سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

امکان رد صلاحیت نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی وجود دارد

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان قم گفت: امکان رد صلاحیت نامزدها در زمان تبلیغات انتخاباتی وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، به‌نقل از روابط‌عمومی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان قم، احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت‌ماه اظهار دا‌شت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در حقیقت تبلور اراده مردم در اداره منطقه و روستاهای خودشان است. مردم در انتخابات شوراها با انتخاب نخبه‌ها در حقیقت مسئولیت مسائل اجتماعی، عمرانی، آبادانی و بهداشتی و درمانی خودشان را به آن‌ها می‌دهند.
 
وی با اشاره به اختیارات شوراها تصریح کرد: بر اساس قانون شوراها ظرفیت بالایی دارند و در اداره شهر نقش پررنگ‌تری دارند اما در روال فعلی و قوانین عادی شوراها به بلوغ لازم نرسیده‌اند.
 
در واقع اطمینان کامل به شوراها در کشور نشده و خیلی از امور همچنان به شوراها واگذار نشده است.
 
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم به عمر شوراها در کشور اشاره و ابراز کرد: از زمان تشکیل نخستین دوره شوراها 18 سال می‌گذرد که زمان کمی برای ساختار سازی است.
 
وی دوره‌های اول و سوم و چهارم شوراها در تمام شهرها و روستاها را قابل‌مقایسه ندانست و اضافه کرد: قطعاً در این مدت پیشرفت‌هایی حاصل‌شده است اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله وجود دارد.
 
امیرآبادی افزود: شوراها در توزیع و تنظیم منابع شهری درست عمل کرده‌اند اما بااین‌حال برخی از شوراها در برخی شهرهای کشور نیز تخلفاتی داشته‌اند که دستگاه‌های نظارتی و قضایی برخوردهای لازم را با آن‌ها کرده‌اند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که زمان اعلام نتایج داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده، چه زمانی است، گفت: براساس قانون هیئت نظارت شهرستان که مسئول رسیدگی به اعتراض داوطلبین رد صلاحیت شده در روستاها است و همچنین هیئت عالی نظارت که مسئول رسیدگی به اعتراض داوطلبان در شهرها است، به مدت 10 روز تا تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه زمان‌دارند تا به اعتراض‌ها رسیدگی کنند و نتایج آن را به فرمانداری اعلام کنند.
 
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم ادامه داد: افرادی که صلاحیت آن‌ها رد شده و تاکنون اقدام به ثبت اعتراض نکرده‌اند، قانون زمان دیگری را برای اعتراض مجدد آن‌ها بعد از مهلت قانونی چهار روزه پیش‌بینی نکرده و دیگر نمی‌توانند اعتراض کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: یک تفاوت که بین قانون نظارت شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت شوراها وجود دارد این است که افرادی که در هیئت‌های پایین‌دستی تأیید می‌شوند، هیئت‌های نظارت بالادستی در شورای نگهبان می‌تواند، آن‌ها را رد کند اما در هیئت‌های نظارت شوراها چنین امکانی وجود ندارد.
 
امیرآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال رد صلاحیت نامزدها در حین تبلیغات انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف نامزدها وجود دارد، گفت: اگر حکم دادگاهی از نامزد تأیید صلاحیت شده پیدا شود یا نامزدی در حین تبلیغات انتخاباتی تخلفی صورت دهد، هیئت نظارت استان می‌تواند از هیئت مرکزی نظارت تقاضا کند تا نامزد موردنظر رد صلاحیت شود.
 
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای قم خاطرنشان کرد: در حال تدوین طرحی در مجلس دهم هستیم که بتوانیم یک دیوان نظارت بر انتخابات و عملکرد شوراها مشابه دیوان محاسبات برای برگزاری انتخابات شوراها و همچنین نظارت بر عملکرد آن‌ها ایجاد کنیم.
 
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.