سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک؛

تولید گونه جدید پسته وحشی در اراک

پژوهشگران ایستگاه تحقیقات کشاورزی خسبیجان اراک موفق به تولید گونه جدید پسته وحشی شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ پژوهشگران ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک تیپ جدید بنه(پسته وحشی ) تولید کردند.
آزدو، مسئول ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک گفت:این گونه جدید با جمع آوری 14 پایه نر درختچه بنه (پسته وحشی ) از چهار منطقه استان مرکزی و گرده افشانی و تلاقی بر روی سه پایه ماده انتخاب و معرفی شد.
آزدو افزود : در این راستا 42 تلاقی صورت گرفت که در پایان فصل و رویش بذرهای حاصل از این تلاقی ها در قالب طرح آماری بلوک های تصادفی در سه تکرار کشت شد و نتیجه تلاقی تکرار اول با صد در صد بیشترین و تلاقی تکرار دوم با 21 و 4 دهم درصد کمترین درصد موفقیت را به خود اختصاص داد.
وی اضافه کرد: بنه (پسته وحشی )علاوه بر دارا بودن خواص دارویی، در تولید پسته خوراکی هم کاربرد دارد و به دلیل مقاومتر بودن به خشکی می توان از این گونه به عنوان پایه ای برای تولید پسته خوراکی در باغ های پسته استفاده کرد.
این کارشناس پژوهشی ادامه داد : تا کنون به پسته وحشی تنها به عنوان منبع تولید کننده سقز و رزین نگاه می شد در صورتی که دانه آن دارای حدود 30 درصد روغن خوراکی است و 20 درصد آن قابل استحصال است.
وی افزود: با توجه به اینکه پسته وحشی دگرگشن (دارای قابلیت تلقیح پذیری) است می توان تمامی تلاقی های ممکنه را بر روی آن انجام داد و نتایج مناسب از قدرت ترکیب پذیری ژنوتیپ‌های مختلف را به دست آورد.
بنه ( پسته وحشی)در 16 منطقه  استان مرکزی می روید .
انتهای پیام / ج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.