سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت رشوه به ترامپ در قالب کمک‌های عام‌المنفعه از سوی بوئینگ و سایر شرکتهای بزرگ آمریکایی

گزارش کمیسیون انتخاباتی فدرال آمریکا نشان می‌دهد بخش عمده هزینه مراسم تحلیف "دونالد ترامپ" از سوی شرکت‌های بزرگ تامین شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز؛ اگر جمعیت حاضر در مراسم تحلیف "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، به نظر شما کم آمد؛ دست‌کم پولی که از سوی اعطاکنندگان خصوصی برای این مراسم پرداخت شد، یک رکورد کم سابقه به حساب می‌آید. 

گزارش‌های تهیه شده از سوی کمیسیون انتخاباتی فدرال آمریکا نشان می‌دهد 48 فرد یا شرکت در مجموع بیش از یک میلیون دلار به مراسم تحلیف ترامپ کمک نقدی کرده‌اند.

در میان این افراد نام میلیاردرهای سرشناسی در صنعت زغال سنگ، کمپانی تنباکو و ... به چشم می‌خورد. کمپانی‌های دیگری مانند کوکاکولا، مایکروسافت، اینتل، گوگل و "بانک آمریکا" نیز در میان کمک کنندگان مالی ترامپ به چشم می‌خورند. موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تمام این شرکت‌ها به نوعی دارای منافع در معرض خطر در واشنگتن بودند. 

حمایت مالی از مراسم تحلیف ترامپ موجب شد دست‌کم 10 میلیون دلار –حدود 10 دلار افزایش قیمت در هر سهم- عاید این شرکت‌ها شود. کمپانی‌های فعال در حوزه زغال سنگ، نفت و گاز همگی در ماه‌های اخیر با افزایش سوددهی مواجه بودند و این موضوع را مدیون تلاش‌های ترامپ برای تضعیف قوانین فدرال برای محدودسازی آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای و ادامه فعالیت کوره‌های زغال سنگ هستند.

در این میان شرکت نفتی سیتگو، مستقر در هیوستون آمریکا و متعلق به شرکت ملی نفت ونزوئلا، نیز 500 هزار دلار به مراسم تحلیف ترامپ کمک مالی کرد. این دست و دلبازی زمانی صورت گرفت که ونزوئلا با بحران شدید غذایی و دارویی مواجه بود و جالب آنکه کابینه ترامپ به شدت از دولت "نیکلاس مادورو"، رئیس جمهور ونزوئلا انتقاد می‌کرد.

"فرد ورتیمر"، رئیس گروه نظارتی دموکراسی 21، در این باره گفت: در دوران مبارزات انتخاباتی، هر کدام از این اعطاکنندگان مالی در مراسم تحلیف بارها از سوی ترامپ و نزدیکان وی مورد انتقاد قرار گرفته بودند. مدارک موثقی در دست است که نشان می‌دهد هر فرد یا گروهی می‌تواند با اعطای مبالغ هنگفت مالی، از مزایای قدرت نفوذ سیاستمداران بهره ببرد. 

کمپانی هواپیماسازی بوئینگ نیز ماه ژانویه نیم میلیون دلار کمک مالی به تیم ترامپ اختصاص داد. این کمک مالی برای بوئینگ نتایج بسیار خوبی به همراه داشت زیرا در ماه جاری ترامپ از وعده انتخاباتی خود مبنی بر حذف بانک واردات و صادرات عقب‌نشینی کرد. این بانک به مشتریان خارجی بوئینگ، میلیاردها دلار ضمانت‌نامه مالی اعطا می‌کند تا قادر به خرید هواپیما از بوئینگ باشند.

کمپانی‌های مطرح آمریکایی مانند ورایزون (شرکت مخابرات آمریکا)، کامکست (شرکت ارائه دهنده خدمات اطلاعاتی و ارتباطی) و ای‌تی اند تی (بزرگترین شرکت مخابرات تلفن ثابت آمریکا) در مجموع 2 میلیون دلار به تیم ترامپ کمک مالی اعطا کردند.‌ ترامپ هم بخش‌هایی از قوانین حمایت از حقوق مصرف‌کننده که در زمان "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تصویب شده بود، محدود و یا لغو کرد. به این ترتیب عملکرد این سه شرکت مخابراتی فارغ از محدودیت‌های گذشته، تسهیل شد.

دو شرکت مطرح داروسازی آمریکا نیز مبلغ 1.5 میلیون دلار به مراسم تحلیف ترامپ اعطا کردند و این موضوع درمورد دیگر اشخاص و شرکت‌های آمریکایی نیز صدق می‌کند. بذل و بخشش‌های مالی که به تیم ترامپ شده است، همگی در راستای تضمین موقعیت تجاری اعطاکنندگان بوده و ترامپ نیز با اعمال تغییر در بسیاری از قوانین، خواسته این افراد را برآورده کرد.

همین توافق‌های پنهانی میان ترامپ و اعطاکنندگان مالی موجب شد مراسم تحلیف وی با جمع‌آوری 107 میلیون دلار، رکورددار تمام تاریخ آمریکا شود. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.