به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت، نمایندگان قوه قضاییه، سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، وزارت رفاه، مجلس و دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم بهزیستی در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش عصر امروز برگزار شد.
در این نشست حمیدی عنوان کرد: افتخار داریم دومین جلسه در حالی برگزار میشود که شاهد پیشرفت هایی در حوزه دانش آموزان است.
وی ادامه داد: طرح نماد زمانی شکل گرفت که همه نهادها به این نتیجه رسیدند که پیشگیری بر درمان مقدم است و باید سرمایهگذاری ویژه در حوزه پیگیری از وقوع جرم انجام شود.
معاون تربیتبدنی و سلامت افزود: به جای فعالیتهای بخشی باید کاری ملی حول محور پروژه نماد انجام و بستهای برنامهای تعریف شود که غربالگری در آن صورت گیرد.
حمیدی با بیان اینکه انگیزه های مشترکی بین نهادها شکل گرفته است، عنوان کرد: در ابتدای کار با نهادهای ذیربط همکاری را آغاز کردیم و با ۹ دستگاه این تفاهمنامه شکل گرفت و نهادهای دیگری نیز به آن اضافه شد. از طرفی صدا و سیما نیز میتواند برای تبلور این کار وارد عمل شود.
وی یادآور شد: ۶۰ برنامه آموزشی، ۴۰ برنامه غربالگری و ۴۰ مداخله از محصولات طرح نماد محسوب میشود.
در ادامه این مراسم، سعید نمکی معاون امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه چند عامل در ماندگاری این کار تاثیر دارد، گفت: اخلاصی که در فعالیت ها وجود داشته، توافق در همکاریهای بین بخشی، علم محور بودن کار، زمان مناسب فعالیت از جمله ویژگی های عمده این کار است.
وی ادامه داد: در طول سال های گذشته در مدارس هنر چگونه زیستن را آموزش ندادیم و این طرح بیشترین تاثیر را در مدارس خواهد داشت.
نمکی با بیان اینکه امید داریم ردیف بودجه طرح در سال ۹۷ افزایش یابد، عنوان کرد: این کار تمرینی ملی برای مشارکت کارهای بزرگتر بین بخشی در کشور به شمار می رود و امیدواریم تداوم داشته باشد.
***پیشگیری رشد مدار در طرح نماد
در ادامه این نشست، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه ترافیک کاری در بحث پیشگیری بالا است، گفت: برای اجرای هر چه بهتر، همکاران در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: اثبات برنامه پیشگیری رشد مدار سادهترین اقدامی است که مورد توجه است. در همین ارتباط نماد در چارچوب پیشگیری رشدمدار مطرح شد و مورد پذیرش قرار گرفت که بیشترین همراهی برای پویایی این طرح بکار گرفته شد.
الفت با اشاره به اینکه گذشته افتخارآفرینی در طرح نماد داشتیم، تصریح کرد: این طرح به عنوان طرحی فوقالعاده مورد پذیرش قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شد.
معاون امور اجتماعی بیان کرد: با همکاری سایر نهادها و همافزایی با آنها برنامه هایی در نظر داریم تا طرح را با سیاست های درون سازمانی گره بزنیم.
وی عنوان کرد: اعتبارات خوبی برای طرح تخصیص یافته است و فعالیت های خود را به استان ها نیز تعمیم می دهیم. البته در هر استان شورای عالی پیشگیری وجود دارد که برنامه ها را تدوین و اجرا می کنند.
الفت اضافه کرد: همکاری خوبی با آموزش و پرورش داریم تا همافزایی در این طرح را دوچندان کنیم.
حمیدیفر مدیرکل مشاوره و مددکاری ناجا با بیان اینکه هرچه اقدامات پیشگیری از این دست افزایش یابد در آینده شاهد کج رفتاری کمتری هستیم، گفت: بر این اساس انسان های سالمی را تحویل جامعه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: نیروی انتظامی اقدامی مناسب در این زمینه داشته و امیدواریم تاثیر لازم را داشته باشد.
***توجه به بهداشت فردی در مدارس؛ ارتقای سلامت دهان و دندان برای ۷ میلیون دانش آموز
در ادامه این مراسم، سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه تعیین هویت جنسیتی از برنامه هایی است که باید در گروه نوجوانان توجه شود، گفت: بحث سلامت روان، پیشگیری و کنترل اعتیاد، پیشگیری و کنترل خشونت و طلاق بحث هایی است که اجرا کردیم.
وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت فردی برای بوفه مدارس اصلاح و حذف مواد آسیبرسان انجام شده است و ۸۵ هزار مدرسه را بازرسی کردیم. همچنین اصلاح نحوه توزیع شیر مدارس و جلوگیری از فساد آن، بهداشت آبخوری مدارس و ایمنی محیط مدارس بر اساس این تعامل مورد توجه قرار گرفت.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای جلوگیری از سوی افراد کارگاههای آموزشی طراحی شده در برنامه درسی نیز خواهان ورود این آموزهها هستیم.
وی در ادامه سخنانش گفت: بحث ارتقای سلامت دهان و دندان برای حدود ۷ میلیون دانش آموز انجام شد و دو نوبت وارنیش با پوشش ۸۵ درصدی برای سال تحصیلی آتی در نظر گرفته شده همچنین توزیع ۳۵ هزار جلد کتاب دانستنیهای بهداشت دهان و دندان، اجرای خدمات ترمیمی دندان در ازای تعامل با آموزش و پرورش انجام شد.
***هجوم آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان
در ادامه این مراسم، فاطمه رهبر معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد و بخش عمدهای از آنها با آسیبهای اجتماعی مواجه هستند که سعی داریم کلیه خدمات مراقبت اجتماعی را برای دانش آموزان پیش بینی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در راستای ارائه برنامه خدمتی به خانوادهها میتوانیم از این نظام استفاده کنیم، تصریح کرد: شناسایی فقر و فقیر در اساسنامه کمیته امداد وجود دارد که با کمک این نظام میتوان برای این گروه استفاده کرد.
رهبر از طراحی نظام مددکاری خبر داد و گفت: این نظام پیش از این بوده، اما نظامی اختصاصیتر در نظر داریم.
در ادامه این نشست، سرهنگ عباس مسعودی معاون پیشگیری نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس پیشگیری از سال ۸۴ به فعالیت مشغول است، تصریح کرد: تمرکز بر موضوعات آسیب زا افزایش یافته به عنوان مثال فضای مجازی و اعتیاد از جمله این موارد است. از طرفی کانونهای آسیب زا در مناطق جرم زا باید مورد توجه بقرار گیرد.
حسین کوچکیانفرد رئیس اداره سرمایه اجتماعی، امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور با بیان اینکه در استانهای پایلوت اعلام نتایج و ارزیابی برنامهها انجام شد، گفت: بازخوردهای حاصل از بررسیها باید مورد توجه باشد؛ برای مثال نظارت بر اثربخشی طرح از طریق گروه خارج صورت گیرد تا ایرادات رسیدگی شده و بهروزرسانی یک سیستم فعال به سهولت صورت گیرد.
در ادامه این نشست، مظهری نماینده بنیاد برکت تصریح کرد: این سامانه با سامانه سنجش دانش آموزان در ارتباط بوده و یک مرکز ذخیره داده برای آن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بستههای آموزشی مولوی مدیا تحت عنوان آموزشهای ارتقایی روی سامانه بارگذاری شده و ۷۲ مدرسه در شش استان در طرح جامع شرکت دارند. همچنین اطلاعات ۱۸ هزار دانش آموز وارد سامانه شده است.
مظهری یادآور شد: امکانات سخت افزاری برای مدارس تحت پوشش در نظر گرفته شده و برای ۱۰ هزار مدرسه معین ارائه خدمات سلامت و مشاوره از راه دور آماده شده است.
انتهای پیام/