سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کسری بودجه مانعی برای هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری صادرات

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت گفت: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز را آن هم با تأخیر پرداخت کرد.

محمود بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رسیدن به تجارت 10 میلیارد دلاری در سال نیازمند فراهم شدن الزاماتی بود که به دلیل عدم تحقق این الزامات به هدفگذاری سال 95 دست نیافتیم.

وی در ادامه افزود: برخی از این الزامات، رقابتی شدن صنعت در بخش کالا و دستگاه‌هایی که در تولید صادرات محور دخیل هستند، کم‌کردن از بروکراسی اداری و همچنین ضرورت ایجاد تغییرات کوتاه‌مدت هم درحوزه بانکی، بیمه‌ای و پوشش هزینه‌های صادراتی و پوشش ریسک صادرکننده‌ها بود و بخشی هم تأمین منابع مالی برای مشوق‌های صادراتی که ما رقم 400 میلیارد تومان را اعلام کرده بودیم که 100 میلیارد آن برای یارانه تسهیلات و 300 میلیارد برای پرداخت جوایز و مشوق‌های مستقیم بود.

بازاری تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز را آن هم با تأخیر پرداخت کرد. این موانع باعث شد هدفگذاری‌ها محقق نشده و از آنجایی که سازمان توسعه تجارت به عنوان یک هماهنگ کننده عمل کرده و خود اجرا کننده نیست، نتوانست به تعهدات خود در حوزه صادرات عمل کند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت بیان کرد: چند روز پیش شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، نتایج خوبی را در برداشت و سازمان توسعه تجارت نیز برنامه‌هایش را برای تحقق افق‌های صادراتی مورد نظر ارائه داد و قرار بر این شد که از محل تبصره 14 و سایر ردیف‌ها ،به سازمان برنامه وبودجه 620 میلیارد تومان تأمین و ابلاغ شود و امیدواریم این رقم درسال 96 محقق شده و برنامه ریزی هدفمندی برای توسعه صادرات تبیین شود.

وی درپاسخ به این سؤال که مراجعات هیأت‌های خارجی بعد از برجام تأثیر محسوسی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته اذعان داشت: مراودات لزوماً منجر به اقدام عملی درحوزه تجارت در کوتاه مدت نمی‌شود این رفت و آمدها آنقدر باید انجام شود که به قرارداد مشخصی برسد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.