سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

اصفهان، شهری سنتی و هوشمند

رشد روز افزون تکنولوژی و خدمات الکترونیکی در اصفهان امكانات و خدمات رفاهی گسترده ای را برای شهروندان و گردشگران به ارمغان مي آورد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصفهان شهری است که در تمام دنیا با آثار تاریخی و بافت سنتی شناخته می شود. شهری که هنوز برج های سر به فلک کشیده در آن دیده نمی شود و فضای شهر آمیخته با معماری کهن ایرانی و آثار چشم نواز تاریخی است و همین امر شهر را برای گردشگران سرار دنیا جذاب می کند. شهری که با وجود همه مظاهر تجدد و نوگرایی، باز هم زندگی سنتی در آن جریان دارد و کالبد فیزیکی شهر هم آمیخته با رنگ و بوی سنت و تاریخ این دیار است.

سال ها پیش خبری از ترافیک و هوای آلوده در این شهر نبود، اتوبان ها، پل ها و زیرگذرهای مدرن جایی در نصف جهان نداشتند، نیازی به خطوط بی آرتی، مترو، دوربین های هوشمند شهری و خدمات الکترونیک احساس نمی شد، اما پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای امروز و گذر از سنت به مدرنیته، مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد، به روز شدن، نیاز هر موجود زنده ایست و فضاهای مدرن است که همراه خود بسیاری از امکانات و خدمات رفاهی را برای شهروندان به ارمغان می آورد.

در دنیای امروز کم نیستند شهرهایی که در کنار حفظ اصالت و بافت تاریخی خود، گامی به سوی مدرنیته و هوشمندی برداشته اند.این روزها بسیاری از فعالیت ها و نیازهای روزمره بشر به از طریق روش های الکترونیکی و مجازی انجام می شود. انسان همواره در حال دست یابی به راه هایی برای آسان تر کردن امور و خلق آسایش و رفاه بیشتر در زندگی خود می باشد. یکی از رویکرد های مهم شهر اصفهان تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است و بدون شک در کنار حفظ سنت های زیبا و چشم نواز میتوان به این مهم دست یافت.

شهردار اصفهان در این باره می گوید: شهرهوشمند به عنوان یک بحث جدید در جهان مطرح شده و اصفهان جز چهارشهری است که در پایلوت کشوری به عنوان شهر هوشمند انتخاب شده و در این عرصه گام های خوبی را برداشته است.

مهدی جمالی نژاد افزود: اينك اصفهان با دارا بودن رينگ هاي ترافيكي دوم و سوم شهري و همچنين بزرگراه دو طبقه امام خميني (ره) خود سمبلي موفق از بزرگراه هاي درون شهري است.

وی ادامه داد: راه اندازي ايستگاه هاي دوچرخه اقدامي است كاملا جهاني و به روز كه در اصفهان ما نيز جاي خود را بازكرده است. مسيرهاي ويژه پياده روي هم از همين دست نيازهاي انسان هاي امروزي است كه با بسته شدن ميدان امام بر اتومبيل ها اين مهم در اصفهان مورد توجه قرار است

شهردار اصفهان گفت: مترو اصفهان نه تنها حمل و نقلي پاك را براي اين شهر رقم خواهد زد بلكه روياي پياده راه شدن چهارباغ را براي ما تحقق خواهد بخشيد. از اين روست كه مترو اصفهان نقطه ثقلي در اين شهر خواهد بود كه با بازگرداندن تجربه قدم زدن در هواي پاك چهارباغ اصفهان، سنت ديروز را به شهري كه امروز در راستاي مدرنيته حركت مي كند، پيوند خواهد زد.

در اصفهان امروز شاهد طرح های مدرن و بزرگ سیتی سنتر، شهررویاها، ورزشگاه نقش جهان و سالن اجلاس در گوشه گوشه این شهر هستیم که هر یک خود هسته ای برای توسعه منطقه اطراف خود گردیده اند. تجربه مرکز خرید جامع، داشتن فضایی قابل تحسین برای شادی و هیجان و دراختیار داشتن بنایی با ویژگی سالن اجلاس از جمله نیازهای اولیه هر کلانشهر است تا به پشتوانه ی آن بتواند هم اوقات شاد و مفرحی را برای شهروندان و گردشگران خود تدبیر کند و هم بتواند میزبانی رویدادهای بزرگ فرهنگی و سیاسی را تقبل نماید.

البته توجه به این نکته ضروری است که حرکت اصفهان به سوی پیشرفت و هوشمندی ، امری نیست که مسئولان با تجربه و مدبر اصفهان در شش هفت سال اخیر به فکر آن افتاده باشند بلکه این برنامه ریزی از سال ها پیش وجود داشته و امروز در حال ظهور، پیشرفت و توسعه است. 26 سال پیش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر اصفهان با هدف تسريع و تسهيل امور شهروندان تاسیس شد و در اين مدت، تلاش مديران و کارشناسان سازمان در مسیر تحقق اهداف خرد و کلان با توجه به بيانيه ماموريت و چشم انداز سازماني بوده است.

گام بلند شهر اصفهان در طرح های زیرساختی مانند افتتاح مرکز داده جدید شهر اصفهان، نصب کیوسک های اطلاع رسانی شهری، راه اندازی ایستگاه های دائم جی پی اس GPS و رونمایی از نرم افزارها و سامانه های کسب و کار شهریف خدمتی جدید از شهرداری اصفهان در راستای ارائه بهتر و سریع تر خدمات به شهروندان است.

برای بدست اوردن اطلاعات بیشتر در باره این طرح های هوشمند گفتگویی با مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان داشتیم.

حیدریان گفت: افتتاح طرح های عمرانی به دلیل ویژگی های بصری همیشه به چشم می آید ولی طرح های آی تی با وجود داشتن ارزش افزوده بالا برای حوزه های بهره بردار کمتر در معرض دیدی عموم قرار دارد و شرح عمکرد ان در قالب یک سی دی ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پردازش مرکز داده جدید اصفهان نسبت به گذشته 6 برابر و ظرفیت جانمایی در همان فضا سه برابر شده است افزود: مرکز داده اصفهان ، فرماندهی همه سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی را برعهده دارد و براساس آخرین استاندارد های روز دنیا ساخته شده و تمام مراحل ساخت و دانش فنی این پایگاه در مرکز فاوا موجود است.

روی آوردن به خدمات الکترونیک ، لازمه داشتن شهر هوشمند است، این امر نه تنها از اصراف، ترافیک و آلودگی شهر جلوگیری می کند بلکه انجام امور مختلفی مانند امور اداری ف تفریحی، فرهنگی و اجتماعی را تسریع می بخشد.

توجه به این نکته ضروری است که در کنار روند هوشمند سازی شهر باید آموزش های لازم به شهروندان داده شود تا استفاده از این خدمات گسترش یابد.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان از 85 خدمت فعال در حوزه موبایل و پورتال خبر داد و گفت: اولین کیوسک اطلاع رسانی شهر در سطح کشور با هدف ارائه خدمات الکترونیکی شهرداری، ارائه خدمات گردشگری و ارائه خدمات الکترونیکی سایر دستگاه های اجرایی نصب شده است.

وحید حیدریان بیان داشت: هم اکنون استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک چنداد مطلوب نیست و عواملی مانند نداشتن توانایی در استفاده از خدمات، متفاوت بودن حضور الکترونیکی و فیزیکی شهروندان و پایین بودن سرعت اینترنت در این امر تاثیر گذار است.

وی به ایجاد 4 دستگاه دائم جی پی اس در سطح شهر اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف تهیه و بروز رسانی نقشه شهر در مقیاس بزرگ، کاربردهای عمرانی، شهرسازی و تعیین موقعیت اجرا شده است.

بدون شک ورود خدمات الکترونیک، امکانات آی تی ، مراکز تفریحی مدرن و خدمات گردشگری همگام با تکنولوژی روز دنیا در کنار حفظ اصالت ، سنت های کهن و کالبد تاریخی شهر گام بزرگی در راستای ارائه خدمات به شهروندان است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که ما محکوم به استفاده مطلق از یکی از عناوین مدرنیته و سنت نیستیم بلکه با تلفیق این دو می توان دیار نصف جهان را بیش از پیش به جهان معرفی کرد و زمینه ورود گردشگران بیشتری را به این شهر رقم زد.


گزارش از سولماز محمدی


انتهای پیام/م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.