؟

قطار سبک شهری یکی از وسایل نقلیه کار‌آمد شهری با تراکم بالای ترافیکی است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکلات ناشی از ترافیک در همه جای دنیا موجب نارضایتی مردم است. ترافیک زیاد موجب تاخیر در انجام امور شهری و کاهش بازدهی اقتصادی فعالیت‌‌های شهروندان، افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اثرات منفی بر محیط زیست و هم‌چنین ایجاد خستگی و استرس ناشی از رانندگی در ترافیک‌‌های سنگین برای شهروندان می‌شود.


*راه‌حلی به نام L RT

L R T یا Light Rail Transit ، قطار سبک شهری است که متشکل از یک یا دو یا سه واگن، که با نیروی برق در سیری کاملاً حفاظت شده یا نیمه حفاظت شده بصورت عموماً هم سطح، زیرزمینی و یا بالاتر از سطح زمین (elevated) حرکت می‌کند. ال آر تی یا «حمل و نفل ریلِی سبک» نوعی از حمل و نقل عمومی تندرو است که از طریق قطارهایی با منبع الکترونیکی تغذیه می‌شوند. ال آر تی‌ها راننده هم دارد که مسیرهای آن در سطحی از کوچه‌ها تعبیه می‌شود تا جدا از خط ترافیکی شهر حرکت کنند و آسوده و سریع به مقصد برسند.

طبق استانداردهای بین‌المللی، ظرفیت حمل این نوع سیستم‌ها بین 4000 تا 12000 نفر مسافر در ساعت است. طرح هندسی اینگونه سیستم‌ها به نحوی است که قطار سبک شهری را قادر می‌سازد از قوسهای با شعاع بسیار پایین (25 متر) و شیب و فرازهای بسیار تند (6 درصد) به راحتی عبور کند. 


*قطار سبك شهری  كه به اختصار به آن "L R T" گفته می‌شود، نخستين بار در دهه 70 ميلادي مصادف با دهه 50 هجری شمسی در آمريكا مطرح شد.

در سيستم‌های حمل و نقلی به مترو صفت قطار سنگين داده می‌شود، و L R T به دليل ويژ‌گی‌هايش قطار سبك شهری نام دارد .اين قطار به لحاظ ظاهری بسيار شبيه مترو است، اما از آنجا كه معمولا در سطح زمين حركت می‌كند و به جهت تعداد محدود واگن‌ها و  نيروی محدود برای كشش، با مترو تفاوت دارد.

L R T از طرفی شبيه B R T است و در خطوط حفاظت شده يا نيمه حفاظت شده حركت می‌كند. در اين سيستم حمل‌ونقل؛ از انرژی برق استفاده می‌شود و به اين ترتيب نقش قابل توجهی در كاهش آلودگی هوا دارد. ظرفيت حمل مسافر در L R T حدود دو و نيم برابر B R T است. سرعت حركت L RT بين 30 تا 60 كيلومتر در ساعت است؛ اما نوع پيشرفته آن تا سرعت 104 كيلومتر در ساعت هم مي‌تواند حركت كند.

هزینه سرمایه‌گذاری در این سبک از حمل و نقل عمومی نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها ارزان‌تر است و همین باعث شده در سال‌های اخیر در شهرهای مختلفی، ال‌آر‌تی به شدت گسترش پیدا کند.


*برخی از مزایای L R T در مقایسه با سیستم​‌های دیگر 

1. به خاطر بارمحوری کمتر، احداث زیرساخت‌​ها با هزینه کمتری انجام می​‌شود 
2. هزینه​‌های نصب و راه‌​اندازی ناوگان و سیستم کمتر است
3. نسبت به هزینه​‌های پرداختی ایمنی، رفاه و کیفیت بالایی را تأمین می​‌کند
4. هیچگونه آلودگی از نظر گاز Co 2 و سایر گازهای سمی ایجاد نمی​‌کند
5. از نظر مقدار مصرف انرژی بسیار باصرفه است
6. وزن ناوگان بسیار کم بوده ولذا مقدار مصرف انرژی به ازای هر مسافر هم خیلی کم است
7. عمر مفید ناوگان آن حداقل 30 سال است. (باید توجه داشت مثلا عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی در شرایط سرویس‌دهی مشابه حداکثر 10 سال است)
8. هزینه‌های تعمیر و نگهداری بطور مشخصی از سایر سیستم​‌ها مانند B R T کمتر است


*غولی که سال‌هاست تهران را زمین زده است

مساله ترافيك در تهران در شرايط كنونی به يكی از بزرگترين دغدغه‌های مردم و مسئولان تبديل شده است. اما اينكه اين ترافيك چرا به وجود آمده و چرا به شرايط وخيم امروزی رسيده؛تنها اظهارنظر مشكل را حل نمی‌كند و بايد اقدامات اساسي انجام شود. در تهران آنچه كه مشكل عمده ترافيك‌‍ مطرح شده؛ اين است که  زيرساخت‌های حمل و نقل متناسب با ميزان تردد و جمعيت و تعداد سفرهای شهری نيست و معابر جوابگوی این نیاز گسترده نیازهای مردم نيستند كه اين نسبت حداقل سه به يك است يعنی گنجايش معابر تهران گنجايش يك سوم از تعداد خودروهای موجود در تهران را دارد اگر چه برخی از كارشناسان خودروهای موجود را تا چهار و پنج برابر ظرفيت معابر تهران می‌دانند.

یکی از راه‌‌های مقابله با ترافیک، پرداختن ویژه به حمل و نقل عمومی است؛استفاده از مسیرهای ویژه برای اتوبوس، احداث پارکینگ و ارائه‌‌ خدمات به شهروندانی که خودروی خود را در این پارکینگ‌‌ها می‌‌گذارند و از سیستم‌‌های حمل و نقل عمومی برای رفتن به مراکز اصلی شهر استفاده می‌کنند، سرمایه‌‌گذاری برای ایجاد سیستم‌‌های حمل و نقل عمومی سریع مثل مترو یا اتوبوس‌‌های تندرو، از راه‌‌های مدیریت ترافیک هستند.


یکی از مسائلی که موجب افزایش حجم ترافیک می‌‌شود، گسترش شهرها و جابه‌‌جایی روزانه‌‌ افرادی است که در مناطق حومه‌‌ شهر زندگی می‌کنند و به مراکز اصلی شهر رفت و آمد دارند.این سفرهای روزانه از حومه به مناطق مرکزی شهر، موجب گسترش ترافیک و مشکلات ناشی از آن می‌‌شود. از این رو ایجاد اماکن اقامتی موقت در مراکز اصلی شهر برای اسکان چند روزه‌‌ این افراد و کاهش رفت و آمد آن‌‌ها از محل کار به مناطق مسکونی می‌‌تواند تا حدی مشکلات ترافیک را کاهش دهد.

در برخی از شهرهای بزرگ، استفاده از خودروهای همگانی برای سازمان‌ها و ادارات در مدیریت ترافیک بسیار موثر بوده است. اجباری شدن استفاده از خودروهای عمومی برای دانش آموزان و کارکنان مدارس، مراکز تجاری و فروشگاه‌‌ها، دانشگاه‌‌ها و سایر سازمان‌‌ها برای رفت و آمدشان به محل کار، در ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌‌ی عمومی بسیار موثر است.

ترافیک همواره در مناطق شهری وجود دارد. برنامه‌ریزان شهری و مسئولان اجرایی و شهروندان، همگی بر ضرورت حل معضل ترافیک اتفاق‌نظر دارند. عاملی که مسئله را پیچیده‌‌تر می‌‌کند، به توافق نرسیدن بر نوع راه حل است. ضمن این که فضای شهرها معمولا بر اساس طرح‌های مدیریتی سال‌‌ها پیش طراحی شده‌‌ا‌‌ند؛ در حالی که طرح‌‌ها و تئوری‌‌های جدید به سمت گسترش و ترجیح حمل و نقل عمومی بر خودروهای شخصی تغییر یافته‌‌اند. 


گفتنی است؛در طرح‌‌های جدید باید مناطق ویژه و جداگانه‌‌ای برای عابران پیاده، دوچرخه‌‌سواران و موتورسواران اختصاص داده شود. طراحان شهری باید از طریق پروژه‌‌های دقیق به ایجاد فضای مورد نیاز جدید برای سامان‌دهی ترافیک بپردازند. البته برای طراحی و اجرای این طرح‌ها بودجه، اطلاعات دقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات نیاز است. 

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
شما مشکل آمایش سرزمینی (پراکندگی جمعیت در سطح کل کشور) را حل کنید، مشکل حمل و نقل و اشتغال و مسکن و امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات حل خواهد شد.
شهر های کوچک و روستا ها در حال انقراض هستند و کلان شهرها بزرگتر می شوند.